Gå til innhold

Dell I9400 viser kun 3,25 GB av 4GB ram..

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte akkurat 2x2GB Kingston ddr2-667 minne til min Dell Inspirion 9400.

Både bios og ulike sysinfo programmer viser at det er innstallert 4GB men bare 3,25GB er i bruk. Jeg bruker windows XP-64bit og siste bios fra Dell.

Er det mulig at begrensningene skyldes hovedkort eller bios?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svaret. Ringte Dell support men de hadde ikke noe svar på hvorfor det ble slik i XP-64bit. Men håpet er at en ny bios vil løse dette.

Klarer meg likevel fint med de 3,25 gb som allokeres, men litt irriterende er det....

Lenke til kommentar

Dell I9400 leveres kun med dedikert skjermkort (enten ATI X1400 eller Geforce Go7900GS (eldre 9400 med Go7800)). I tillegg er det ingen skjermkort med delt minne (bortsett fra de nyeste Go8x00) som kan hente mer enn 384MB fra systemminnet.

Lenke til kommentar

32-bits windows sliter visst med det, men det skal være en måte å få også 32-bits windows til å bruke 4GB med litt tweaking.

Uansett, denne tråden burde helst vært postet i Windows-forumet, da dette er ett problem i Windows, og ikke med I9400 spesielt.

Lenke til kommentar

Windows problem?

Fyren har 64 bits windows, så her er det vel noe annet som er problemet, og da er det nærgående å tro at det er maskinen? ;)

Har hørt rykter i andre tråder om begrensninger i minnet på Inspiron! Men fant ikke de akkurat nå.... Kan jo hende de klarer å fikse på det med ny Bios? Er jo blitt litt mer aktuelt med 4 gig nå når flere og flere kjører Vista...

Lenke til kommentar
32-bits windows sliter visst med det, men det skal være en måte å få også 32-bits windows til å bruke 4GB med litt tweaking.

er det bare jeg som har misforstått eller sier ikke trådstarter i 1. post at han har 64-bits Windows xp? den har støtte for uanstendig mye ram. (128 GB hvis jeg ikk ehusker feil)

Lenke til kommentar

Takk for interessen hittil. Maskinen min har følgende config:

I9400 siste bios, Core2Duo, nvidia 7900Go 256mb.

Windows XP64bit. Alt kjøpt oktober 2006.

Minnebrikkene er Kingston 2x2Gb kjøpt på Pcutstyr.no

Synes at mulighet for 4gb-støtte burde man tenkt på i oktober 2006.

Hvis løsningen ligger i en fremtidig bios er jeg meget fornøyd...

Lenke til kommentar
Synes at mulighet for 4gb-støtte burde man tenkt på i oktober 2006.

Nja.... Du må huske på at i Oktober 2006 så var jo 9400 allerede en ganske gammel maskin, og minneforbruket økte jo adskillig mer med Vista enn man hadde forutsett vil eg tro....

Kommer nok en fiks på det etterhvert! Kan ikke skjønne at det skal være et stort problem! Venter hvertfall med oppgradering til 4 gig til eg vet sikkert at det går ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...