Gå til innhold

Bærbar mac til skole+privat bruk

Anbefalte innlegg

Heisann!

Trenger en bærbar datamaskin til høsten, ettersom Rogaland fylke har innført obligatorisk pc i den videregående skole. Jeg må altså kjøpe meg en bærbar datamaskin.

tenker da på en macbook, veldig greie siden de er 13" og altså bærbare i forhold til 15 og 17" . Dette er jo ganske viktig ettersom den skal dras med frem å tilbake til skolen hver eneste dag. Men samtidig synes jeg macbookene blir litt svake. Spesielt skjermkortet. Jeg pleier ikke spille noe, men veldig greit å ha muligheten.. Noen som har en macbook å kan si meg hva som funker på det skjermkortet? Funker det med "vanlige spill" som feks CS (1.6) osv, det burde vell fungere? forutsatt at man bruker windows via bootcamp/virtuelt/eventuelt spill som er beregnet på osx(cs funker vel ikke i osx..), selfølgelig.

Jeg vurderer egentlig MacbookPro også pga skjermkortet, og prosessor ram osv. MBP kan jo ha opptil 4gb ram mens MB bare kan ha 2.

Og bør jeg vente til Leopard kommer i Oktober? Bør jo egentlig ha pc en til skolestart.. Men, utrolig kjipt å kjøpe rett før nytt OS kommer, og med det kommer det vel kanskje også nye modeller?

Endret av shaaland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For prisforskjellen mellom MB og MBP kan du kjøpe deg en XBox 360 og få en bedre spillopplevelse, bare min mening. Har så og si ikke spilt spill på PC siden konsollene ble bra...

Mac OS X er ikke så minnehungrig som Windows, så 1-2GB burde holde i massevis for deg. Tenk på at når du kjøper 1GB fra Apple Store, så kommer det 2x512 brikker oppi, mulig du kan gå til Eplehuset, Humac eller lignende og få dem til å sette inn 1x1GB brikke istedet.

Lurt hvis du har tenkt å oppgradere til 2GB senere, eller kjøpe en rimeligere brikke og sette inn selv.

Det med Leopard er et vanskelig spørsmål... oppgradere til Leopard vil koste deg ca. 1500,- spenn, men det er strengt tatt ikke veldig nødvendig, Tiger er fremdeles et vanvittig bra OS. Har egentlig ikke noe godt råd.

Angående maskinoppgraderinger, så vil disse alltid komme, det er alltid noe nytt og bedre rundt neste sving. Kjøp når du trenger, ikke før eller senere, er min filosofi ;)

Lenke til kommentar

Macrumors sin "buyer's guide" har ihvertfall listet Macbook og Macbook Pro under "kjøp" akkurat nå. Så ikke så mye nytt på ryktebørsen som tilsier noen nye oppdateringer som ville gjort det dumt å kjøpe nå.

Det er kjipt det at Leopard slippes så sent i skoleåret, men kanskje noe de har tatt i beregning for å øke løssalget av systemet, og ikke bare gjennom maskinsalg.

Vedr. RAM er det kanskje greit å høre med butikkene nevnt av TopDog eller agenter ved netthandler som Apple.no for å høre om mulighetene.

Om en trenger, og ikke har mulighet å utsette kjøpet er det selvsagt ikke mange valgmuligheter, men det er jo klart at en vil komme med "tap" hvis man kjøper en Macbook, dager eller uker før de oppgraderer RAM/CPU/GPU på de forskjellige i prisskiktene. Men det er ealtså ikke noe ifølge Macrumors.com som hentyder til at noe nytt er i vente.

Lenke til kommentar

Takk for svar, synes det er utrolig kjipt å kjøpe maskin rett før Leopard kommer, ettersom jeg regner med Leopard kommer til å være ett bra operativsystem fra begynnelsen av (med windows "bør" en vel vente til første service pack). Men om jeg må ha maskinen til skolestart så.. får høre med skolen..

Angående ram, tror dere noen er villige til å sette inn 1*1gb brikke i stedet for 2*512mb? hadde vært greit å bare måtte kjøpe en ekstra 1gb brikke i stedet for to å ikke kunne bruke brikkene som fulgte med i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Takk for svar, synes det er utrolig kjipt å kjøpe maskin rett før Leopard kommer, ettersom jeg regner med Leopard kommer til å være ett bra operativsystem fra begynnelsen av (med windows "bør" en vel vente til første service pack). Men om jeg må ha maskinen til skolestart så.. får høre med skolen..

Angående ram, tror dere noen er villige til å sette inn 1*1gb brikke i stedet for 2*512mb? hadde vært greit å bare måtte kjøpe en ekstra 1gb brikke i stedet for to å ikke kunne bruke brikkene som fulgte med i det hele tatt...

9102576[/snapback]

Ang. ram i Macbook: MacBook støtter ikke en brikke, den er avhengig av to.

Ellers må jeg si at macbook ikke stoppes av spill i bootcamp, kjøpte min før siste oppgradering og spiller gta san andreas kjempebra og company of heroes tålelig. I tillegg har jeg en Xbox, så den komboen funker fett :love:

MacBooken kommer til å ha støtte for leopard, så kjøp en macbook nå og oppgrader til leopard når det kommer.

Husk studentrabatt, eller sjekk evt. om skolen har en deal med forhandler!

Lykke til :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og bør jeg vente til Leopard kommer i Oktober? Bør jo egentlig ha pc en til skolestart.. Men, utrolig kjipt å kjøpe rett før nytt OS kommer, og med det kommer det vel kanskje også nye modeller?

9080294[/snapback]

Du trenger ikke kjøpe pcen til skolestart. Det kommer garantert mer info om det når du kommer på skolen. Klassen vår skulle også ha obligatoriske Laptops, men flesteparten fikk dem ikke før i midten av oktober, og de bestilte gjennom skolen. Jeg kjøpte min sånn ca. da fra Elprice (Acer).

Lenke til kommentar
Kan det være en ulempe å jobbe med Mac i skolen, eller kan det bli sett på som en fordel?

9212194[/snapback]

Nei, ikke offline, men hvis du skal online kan det bli trøbbel. Noen skoler er strikse på at du må ha IE for å koble deg til internett osv. Men det er sikkert måter og omgå dette.

Lenke til kommentar

Hvilken VGS skal du på? Randaberg har ikke noen problemer med det, eneste er at jeg ikke får printerene til å funke, men det fikser jeg ved å sende dokumentet til meg selv, og så printe ut fra en av skole maskinen.

EDIT: Randaberg kjører selv mange macer.. Og vet at vi er vel 10-20 macere på skolen ca.. :)

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...