Gå til innhold

Hvilket mATX socket 775 hovedkort anbefales?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Bytter i disse dager ut ATX hovedkortet mitt ut til fordel for mATX hovedkort og kabinett, men jeg vet ikke hvilket kort jeg skal velge.

Det er lenge siden jeg fulgte skikkelig med. Selvfølgelig kan jeg dette med socket's og sånne basisting, men ellers lite.

Eneste krava jeg stiller er at det har 4 RAM-porter, minst 2 PCI-porter og selvfølgelig PCI-e. Trenger ikke være særlig overklokkingsvennlig, skal uansett bare brukes til gaming og vanlig PC-bruk.

Skikkelig lydkort har jeg, så det integrerte vil uansett ikke bli brukt.

Vil helst prøve å holde meg under 1000,-, da jeg neppe trenger noe særlig mye dyrere uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, høres ikke ut som det er noe veldig dyre greier du trenger nei. Dette Intel-kortet burde funke helt fint. Ganske nytt brikkesett på det, har 2 PCI, 1 PCIe x1 og 1 PCIe x16.

Vi har jo dette Abit-kortet også, men siden du ikke skal bruke integrert lyd og grafikk er får du jo ikke brukt HDMI-kontakta til noe, og det er jo den som er hovedgreia med det kortet. Et bra kort, men det passer nok ikke til ditt bruk. Ville bare nevne det fordi jeg liker det. Hadde det ikke hatt Fatal1ty-merkenavn-dritt hadde det nesten vært perfekt.

Lenke til kommentar

Fatal1ty-kortet er uaktuelt. Det har bare èn PCI-port. Jeg trenger to. Èn til lydkort, og èn til TV-kort.

For å si det slik; Hvilke brikkesett er å anbefale for tiden? Når man ikke skal klokke stort, holder vell det meste så lenge det er stabilt?

Edit: Jeg burde kanskje legge til at den øverste PCI-porten (Lengst mot PCI-e porten) bør være i slik avstand at 8800 GTS, og ett kort i PCI-porten passer nede :)

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Hva tror folk om dette Foxconn-kortet?

HardwareZone gir G9657MA-8EKRS2H 4 av 5 stjerner, og det er jo meget bra.

Grunnen til at det ikke får topp er at minneytelsen ligger litt under det optimale, samtidig sier testen at dette beror på brikkesettet fof. (G965). Jeg har ikke lest hele, men de hadde problemer med å kjøre igang systemet før de fikk en bios-fix. Omtrent på samme tid kom Foxconn med en oppdatert BIOS til Vista. her Kanskje er dette finpussen som testsiden etterlyste.

Lenke til kommentar

Har selv dette kortet fra ASRock (kr 625 på netshop):

https://prisguiden.no/product.php?productId=48994

Det kan overklokkes litt, kjører en E4400 ved 2.4GHz (20% oc). Har vært dønn stabilt i de to ukene jeg har hatt det.

Det følger med en DVI-dongle slik at man kan kjøre dual-monitor med den integrerte grafikkløsningen. Men for gaming må man selvfølgelig ha dedikert skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...