Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye Saab 9-3, Solide biler?Eller Volvo v50?


Anbefalte innlegg

Flotters! Jeg har enda ikke klart og bestemme meg. Har også vært og sett på ny mondeo, og skal prøvekjøre nå til neste tirsdag.

9155794[/snapback]

 

Står en ny mondeo oppi gata her, en sedan.. Syns det ser ut som bilen har "downs" når jeg ser den bakfra, lyktene ser liksom så rare ut..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er 9-3`en hentet, og grunnet for fuktig vær til å kjøre tohjuling har jeg til og med fått brukt den til og fra jobb et par dager.

 

Kvalitetsfølelsen er bra, jeg synes utseendet er pent og kjørestilling/ergonomi passer meg midt i blinken. Understellet er satt opp litt sportslig, slik at ting fungerer best når man kjører litt aktivt. Men da fungerer det til gjengjeld svært bra. Motoren har et herlig drag, det er en enorm forskjell på å gå fra en 1.8 liters bensinmotor på 117 hk til en lettere bil med 120 hk turbodiesel. Og den skal nok få noen hk og nm mer etterhvert ;) Forbruket skal visstnok også bli svært hyggelig etterhvert som bilen blir innkjørt, så langt ligger det på 0.73 på snitt over ca. 10 mil inkludert et par mil bykjøring. Det skal visst ned på 0.45 på langkjøring etterhvert, det betyr 6 lakser i året i sparte drivstoffutgifter.

 

Veldig fornøyd med kjøpet så langt, så får vi se hvordan kvaliteten er over tid.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
ja ja kjøpe citroen er vel det samme som å be om å få psykiske problemer :cool:

9308877[/snapback]

Om nybilgarantien hadde vært verdt papiret den var skrevet på ville vel Citroen være et helt greit merke. Da ville jo feilene blitt utbedret en gang for alle.

 

Jeg har en mistanke om at motviljen mange forhandlere viser mot å utbedre feilene skikkelig gjenspeiler det faktum at forhandler må ta en uforholdsmessig stor del av kostnadene. Men de har nå engang godtatt vilkårene for å forhandle merket, og da er det utrolig dårlig at kundene må ta støyten når de ser at det blir kostbart i ettertid. Må i samme slengen gi kudos til forhandleren i Molde som tross dette prøver å yte skikkelig service. Det var ikke der jeg handlet min bil, men jeg kjenner andre som har gjort det.

 

Men jeg tror ikke at dette er hele problemet, en nær slektning lå i krig i to år med importøren for å få utbedret en automatkasse som ikke fungerte. Det ble hele tiden hevdet at det ikke var noe galt med bilen, men det ble etterhvert gjort flere utbedringsforsøk inkludert bytte av girkasse uten at bilen ble bedre. Det endte med at kjøpet ble hevet, siden reparasjon av bilen var ikke mulig. Kontakt med andre eiere (bl.a. enda en slektning med samme bil) avslørte at samtlige hadde problemer med denne gir/motorcomboen, og flere solgte bilene sine videre med skriftlig erklæring fra Citroen Norge på at bilen var i orden...dette gjaldt Xantia med dieselmotor og automat. Tydeligvis hadde man solgt et produkt som ikke fungerte, og var livredd for å måtte ta reklamasjonene i ettertid.

 

Og det siste leddet er produsenten. Ta f.eks. parkassistansesystemet på C5, hvor sensorer og ledningsnett ikke tåler nordisk vinter. Da bytter man bare det som er blitt defekt med komponenter som er akkurat like dårlige, og problemet kommer tilbake senere på vinteren eller neste. Hvorfor lanserer ikke Citroen oppgraderte komponenter som holder? Det at Norden er et lite marked er ingen unnskyldning, da får man heller slutte å selge produktet her. Slike ting betyr at bilen blir dyr å holde i orden den dagen man ikke har garanti eller reklamasjonsrett lenger. På Citroenakuten leste jeg at en enkelt sensor koster kr. 2200 (sverige). Jeg var inne 4 ganger bare med parkassistansen på min bil (+ mange ganger for andre ting) og tredje gangen gikk det under et døgn før det ikke fungerte igjen...

 

Jeg skal ikke ta smørbrødlisten over feilene og hvordan de er blitt behandlet her, jeg er allerede nok OT...men psykiske problemer kan man fort få av slikt. Selv levde jeg i villfarelsen om at verden hadde gått framover når vi skrev 2005 men dengang ei...

 

Tilbake til topic - Saab`en har fått på seg 70 mil og jeg har vært på en kort langtur og snittforbruket havnet på 0.52. Ikke verst med tanke på at instruksjonsboka sier at motoren trenger 5-7000 km før forbruket havner der det skal.

 

Motoren er ikke av de roligste jeg har hørt og bilen kunne vært bedre isolert mot hjulstøy, men den virker svært godt sammenskrudd og det er komplett umulig å få noe til å skrangle. Interiøret er bare herlig. Jeg fikk forresten fornøyelsen av å prøvekjøre en maken bil med delskinn interiør - og disse setene var minst like gode å sitte i. Understellet er sportslig oppsatt og passer godt for den som kjører aktivt. Anbefaler en prøvetur for de som er fristet av denne modellen, jeg er ihvertfall svært fornøyd med kjøpet så langt. Og jeg regner med å bli behandlet som folk av forhandleren om det skulle bli problemer i ettertid.

 

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...