Staalkontroll Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) PC^2004, hva ville du foreslått som direkte konkurent til 9-3 eller V50....av nyere type citroen ....? 9080457[/snapback] Måtte vel nesten blitt Xsara eller C4 / C4 picasso. C5'en blir litt mer 9-5klasse Det har vært MYE snakk på forumet her angående kvalitet og hva som er best og holder lengst.. Og de fleste har egene meninger og mener det merke de liker holder best.. . Kanskje er det sånn at de som er veldig glad i bilen sin skrur og oppdager en del ting og feil før det skjer noe feil.. og at de da aldri får problemer.. Mens naboen i gata kjører bilen hver dag til og fra jobb, butikk, barnehage osv.. Vasker aldri av salt om vintern og kjører rundt med ulyder også går det drtitt.. hvis dere skjønner hva jeg skal fram til da: Hva som skjer galt med bilen kan jo ofte ha en sammenheng mellom hvordan bilen blir behandlet og tatt vare på Noen sier jo at Chrysler er håpløst og bare feil - faren min hadde en 95-mod chrysler og den gikk 200.000 med minimale servicekostnader. Han er også litt av den typen som vasker motorn, bruker lakkstift på steinsprut og kliner på litt tectyl her og der en søndag i ny og ne. Han har nå kjøpt seg en A6 som han ikke har gjort noe med, den har gått 25.000km nå, helt ny bil. På samma olja.. skeptisk...... syns det skrangla litt når jeg starta den opp i stad 9080545[/snapback] Veldig mye sannhet i det du sier her. Jeg har vel egentlig holdt meg til BMW. Men det virket som uansett hvor mye vedlikehol jeg gjore på bilen falt det fra hverandre..... Har også hatt en 2004 Audi A4 som var så elendig at jeg kvittet meg med den i løpet av 4 månder. Mye feil med forstillingen. Så Audi blir det ikke. Citroen føler jeg ikke kan nå opp til det nivået av luksus følelsen BMW, Saab og volvo har.....Kansje den eneste er C6.... Endret 15. juli 2007 av haddis Lenke til kommentar
ccx164 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Det faktum at 9-3 deler plattform med Opel Vectra er for meg grunn nok til å styre unna. Jeg har heller aldri skjønt meg på magien ved en Saab. I den klassen ville jeg faktisk heller kikket etter en tidlig E90 BMW 3-serie. Ihvertfall om man liker bil og liker å kjøre aktivt. De holder seg relativt godt i pris, og byr på kjøreglede i massevis. Endret 15. juli 2007 av ccx164 Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Edit: Bombe at pc^2004 måtte komme og snakke mye OT om citroen 9080492[/snapback] Sant, har selv kjørt en "xantian", veldig gode biler.....men jeg er på jakt etter nyere biler..... Og for å si det rett ut har nyerer citroen biler vært møkk og bedervelse.... Naboen har selv en nyere citroen og står stadig på verksted, samt naboen lengre ned i gata også.... 9080571[/snapback] Åh, det var rart.. Alle kjenner jo folk som har problemer med alle bilmerker. Men bare for å konkludere og sammenligne litt her.. Rams gjerne opp ting i samma duren fra andre type biler: + Saab er ganske eksklusiv bil som er solid bygd. + Saab har et bra rykte ute i bilmarkedet og har derfor ganske høy gjensalgsverdi. + Saab har komfortable biler som er mye mer komfortable enn "gjennomsnittet" + Saab har svært støysvake biler + Saab velger å bruke mye turbo, både bensin og diesel. Dette er svært bra, og digger det" + Saab tenker på Miljø!. Saab satser som pokkern på miljø og har kommet langt, dette syns jeg er dritbra og de bør absolutt få mer creds for dette her. + Saab bruker tygt gods og de er godt understellsbehandlede og de ruster ikke. - Saab har litt høy innkjøpspris kanskje? - Saab har hatt litt problemer med det elekstrike og noe andre ting - Saab har noen merkeverksteder med heller tvilsom kundebehandling. Bare for å nevne noe Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Det faktum at 9-3 deler plattform med Opel Vectra er for meg grunn nok til å styre unna. Jeg har heller aldri skjønt meg på magien ved en Saab. I den klassen ville jeg faktisk heller kikket etter en tidlig E90 BMW 3-serie. Ihvertfall om man liker bil og liker å kjøre aktivt. De holder seg relativt godt i pris, og byr på kjøreglede i massevis. 9080620[/snapback] Vel, Jeg har aldri eid en Opel selv. Men har hatt en gjennom jobben. En nyere Astra....Det var en bil som overrasket meg veldig. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Det faktum at 9-3 deler plattform med Opel Vectra er for meg grunn nok til å styre unna. Jeg har heller aldri skjønt meg på magien ved en Saab. I den klassen ville jeg faktisk heller kikket etter en tidlig E90 BMW 3-serie. Ihvertfall om man liker bil og liker å kjøre aktivt. De holder seg relativt godt i pris, og byr på kjøreglede i massevis. 9080620[/snapback] Vel, Jeg har aldri eid en Opel selv. Men har hatt en gjennom jobben. En nyere Astra....Det var en bil som overrasket meg veldig. 9080647[/snapback] Er det bare jeg som føler at Opel har blitt bortimot fasa ut fra bilmarkedet i Norge..? Må si det er sjenldent at jeg faktiskt ser ny opler tralle rundt i landet her.. Ser en del eldre Astraer bare.. Brodern har en Astra 1.6 16V fra -94. Den har igrunn ikke gått så langt(125). Har hatt den i familien siden ny. Den har vært ganske problemfri, eneste jeg kan komme på i farta er at det har vært litt kødd med bremser. Kan ha en sammenheng med at den ikke har blitt kjørt så mye og Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jeg har selv Saab, og er storfornøyd med bilen. Det jeg lister som negativt med min er bensinforbruk, men det er jo tross alt en steingammel Scaniamotor som står i den. Komfort, design og kvalitetsfølelse står helt i toppsjiktet i min noe tilårskomne 9000 i hvert fall. 9³ "stasjonsvogn" er en bil med fantastisk design, og jeg kunne meget gjerne tenkt meg en sånn selv, men jeg ville vurdert å vente en liten stund, til de ansiktsløftede modellene kommer for fullt. Da er både fronten og motorprogrammet oppgradert Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Det faktum at 9-3 deler plattform med Opel Vectra er for meg grunn nok til å styre unna da kan jeg fortelle deg att saab 9-3 er solide gode biler. har en kamerat som jobber på saab verksted, han er ingen saab fan, men sier att 9-3 er solide biler med få feil. Endret 17. juli 2007 av Simkin Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Jeg hadde tatt Renaulten (Volvoen) fremfor Opelen (Saaben). Volvoen ser bedre ut, syns jeg. Eventuelt får man en helt allright Mercedes-Benz ML til samme prisen. Lenke til kommentar
Wickedlike Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg hadde tatt Renaulten (Volvoen) fremfor Opelen (Saaben). Volvoen ser bedre ut, syns jeg. Eventuelt får man en helt allright Mercedes-Benz ML til samme prisen. 9092728[/snapback] ? Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Saab er Gm, ikje Opel, som også er GM! Volvo er Ford! Uasnett, skal han kjøpe volvo fordi DU liker utsende på den best? ^^ Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Uasnett, skal han kjøpe volvo fordi DU liker utsende på den best? ^^ 9095327[/snapback] Ja, jeg syns han bør velge Volvoen. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Jeg hadde tatt Renaulten (Volvoen) fremfor Opelen (Saaben). Volvoen ser bedre ut, syns jeg. Eventuelt får man en helt allright Mercedes-Benz ML til samme prisen. 9092728[/snapback] Jeg tror trådstarter tenker mer på driftsikkerhet og tekniske løsninger. Og etter det jeg har hørt er nye Saab 9-3 minst like driftsikker som den gamle 9-3. Bilen bruker Epsilon-plattformen, i likhet med Vectra og Cadillac BLS. Den produseres dog fortsatt på Trollhättan i Sverige, bortsett fra cabrioleten, som produseres i Sveits. Hvis 9-3 er en Opel, så blir vel egentlig V50 mer en Ford enn en Renault, ettersom den deler plattform med Focus. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Og etter det jeg har hørt er nye Saab 9-3 minst like driftsikker som den gamle 9-3. 9098034[/snapback] Vel, gamle 9-3 har ikke verdens beste rykte (unntatt hos Saab-menigheten). 9-3 (og 9-5) er en av få normale biler If nekter å inngå bruktbilgaranti på. Endret 18. juli 2007 av Dovrebanen Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Grunnen til at 9-3 og 9-5 står på listen er at de hadde et såkalt "oil sludge"-problem (forårsaket av utilstrekkelig veivhusventilasjon), forøvrig et problem som også VW, Audi, Toyota, Lexus og Chrysler har hatt. Biler produsert etter 2003 er ikke rammet av dette, og Saab lanserte oppgradert veivhusventilasjon til biler før 2003, så i praksis kan man få bruktbilgaranti hos If på så å si alle 9-3 og 9-5. Det tyder vel på at bilene ikke har noen akilleshæl, bortsett fra nevnte (løste) problem. Ellers har 9-3 og 9-5 aldri hatt rykte på seg for å være noe annet enn solide svensker. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Men de har alltid hatt noe som er hakket mer eksklusivt: hydraulisk fjøring. 9080340[/snapback] Skal man pirke så er vel fjæringssystemet som Citroen bruker på noen av modellene hydropneumatisk, så dere har vel litt rett begge to. Vurderer selv å bytte ut min 2005 C5 med en 9-3, for nå er jeg drittlei av en bil som byr på nye og periodiske feil annenhver gang jeg bruker den. Og det er neppe en mandagsbil siden jeg kjenner flere med samme modell som har akkurat samme feilene pluss noen til. Og en importør og et forhandlernett som har en ufattelig arrogant holdning til kundene hjelper ikke. Hørte nettopp om at Saab tok inn en 95 modell for reklamasjonsarbeide hos den lokale forhandleren her. Da var det snakk om en kjent fabrikasjonsfeil. Det er måten å gjøre det på, og får meg til å ønske at jeg valgte Saab for to år siden. I følge min Citroen-forhandler har C5 av min årgang ingen kjente feil, min og flere bekjente sin erfaring sier det motsatte. Og diverse fora, f.eks. citroenakuten.nu bekrefter det. Så nå er det kun et regnestykke som avgjør hva jeg skal gjøre. Om det blir handel er det ingen tvil hva nybilen blir, problemet er bare C5`en er såpass beryktet blant forhandlerene at de helst ikke vil ta den i innbytte...selv med nesten et års gjenstående nybilgaranti. Det sier vel litt om hva garantien hos Citroen er ansett for å være verdt... Endret 22. juli 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
logitor Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg er den heldig eier av en Saab 9-3 2.2TiD, 2002 mod. Er godt fornøyd med bilen. Kjapp og veldig gode kjøreegenskaper. Den har en KCR-box som skal gi den 150HK/320NM. En av de få bilene av denne typen jeg har sett med HEL-skinn interiør. Setene er kjempegode. Er forøvrig samme setene som står i 9-5. Kjørte 150 mil i strekk i fjor sommer uten å være sliten i kroppen. Minuset på denne bilen er litt mye støy fra motor... men plager egentlig ikke meg så mye.. Åsså er girkassa litt knotete når man skal gire fra 4 til 5 gir. Men dette er ingen problem når man blir vant til kassa. Har hatt bilen i 1 år nå og ingenting annet som har plaget meg. Virker som en solid bil. Har rullet 83000 km nå. En bil som kan anbefales. Vurderer faktisk å selge min nå pga vi har lyst på stasjonvogn. (familie-forøkelse) Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Da er kontrakten underskrevet, og min nye 9-3 Vector kommer i hus neste uke. Den har 1.9td på 120 hk som sannsynligvis snart blir 150, helskinn med elmanøvrerbare seter med minne, dieselvarmer, to-soners klima, alarm med tiltsensor, 17" hjul med 225/45 dekk, sekstrinns manuell kasse, oppgradert stereoanlegg med 7 høytalere og 150W, cruisecontrol, regnsensor, komfortlukking av vinduer, xenonlys, parkeringssensor, opplegg med bluetooth for telefon/handsfree og utstyrslista fortsetter i det uendelige... Endret 27. juli 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Flotters! Jeg har enda ikke klart og bestemme meg. Har også vært og sett på ny mondeo, og skal prøvekjøre nå til neste tirsdag. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Mondeo er mye bil for pengene, men faller du for de spesielle løsningene Saab har er du solgt. Nevner f.eks. den geniale koppholderen og Nigh Panel funksjonen...samt at alle nye Saab har innebygget motor/kupevarmer som går på bilens drivstoff og således ikke er avhengig av 230v for å fungere. Skinnsetene i denne fikk forresten C5`ens stoler til å kjennes ut som fjøskrakker.... Ikke mye hvermannsen over denne, så lenge man styrer unne Linear-utgavene med 1.8 l bensinmotor. EDIT: Saab kjører vel kampanje nå. 17" lettmetallfelger, Kanalprofiler og støtfanger nedre del i bilens farge, Sportsinteriør med skinn/tekstil, Skinntrukket sportsratt, Instrumentpanel med børstet metalloverflate, Konstantfartsholder. Verdi kr 26.200 Endret 27. juli 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
DoReMi Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Nydelig bil, rett å slett Bra du gikk for denne å ikke de lik-kistene til Volvo ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå