Gå til innhold

raskt spørsmål, referansesystemer og jorden

Anbefalte innlegg

Jeg har et raskt spørsmål her. I fysikkboken min så står det at Newton's lover ikke gjelder i aksellererte referansesystemer.

Det står og at et treghetssystem er et referansesystem hvor Newton's 1. lov gjelder.

I tillegg står det at vi ser på jorden som et treghetssystem. Her er det som setter meg fast: Igjennom hele boken(tidligere kapitler) så står det at jorden er aksellerert(noe som den selvfølgelig er), hvordan kan vi da regne den som et treghetssystem?

Det et jo selvfølgelig bare noe jeg har oversett, for jeg vet jo at Newton's lover gjelder på jorden. Men jeg klarer ikke helt å se hva jeg mangler av informasjon. :hmm:

Endret av vk1elev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har helt rett: Jorden er akselerert, og newtons 2'e gjelder ikke ikke akselererte referansesystemer - du må legge til "falske krefter" (coreolis, sentripetal etc.) for å få det til å stemme.

Jorden roterer, og den går i bane om sola. Så det er definitivt falske krefter ute og går - dette må man ta hensyn til når man skal f.eks. skyte med artilleri (pga. jordens rotasjon). Men korreksjonene er såpas små, at for vanlige "klasseroms-fysikkforsøk", kan de sees bort i fra.

Lenke til kommentar

Så rett, men det er en fellesnevner kan du si. Likefult en reel kraft.

Det [k]er[/k] en kraft som drar planetene innover mot solen.

Når en bil kjører i en sving og en person detter ut så blir han ikke påvirket av en kraft mere. Det ser ut som om han detter ut vinkelrett på bilen, men han forsetter egentlig rett frem.

Lenke til kommentar

Når vi ser på et system i liten skala er akselerasjonen av referansesystemet så liten at den kan sees bort ifra :) Det er på samme måte som vi sier at gravitasjonsfeltet fra jorda er homogent i f.eks. stua di, mens det i realiteten aldri er homogent, noe vi ser lett om vi tegner det opp rundt hele jordkloden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...