Gå til innhold

Østlending, et skjellsord blant nordmenn?

Anbefalte innlegg

snodig at vi ikke her snakker om rassisme ... er det ikke rasistisk å mene noe negativt om en etnisk gruppe?

Soss er de som går i dyre og fine, mainstream moteklær. Uvesentlig om pengene kommer fra mor, jobb eller kriminell virksomhet.

Bærumsfolk kan skylde seg selv for negativ omtale, rydd opp i eget skur som vi sier til andre .... eh ... etniske grupperinger.

Men som jeg har sagt før, det å rakke ned på negre eller østlenidinger gjelder ikke for alle. Generallisering gjelder ikke alle selv om man kan forstå det slik i fremstillingen.

"Oslo folk er dumme", ja det er de desverre og det er en generalisering som ikke omfatter alle, fordi det blir så teit å nevne ALLE de som er dumme, og liste opp de som ikke er dumme.

Intelligente folk skjønner dette, dumme folk sluker agnet med stang og cabin-cruser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordommer mellom landsdelene går langt tilbake, men man har heldigvis kommet et stykke nå. Hørte en gang sjokkert på mormoren min som fortalte om da hun og barna bodde i Oslo i 1971-72 (sånn ca.) og nordlendinger hadde problemer med å få leid seg bolig, rett og slett fordi de var nordlendinger, og Oslo-folk som lot som at de ikke forsto dialekten og nektet å prate til folk som pratet nordnorske dialekter. Det fantes faktisk i perioder egne sovesaler for nord-norske studenter og andre tilflyttende som ikke fikk seg bolig. Tror ikke dette er like ille i dag, selv om jeg selv faktisk har merket at en god del folk fra hovedstadsområdet ikke har spesielt høye tanker om folk fra andre deler av landet. Vi er alle bønder som ikke har peiling på noe som helst, og alle nordlendinger er samer osv.

Holdninger som disse finnes vel fortsatt, men er ikke like utbredt. F.eks. kunne man i fjor (tror jeg det var?) lese i Adresseavisa om en nord-norsk student i Trondheim som ble regelrett trakkasert av fyren han leide hybel hos, og det pga. at han var nordlending. Kan prøve å finne artikkelen om noen er interessert. Eller nordlendingen med over 400 000 i årslønn som ikke fikk et lite lån på noen og tjue tusen for ei stund sida (statistikk my ass).

Fordommene går begge veier og ofte er det bare på kødd. Men klart snobbete pappagutter som lager kvalm hjelper Asker/Bærum like lite som Rorbua eller Steinar Bastesen hjelper inntrykket folk har av Nord-Norge. Er man litt redusert i hodet og ikke har førstehånds erfaring med folk fra andre landsdeler (evt. har vært svært uheldig med hvem man har møtt på) tenker man kanskje raskt at, fy faen, så treige de folka der er. Jeg tror en del folk får vondt i hodet av å tenke eller noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

spock84, mange "søringer" lét enda som om de ikkje forstår oss nordlendinger. Har ofte (over VOIP) høyrt ein søring si "snakk bokmål!".

Trur ikkje dei hadde blitt nøgd om eg hadde snakka med kautokeino/karasjok-dialekt :p Er tross alt dei som snakkar reinast bokmål i landet (ref. til meg sjølv :p )

Lenke til kommentar

Vi har jo Valla "Æ Spyr". Hun er jo fra Nordland området, selv er jeg fra Øst-Finnmark og opplever stadig negative holdninger til Finnmarkinger og Nordlendinger generelt. Jeg skal ikke legge det under den berømte stolen at jeg også kaller alle Sør for Artiske sirkelen for Søringer, med negativ vri.

Ler av folk som sier ja de samene bor i lavvuer og på fjellet osv.

Når det gjelder dialekt, er det faktisk mye forskjell fra hvordan Karasjok-Kautokeino væringene snakker til freks de på kysten. Finnes faktisk steder på kysten hvor de "håner" Karasjok-Kautokeino væringene for måten de snakker norsk på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Hvis B(l)ærums-folk ikke tåler å høre dette, da vet de ikke hvordan nordlendinger og trøndere må gå gjennom hele tiden. Når det er sagt så tror jeg østlendinger er mer hårsåre enn de to sistnevnte grupper. Ta Otto Jespersens trønder-bonde kalt "Duggurd" og "MidtNytt" av Bård Tufte Johansen og Harald Eia :p Selv om jeg er trønder selv, så synes jeg parodier på trøndere er morsomme :)

Edit:

"MidtNytt" på YouTube:

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar

Bandanagutta med lånt merce fra far har det nå med å gjøre veldig mye ut av seg da... så Bærum er og blir Blærum... sånn er det bare.

Norges svar på Beverly Hills...

Men som mange påpeker... fordommene går mange...om ikke alle veier.

Sunnmøringer for eksempel... Norges svar på gjerrige skotter.

Møringer generelt faktisk må lide under dette enkelte steder.

Hvor mange ganger har jeg ikke hørt: Spikre en møring på veggen så blir han feit likevel.

Nordlendinger...alle rakker jo ned på de.

Trøndere er også nevnt...

Bergensere...

Men Romsdalinger er nå verst da... Det er vi alle enige om. Især Moldensere :yes:

Lenke til kommentar

Vet du hvordan Vigeland fikk ideen til monolitten?

Han kastet en femtiøring opp i lufta i Ålesund sentrum.

Jeg husker DN hadde ei reportasje fra Bærum en gang. De hadde fått innpass i en guttegjeng, som selvsagt, som alle bærumsgutta, mente at det var "noen andre" som ødela ryktet til alle andre. Iløpet av reportasjen viste det seg at bærumsgutta var like utagerende og bortskjemte som ryktet tilsier. Om dette beviser noe? Aner ikke, sikkert ikke mer enn at ei tilsvarende reportasje i Trøndelag ville "bevist" at trøndere drikker karsk og fyllekjører med traktor.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+12341842
Litt feil at alle fyllekjører med traktor...men så godt som alle drikker karsk og drar på Hillbillies konserter ja... :thumbup:

Har da bodd en del år i fylket...

9119174[/snapback]

Nord- eller Sør-Trøndelag? PS! Nord-Trøndelag eier :D

Lenke til kommentar
Litt feil at alle fyllekjører med traktor...men så godt som alle drikker karsk og drar på Hillbillies konserter ja... :thumbup:

Har da bodd en del år i fylket...

9119174[/snapback]

Nord- eller Sør-Trøndelag? PS! Nord-Trøndelag eier :D

9380933[/snapback]

Når en snakker om Trøndelag og trøndere...så er det jo det fylket med Trondheim i og greier og greier...

Nord-Trøndelag? Nord i Trøndelag mener du? Eller tenker du den sørlige andelen av nordlendinger :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...