Gå til innhold

Østlending, et skjellsord blant nordmenn?

Anbefalte innlegg

Det er ikkje umuligt at ein del av fordomene mot østlandet går relativt langt tilbake i tid. Det er fleire store nasjonale saker som gjerne har hatt ei tradisjonelt vest/øst deling. Eksempelvis språkstriden og avholdstriden. På vestlandet var nynorsken og avholdsbevegelsen sterk, mens det gjerne var på østlandet motstanden var. Dette blir mest spekulasjoner, men det er ikkje umuligt at dagens fordomer bygjer på gammle strider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror forskjellen mellom fordommer mot Bærumsfolk og fordommer mot "resten" av landet, er at fordommene mot Bærumsfolk er negative.

F.eks om trøndere er harry, hva så? Det er ingenting galt å kjøre 240, drikke karsk og handle i Sverige. Volvo 240 er jo en fantastisk bil, karsk smaker godt og i Sverige er kjøtt, øl og røyk mye billigere enn her.

Harry er ikke et skjelsord i mine øyne, det er derimot soss. Hva f.eks. visten med å sløse bort tusenvis av kroner på merkeklær, når du får tilsvarende klær til en brøkdel av prisen?

Pssst.. Jeg tror ikke nødvendigvis at nordmenn har fordommer i den grad at vi tror ALLE bærumsfolk er sosser og ALLE trøndere er harry, men at vi tror at en stor del av dem er det..

Lenke til kommentar

Forskjell på å være soss og snobb. Snobben går med nesen hevet, og oppfører seg som han er bedre. Soss er bare en betegnelse på ressurssterke folk. Gjerne med et snev av misunnelse.

Litt sånn som oslo-øst-pakket ser ned på Oslo-vest folket fordi de er fra Oslo-vest.

Jeg syntes dette er gøy. Men det er alltid noen som tar det mer seriøst enn det egentlig er. Er jo helt tullete å dømme folk etter hvor de kommer fra. Derfor liker jeg ikke folk generelt, uansett hvor de kommer fra.

Lenke til kommentar
Forskjell på å være soss og snobb. Snobben går med nesen hevet, og oppfører seg som han er bedre. Soss er bare en betegnelse på ressurssterke folk. Gjerne med et snev av misunnelse.

Litt sånn som oslo-øst-pakket ser ned på Oslo-vest folket fordi de er fra Oslo-vest.

Jeg syntes dette er gøy. Men det er alltid noen som tar det mer seriøst enn det egentlig er. Er jo helt tullete å dømme folk etter hvor de kommer fra. Derfor liker jeg ikke folk generelt, uansett hvor de kommer fra.

9091110[/snapback]

Jeg ser så absolutt ikke på en soss som en ressurssterk person.

En soss er her en person som ikke jobber for pengene sine selv.

Kunne selv fint ha vert en soss, men velger bare å bruke pengene anderledes, slik at det ikke skriker penger av meg...

Lenke til kommentar

Kunne selv fint ha vert en soss, men velger bare å bruke pengene anderledes, slik at det ikke skriker penger av meg...

9091478[/snapback]

Nei,det lukter vel heller av deg om man ser på nicket ;)

Sorry OT :whistle:

Endret av DanielL
Lenke til kommentar

Jeg er født i Bærum, men bodde der veldig kort. Når jeg sier til folk at jeg "er derfra", så reagerer dem ikke så mye. Har noen ganger hørt Pink Panter-melodien, men det er vel stortsett alt. Som det tidligere er nevnt, så kommer man stortsett ikke unna fordommer uansett hvor man er fra.

Lenke til kommentar

9091478[/snapback]

Nei,det lukter vel heller av deg om man ser på nicket ;)

Sorry OT :whistle:

9091516[/snapback]

Hvis du mener nicket mitt minner meg om en soss, så tro om igjen :p

Og hvis du tror jeg er en soss, så hadde du fått sjokk hvis du hadde hengt med meg en dag.

Lenke til kommentar

Fra ordbok.no

type ungdom som kjennetegnes bl a ved at de går med dyre kvalitetsklær (oftest av visse merker), t forskj fra friker

For å kjøpe dyre merkeklær trenger man... penger. Har man penger er man vel til en viss grad ressurssterk? Eller?

:roll:

Lenke til kommentar
Man har vel snarere ressurssterke foreldre?

9094074[/snapback]

Nja, hva med en mann i tyveårene som tjener greit og bruker penger på dyre klær, hva kaller vi han? Er vel mer en klesstil enn det er en væremåte/holdning i motsetning til snobb som er en holdning.

Lenke til kommentar

Fordommer mot folk fra andre deler av landet var mye sterkere før i tida enn i dag. Årsaken er at kommunikasjonene er blitt bedre og at folk flytter mye mere i dag enn tidligere. I dag er nok fordommene mest ment som fleip. Før i tida var det mer alvor. Det værste skjellsordet vi har hatt her i landet er vel ordet nordlending. Hvis man går 40 til 50 år tilbake i tiden var det ikke uvanlig å lese rubrikkannonser i aviser i Oslo hvor det sto: bolig til leie, ikke nordlending. Det er godt at verden har utviklet seg siden den gang…

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12341842

Nordlendinger, vestlendinger, trøndere, og kanskje også sørlendinger, er drittleie av østlendingers syting hele tiden. Ta været, for eksempel: I Oslo søyt man på TV om at det regnet så mye, men nå som det har begynt å regne i Trøndelag så faller det mer regn på ett døgn enn det gjorde på én halv uke under Oslos "regnværsperiode". Når den første nysnøen kommer så blir det haugevis av kjedekollisjoner, utforkjøringer osv. i Oslo-området :!: . Tror osloensere er verre enn opplendinger og hedmarkinger. Folk fra Bærum og Asker er kanskje "litt" sossete?

Edit:

Eller for å presisere det med folk fra B(l)ærum: Sossete og snobbete. Fornøyde?

Endret av Slettet+12341842
Lenke til kommentar
Det er ingenting galt å kjøre 240 og handle i Sverige. Volvo 240 er jo en fantastisk bil, karsk smaker godt og i Sverige er kjøtt, øl og røyk mye billigere enn her.

9082871[/snapback]

Helt enig :thumbup: Bortsett fra det med karsken, det har jeg aldri smakt.

Nå skal dere få litt inside-info fra en innfødt Bæring, det er ikke så mange sosser her egentlig, men du legger merke til dem fordi de skiller seg ut fra resten.

Endret av Floyd88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...