Christian86 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Etter fire nokså underlige avisartikler i henholdsvis Varden, Budstikka, og Aftenposten, så sitter jeg med en del spørsmål. Det er ikke til å stikke under en stol at noen oppfører seg hinsides det som samfunnet ville kalle normal folkeskikk, men jeg undres hvor alt dette hatet mot personer fra Asker og Bærum, og Østlandet generelt kommer fra? Og er det bare folk fra disse områdene som er ille? Jeg kan lese side opp og ned (faktisk hele 16 sider på aftenposten hvor østlendinger og spesielt folk fra Bærum får gjennomgå for fordommer som er hinsides all fornuft) * Jeg mener det er fordommer fordi dette er noe man generelt hører bare en sier en er fra Bærum, uavhengig om en har gjort noe. Personlig har jeg hørt dette veldig ofte, og jeg har fått merke andres syn på meg bare de vet hvor jeg er fra. Til og med en kamerat som var i Tromsø et halvtår fikk gjennomgå for dette uten å ha sagt mer enn at han er fra Bærum. Et eksempel; på skolen min som ligger i Buskerud så spurte jeg helt ærlig noen bekjente om deres syn på folk fra Bærum i en diskusjon vi hadde. De svarte at de avskydde oss, og syntes vi var noen veldig ille folk. De fikk jo vite at jeg var derfra, noe som fikk dem til å bli litt stille, for det hadde de ikke forventet. Uansett, jeg undres, hva ligger bak dette? Er alle innbyggerne i Bærum passende under definisjonen "bortskjemte drittunger, drittsekker med kvalmende mye penger mellom hendene?" Og hva gjør at media og folk generelt har en tendens å fråtse i disse debattene når de tidsvis kommer opp? Kilder: Aftenposten sin første artikkel: Første Aftenposten sin andre artikkel: Andre Varden sin artikkel: Første Budstikka sin artikkel: Første Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Vi fra Bergen liker ikke østlendinger på generell basis. Dessverre er det ikke alle som forstår at dette er bare er på gøy, og det stopper der. Men fordommer mot Asker/Bærum forstår jeg godt at folk har. Bare til å ta seg en tur på høyfjellet i påsken det. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Merker det samme når jeg sier til venner jeg har for eksempel i Tromsø eller Bergen at jeg er i Bærum. Får med en gang kommentarer som "huff,blærum ja" og "sosseland de luxe jo" og så videre. Det går jo for det meste på fordommer,og bildet av en spraybrunet og blond soss kjørende gjennom byen i sin leasa BMW med et pannebånd flagrende i vinden :!: Media har heller ikke noe problemer med å bygge på sånne fordommer da de vet at folk vil lese det og tenke "Haha,så sant så sant". Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Ok, så en kan anta at ungdom gjør det på spøk, men hva får godt voksne personer til å bygge på dette? En må jo kunne anta at de ser rekkevidden av sine uttalelser, og hvilken stigmatisering en utsetter andre for? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Stigmatisering er vel noe som rammer de fleste grupper, selv om noen blir hardere rammet enn andre. Jeg vil tro de fleste østlendinger er enige i hvordan trøndere er. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Nja,østlendinger har langt sterkere meninger om bergensere enn trøndere sånn jeg har erfart. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 _Julenissen_ skrev: Stigmatisering er vel noe som rammer de fleste grupper, selv om noen blir hardere rammet enn andre. Jeg vil tro de fleste østlendinger er enige i hvordan trøndere er. 9079306[/snapback] Hva mener vi om dem? DanielL skrev: Nja,østlendinger har langt sterkere meninger om bergensere enn trøndere sånn jeg har erfart. 9079325[/snapback] Jeg faller nok utenfor den gruppen ettersom jeg er 50% bergenser, så hvis jeg sa noe om Bergen ville det bare ramme meg. Lenke til kommentar
Charlotte90 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Det er ikke bare østleninger som blir snakket om på en negativ måte i medier osv, men jeg kan være enig i at det er unødvendlig og dårlig gjort. Jeg har hørt mange som har snakket om 'Blærum',. Nå har jeg ikke det samme inntrykket selv. Jeg liker de få jeg har snakket med fra østlandet Likevel tror jeg at folk fra alle deler av landet har et slikt 'rykte'. Ikke det samme naturligvis, men noe som ikke er så positivt. Jeg er nordlening selv, og det er jo ikke til å stikke under en stol at folk har mye morro med å snakke dritt om oss. Jeg tror alle snakker dritt om alle, og alle har en formening om hvordan en person fra den og den landsdelen er, desverre. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Charlotte90 skrev: Det er ikke bare østleninger som blir snakket om på en negativ måte i medier osv, men jeg kan være enig i at det er unødvendlig og dårlig gjort. Jeg har hørt mange som har snakket om 'Blærum',. Nå har jeg ikke det samme inntrykket selv. Jeg liker de få jeg har snakket med fra østlandet Likevel tror jeg at folk fra alle deler av landet har et slikt 'rykte'. Ikke det samme naturligvis, men noe som ikke er så positivt. Jeg er nordlening selv, og det er jo ikke til å stikke under en stol at folk har mye morro med å snakke dritt om oss. Jeg tror alle snakker dritt om alle, og alle har en formening om hvordan en person fra den og den landsdelen er, desverre. 9079388[/snapback] For å si det sånn, jeg er ikke i mot noe selvironi og galgehumor, men jeg opplever at de artiklene som er ble skrevet var nokså unyansert. Basert på Varden sin versjon, så fantes det lite belegg for å hevde at dette er en gjennomgående holdning. Min bekymring er mer at media liker tanken på å henge oss ut, og at mange får et ufortjent rykte, noe som kan bli uheldig i arbeidslivet. Jeg merker det forsåvidt på min egen skole, der jeg får blikk og kommentarer for klessmaken og min talemåten (snakker så fint og høfflig). Jeg klør meg bare litt i hodet over all de kommentarene som kom frem blant innleggene hos Varden etc. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Østlendinger har fordommer mot folk fra andre deler av landet, og folk fra andre deler av landet har fordommer mot folk fra andre deler av landet enn dem igjen. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Har ikke vært borti så mye negativt om østlendinger generelt, men det er vel, som nevnt, stort sett Asker/Bærum som klarer å havne i media fra tid til tid pga. negative episoder. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Det går begge veier med fordommer ja, jeg kommer fra Ullern men opplever ikke så veldig ofte å bli ertet for det. Dog dette har nok mye med at det går endel folk fra Oslo vest på den videregående skolen jeg går på, og at jeg generelt ikke oppfører meg, eller ser ut som en soss . Forøvrig ser jeg på alle som bor utenfor Oslo som "bondeknøler" Forøvrig synes jeg de ungdommene som urinerer på offentlig sted bare for å få en bot fortjener en leksjon i folkeskikk. Endret 16. juli 2007 av Dark Archon Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Christian86 skrev: * Jeg mener det er fordommer fordi dette er noe man generelt hører bare en sier en er fra Bærum, uavhengig om en har gjort noe. Personlig har jeg hørt dette veldig ofte, og jeg har fått merke andres syn på meg bare de vet hvor jeg er fra. Til og med en kamerat som var i Tromsø et halvtår fikk gjennomgå for dette uten å ha sagt mer enn at han er fra Bærum.(....) Uansett, jeg undres, hva ligger bak dette? Er alle innbyggerne i Bærum passende under definisjonen "bortskjemte drittunger, drittsekker med kvalmende mye penger mellom hendene?" 9079088[/snapback] Det finnes individer fra Bærum som preger samfunnet voldsomt med sin utagerende oppførsel, og sin uniformering for eksempel med pannebånd. Samtidig er Bærum Norges største kommune, uten by status, (tror Sandvika ligger i Asker men tar muligens feil her). Fra personlige erfaringer så er pannebånd/rettetang gutta ofte hyggelig folk men på ingen måte representative for hva bærum egentlig er da de strengt tatt er i mindretall, men de gjør mye av seg og blir derfor lagt godt merke til. Noe som selvfølgelig ikke er så gøy for resten av dere. Tilsvarende med utlendinger. Noen sære individer gjør faenskap og hele gjengen får merkelappen! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Montgomery skrev: Christian86 skrev: * Jeg mener det er fordommer fordi dette er noe man generelt hører bare en sier en er fra Bærum, uavhengig om en har gjort noe. Personlig har jeg hørt dette veldig ofte, og jeg har fått merke andres syn på meg bare de vet hvor jeg er fra. Til og med en kamerat som var i Tromsø et halvtår fikk gjennomgå for dette uten å ha sagt mer enn at han er fra Bærum.(....) Uansett, jeg undres, hva ligger bak dette? Er alle innbyggerne i Bærum passende under definisjonen "bortskjemte drittunger, drittsekker med kvalmende mye penger mellom hendene?" 9079088[/snapback] Det finnes individer fra Bærum som preger samfunnet voldsomt med sin utagerende oppførsel, og sin uniformering for eksempel med pannebånd. Samtidig er Bærum Norges største kommune, uten by status, (tror Sandvika ligger i Asker men tar muligens feil her). Fra personlige erfaringer så er pannebånd/rettetang gutta ofte hyggelig folk men på ingen måte representative for hva bærum egentlig er da de strengt tatt er i mindretall, men de gjør mye av seg og blir derfor lagt godt merke til. Noe som selvfølgelig ikke er så gøy for resten av dere. Tilsvarende med utlendinger. Noen sære individer gjør faenskap og hele gjengen får merkelappen! 9081400[/snapback] Sandvika er i Bærum, men du er ikke den første jeg har møtt som har trodd anerledes. Husker enda en eks vennine som mente Asker kom før Bærum geografisk. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Bergensere er høyrøstede, Oslofolk er selvgode, trøndere er harry, etc etc. Stereotyper og tilhørende fordommer finner man overalt. Det er ikke akkurat enestående for Bærum. Når jeg hører "Østlending" så tenker jeg på rånere og bønder. For å tulle litt med min egen geografiske tilhørighet. Dagbladet: Full trønder lagde fullt kaos i lufta Din side: Full trønder måtte bindes på Tenerife-flyet Aftenposten: Full trønder kastet av flyet VG: Full trønder kan bli dømt i Canada Skjer med at trøndere ikke kan å oppføre seg på fly? :!: Endret 16. juli 2007 av LarsP Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Christian86 skrev: Jeg merker det forsåvidt på min egen skole, der jeg får blikk og kommentarer for klessmaken og min talemåten (snakker så fint og høfflig). Har merket noen av det samme selv, og aldri bodd i Oslo. Har familie der vel og merke og pappa er derifra. Selv bor jeg i Risør og folk har et stort problem å plassere stede geografisk (eller så vil de bare ikke innrømme det). Folk helt sør i fra (kr.sand, lillesand etc) sier vi er Østlendinger, og når vi prater så lurer de på om vi er ifra Oslo. Men sannheten er at Risør er en del av sørlandet. Men sant som LarsP også sier, mange tenker slik at: Bergensere er høyrøstede, Oslofolk er selvgode, trøndere er harry, etc etc. I tillegg til dette så tenker jeg at Oslofolk ikke kan kjøre bil, hver gang jeg kjører landveienene mot og fra Campingplasser her nede så finner jeg en Osloturist her og der som ligger midt i veien for bilen er så s t o r.... Tror de da Men så skal det også sies at Bergen ikke er i Norge Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Det er jo helt normalt med fordommer mot folk fra andre steder i landet, selv kommer jeg fra kongsberg og teller vel fort vekk da som en østlending. har da en rekke fordommer mot andre, men det meste veit man jo at ikke stemmer. Men det er jo morro å mobbe folk uansett jeg har litt av hvert mot nordlendinger, bærumsosser ( ) trøndere, bergensere, og en rekke andre folk. ang. folk fra bærum, det er vel et kjent faktum at de ikke akkurat skuffer dritt sammen med resten av gutta på gølvet. selv så trur jeg på at folk ser på østlendinger som bønder og rånere, det er jo det folk her driver med. Lenke til kommentar
Lukas Arnaz Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 DanielL skrev: Media har heller ikke noe problemer med å bygge på sånne fordommer da de vet at folk vil lese det og tenke "Haha,så sant så sant". 9079118[/snapback] Word! Media er veldig glad i vestkantungdom-saker. Folk flest i Bærum er ikke stort annerledes enn alle andre, men samfunnet og media minner oss hele tiden om at vi er så rike, bortskjemte og breiale. Ungdom som vokser opp her blir helt klart preget av det og spiller på dette imaget overfor andre. Lenke til kommentar
Capiche Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) slettet Endret 2. juni 2008 av Capiche Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Vel, enkelte av dere er jo noe jævla special da... Er ikke å legge skjul på det. En kamerat av meg som var fra Sandvika som jeg ble kjent med i militæret røyket rullings når han var inne, men på perm eller etter han dimmet så kunne han ikke det igjen, for det var harry i vennegjengen hans. Doh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå