Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan bli kvitt veps egentlig?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg et vepsebol i taket på verandaen i sommer.

Til og begynne med var det bare en og annen veps som krøp inn under takdekket mens i det siste har det blitt en del, noe som gjør at kona og barna ikke har så lyst å benytte verandaen.

Tok affære i ettermiddag med en flaske Wurth Skjæreolje.

Spraya åpningen og mange av vepsene som kom flygende til og dettende ut av hullet.

Ser ut som dette hjelp ganske godt så langt.

Vepsen svermer rundt åpningen men de som prøver å lande detter fort ned igjen og flyr bort.

Tok sjansen på å bruke skjæreoljen fordi den ikke har noen advarsler om at den er helseskadelig eller miljøskadelig.

Hva er det man egentlig bruker for å bli kvitt veps sånn i tilfelle dette ikke hjelper i lengden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lang brødkniv og sort søplesekk - holdt tett under/rundt mens du skjærer det av .

Knyt igjen sekken , evt teip igjen - legg søpleposen i et stort kar med "litt" bensin og tenn på.

zum ,zum..

Slik gjorde jeg og brodern det hver gang vi fikk bol på loftet hjemme.

Lenke til kommentar

Skal bolet ut så må jeg demontere taket, noe som er uaktuelt.

Tatt i betraktning at vepsen kun benytter bolet i en sesong så er det også en grunn til å la bolet være, de er uansett borte til neste sommer.

Det var mere kjemikalier jeg tngte på forå få bort svineriet.

Lenke til kommentar

Vi i mange somre har vi hatt et bier ved pipa helt oppe under takseinene. Siden biene ikke gjorde noe skade, så har det gått greit. Men i forfjor tok det av, det begynte med at det ble endel bier der oppe, og etter et par timer tok det helt av. Det var så mye bier rundt pipa vår at det var helt svart. I en radius på sikker 7 meter rundt pipa var det tjukt i bier. Dette er ikke en overdrivelse, tro meg. Det hele ende med at vi ventet til det var tilbake til normalen og det ble kaldere, vi gassa de med ettellerannet, og tok av stein for stein rundt pipa, vi kom ned igjen med 5 fulle bøtter med bikubemasse.

Ripsbusken våres ble også invadret, pga en dronning hadde slått seg til ro på den, vi tilkalte en birøkter og han fiksa det. Så jeg tror det er det du bør gjøre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fram til nå ser det ut som skjæreoljetrikset har fungert.

Det er ingen veps under taket lengere og etterhvert gir de opp forsøk på å komme inn i sitt gamle bol.

Det er fortsatt veps i området men de svermer ikke lengere spesifikt på min veranda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...