Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Støtte for 18-åring? Uten lån?

Anbefalte innlegg

Hei!

En venn av meg har det vel, litt kjipt hjemme.

Jeg kan se at det går en vei, hun er sliten å kjempe.

Minner hun har fra oppveksten er veldig triste, og de henger med enda.

De er en del av hverdagen.

Uansett, til poenget.

Dette er en jente som har snakket om å flytte ut siden hun var 4.

Nå er hun altså blitt 18, og vil flytte ut.

Hun har et år igjen på VGS, det hun ønsker er å flytte for seg selv uten å ta opp studielån. Hvordan kan hun egentlig få støtte for dette?

Borteboerstipend har jo et punkt, hvor det står noe om andre grunner som gjør at man ikke kan bo hjemme? Hva må til for å få stipendet via det punkte?

Sosialkontoret, kan de hjelpe?

Det er en stolt skapning vi snakker om her, hun bor heller hjemme om det så tar liv av hun hvis alternativet er å ta lån.

Er virkelig redd for hun, kjip situasjon bare.

Greit, mange vil nok avskrive dette som et standard tilfelle av "teenage-rage".

Dette går mye dypere, og langt langt tilbake.

På et punkt har det vært vold inne i bildet.

Jeg bor i Bergen, og hun i Stavanger.

En fjern slektning, håper jeg/dere kan fikse opp noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an og søke kun på stipend-delen av et studielån, ihvertfall hvis etter VGS, men siden dette er under VGS er jeg ikke heelt sikker.

Uansett så blir det jo ikke store lånet hun må ta opp hvis hun får borteboerstipend og greier, og neste år må hun uansett ta opp lån hvis hun skal fortsette studier.

Hvordan kan man være for stolt til å ta opp lån? Er jo ikke så mye ære i å "få" penger heller da hvis dette er viktig for en.

Lenke til kommentar

Trist å høre :(

For å få borteboerstipend må man flytte for seg selv men når man er student er studielån eneste alternativ.

Ellers må man skaffe seg jobb i tillegg til stipendet, sosialen hjelper ikke studenter som ikke har tatt lån :no:

Lenke til kommentar
Hun er litt for stolt, tar hun opp lån føler hun at foreldrene har vunnet.

Hvem vet, kanskje hun allerede har tatt skadet av å bo der.

Trist er det, håper selv hun tar studielån og stuper i det.

Bedre det.

9078655[/snapback]

Ser ikke sammenhengen der jeg, ærlig talt...

Hva har lån noe med stolthet å gjøre, må vel være verre å leve på sosialen, gaver, donasjoner, etc. :hmm:

Kan du forklare?

Lenke til kommentar

Altså - hva er forskjellen på studielån og gå siste året på vgs, og studielån for å studere? Hun må få studielån før eller senere om hun vil noenvei, så like greit å vende seg til tanken?

Om hun bor i stavanger, så ville jeg starta med å ta kontakt med sosialtjenesten, si at man ikke lengre kan bo hjemme, og hørt om det var noen bostøtteordninger eller annet som hun kunne fått.

Problemet er at sosialstøtten i norge ofte er på et ekstremt stramt budsjett, og vil gjøre alt de kan for å finne andre løsninger - noe som ofte oppleves som å møte veggen for de som søker om hjelp.

Lenke til kommentar

Er nok ingen støtteordninger hos sosialen for personer som ikke liker å bo hjemme.

En vennine av har faktisk opplevd fysisk og psykisk vold helt siden barnehagealder og til hun var 16 år, likevel ble ikke hennes søknad godtatt. (Hun sendte i tillegg vitnemål fra to psykologer).

Sosialstønad til personer som ikke går på skole gir deg faktisk mindre enn hva fullt borteboerstipend vil gi.

Så om hun ønsker å flytte ut, må hun bare ta seg JOBB! (Siden hun ikke ønsker lån, dessuten er det vanlig uansett, fordi 5000~/mnd er ikke mye å leve for når du skal dekke alle utgifter selv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...