Stingah Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Hei Ser nå når jeg tar en hel serie bilder fra f.eks en tur. Så ønsker jeg å legge dem ut på internett, men de er selvfølgelig alt for store. Hvilket program kan man enkelt forminske alle bildene i en mappe og fortsatt beholde kvaliteten? Mvh Endret 15. juli 2007 av Stingah Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Irfanview (File --> Automate/Batch) eller Fast Stone Photo Resizer. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Tja PS CS2 gjør det simpelt om du har tilgang på programmet. MS paint gjør det også, men der beholdes ikke kvaliteten. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Herr Olsen: Når det gjeld PS so har ein der so mange andre mogelegheiter at ein nesten bør henvise til rett funksjon (den enklaste er File --> Scripts --> Image Processor). Når det gjeld Paint, so har det ikkje nokon batch-funksjon sist eg sjekka, og dermed uaktuelt i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Gimp, Picasa. Greie gratis alternativer Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Regner da med at PS CS3 og gjør det? Var ikke klar over at den kunne ta en hel mappe i slengen Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Regner da med at PS CS3 og gjør det? Var ikke klar over at den kunne ta en hel mappe i slengen 9078607[/snapback] Hvis du har CS3 har du Stilt feil spørsmål. Da er spørsmålet hvordan gjør jeg det med CS3. CS3 har vel en hjelp funksjon som er enklere og raskere en dette formuet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Regner da med at PS CS3 og gjør det? Var ikke klar over at den kunne ta en hel mappe i slengen 9078607[/snapback] jo det går, men da må du lage en batch. Torbjørn: Ville først vite om han hadde programmet. Jeg har forklart hvoran man lager batcher så forbanna mange ganger (Detaljert) at jeg begynner å bli rimelig lei. jeg har da lagt til bilder som viser. Skal se om jeg finner det igjen. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Patrol_33: Ein kan gjere det i Gimp ja, men då må ein anten bruke kommandolinje eller ein plugin, som denne. Picasa har eg nesten ikkje vore borti, so eg veit ikkje om har noko batch-mogelegheiter. Stingah: Jepp, ein kan gjere det i Photoshop. Som sagt er Image Processor den enklaste måten, men det er ogso andre måtar. Ein kan lage ein Action og bruke File --> Automate --> Batch. Ein kan ogso bruke Web Photo Gallery (ogso under File --> Automate) som lager eit ferdig bildegalleri for nett, med HTML-filer og alt. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Har ikke CS3 funksjonen "Proses muliple files" det er en funsjon jeg bruker mye i PS Elements. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Patrol_33: Ein kan gjere det i Gimp ja, men då må ein anten bruke kommandolinje eller ein plugin, som denne. Picasa har eg nesten ikkje vore borti, so eg veit ikkje om har noko batch-mogelegheiter. Stingah: Jepp, ein kan gjere det i Photoshop. Som sagt er Image Processor den enklaste måten, men det er ogso andre måtar. Ein kan lage ein Action og bruke File --> Automate --> Batch. Ein kan ogso bruke Web Photo Gallery (ogso under File --> Automate) som lager eit ferdig bildegalleri for nett, med HTML-filer og alt. 9078642[/snapback] I Picasa merker jeg bare filene - eksport - filstøresle- maskinen kverner et øyebliik- ferdig. enkelt. Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Takk for mange gode svar. Skal søke litt i PS jeg Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Hvis du bruker XP: MS har laget et Power Toy (http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx) som heter Image Resizer. "This PowerToy enables you to resize one or many image files with a right-click." Endret 15. juli 2007 av balletryne Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Torbjørn: Ville først vite om han hadde programmet. Jeg har forklart hvoran man lager batcher så forbanna mange ganger (Detaljert) at jeg begynner å bli rimelig lei. jeg har da lagt til bilder som viser. Skal se om jeg finner det igjen.9078635[/snapback] Vel, no veit du om Image Processor, so då treng du ikkje forklare so mykje meir. Med mindre det er nokon som har tidlegare versjonar enn CS2, kom på at Image Processor var ny der ... Då får du heller linke til dette innlegget:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7348471 Har ikke CS3 funksjonen "Proses muliple files" det er en funsjon jeg bruker mye i PS Elements. 9078658[/snapback]Veit ikkje korleis denne er, men CS3 har som nemnt ulike måtar å behandle mange filer på. I Picasa merker jeg bare filene - eksport - filstøresle- maskinen kverner et øyebliik- ferdig.Det var enkelt ja, var som sagt ikkje klar over det. Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Hvis du bruker XP: MS har laget et Power Toy (http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx) som heter Image Resizer. "This PowerToy enables you to resize one or many image files with a right-click." 9078716[/snapback] Joda, men den suger. Bildene får en veldig dårlig kvalitet. Synd egentlig, for konseptet er veldig enkelt. Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Patrol_33: Ein kan gjere det i Gimp ja, men då må ein anten bruke kommandolinje eller ein plugin, som denne. Picasa har eg nesten ikkje vore borti, so eg veit ikkje om har noko batch-mogelegheiter. Stingah: Jepp, ein kan gjere det i Photoshop. Som sagt er Image Processor den enklaste måten, men det er ogso andre måtar. Ein kan lage ein Action og bruke File --> Automate --> Batch. Ein kan ogso bruke Web Photo Gallery (ogso under File --> Automate) som lager eit ferdig bildegalleri for nett, med HTML-filer og alt. 9078642[/snapback] I Picasa merker jeg bare filene - eksport - filstøresle- maskinen kverner et øyebliik- ferdig. enkelt. 9078681[/snapback] Tror nesten jeg går for denne metoden. Prøvde den i PS, men blir litt knot når bildene står på høykant osv. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Korleis då? Om du bruker Image Processor vil ikkje høvet mellom breidd og høgd verte endra. Redigert: Med andre ord, vil du ha alle bileta til å verte 1000 pikslar langs lengste kant, skriv du berre inn 1000 i begge felta i Image Processor. Endret 15. juli 2007 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Patrol_33: Ein kan gjere det i Gimp ja, men då må ein anten bruke kommandolinje eller ein plugin, som denne. Picasa har eg nesten ikkje vore borti, so eg veit ikkje om har noko batch-mogelegheiter. Stingah: Jepp, ein kan gjere det i Photoshop. Som sagt er Image Processor den enklaste måten, men det er ogso andre måtar. Ein kan lage ein Action og bruke File --> Automate --> Batch. Ein kan ogso bruke Web Photo Gallery (ogso under File --> Automate) som lager eit ferdig bildegalleri for nett, med HTML-filer og alt. 9078642[/snapback] I Picasa merker jeg bare filene - eksport - filstøresle- maskinen kverner et øyebliik- ferdig. enkelt. 9078681[/snapback] Tror nesten jeg går for denne metoden. Prøvde den i PS, men blir litt knot når bildene står på høykant osv. 9078912[/snapback] Picasa har også auto kvalitet, lager bildene i samme kvalitet som org. - praktisk. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 MS paint gjør det også, men der beholdes ikke kvaliteten. Har MS Paint mulighet for å endre størrelse på flere bilder i en mappe uten å måtte editere hver fil manuelt? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 MS paint gjør det også, men der beholdes ikke kvaliteten. Har MS Paint mulighet for å endre størrelse på flere bilder i en mappe uten å måtte editere hver fil manuelt? 9078972[/snapback] eeeh, nei... men de endrer størrelsen, men må gjøres med hvert bilde manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå