Gå til innhold

Garbage Collector og System.exit

Anbefalte innlegg

Kjøres garbage collectoren før programmet avsluttes når jeg kaller System.exit(0)?

Jeg har et program med et GUI og bruker JFrame.DO_NOTHING_ON_CLOSE til defaultCloseOperation.

Jeg har implementert min egen windowClosed-action og i den har jeg stort sett ikke mer enn en jdbc.close-sak og System.exit(). Men kjøres garbage collectoren før JVM avsluttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
System.exit vil jo avslutte hele VMen, så da har det vel ikke så mye å si om minnet frigjøres for Java når det hele avsluttes rett etter?

Dokumentasjonen sier ingenting om at GC kjøres, så det evnt enkleste om du skal gjøre det er bare å kalle System.gc() først System.exit().

9094302[/snapback]

Man vil aldri være sikker på at gc kommer til å kjøre.

Og ser ikke helt poenget med å gjøre gc før avsluttes uansett. Alt minnet jvm har reserver vil jo bli tilgjengelig når tråden som kjører jvm er død.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare minnet JVM reserverer. Den kan også blant annet låse nettverksporter også. I tillegg holder den åpne nettverkstilkoblinger og filer.

Men hovedsaklig var det fordi jeg lurte på om GC kom til å avslutte min SQL-tilkobling skikkelig, men det er ikke lenger et tema da jeg fant ut at jeg heller gjør det manuelt.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare minnet JVM reserverer. Den kan også blant annet låse nettverksporter også. I tillegg holder den åpne nettverkstilkoblinger og filer.

Men hovedsaklig var det fordi jeg lurte på om GC kom til å avslutte min SQL-tilkobling skikkelig, men det er ikke lenger et tema da jeg fant ut at jeg heller gjør det manuelt.

9095077[/snapback]

Du kan jo kanskje prøve bruke jvm hoocks. Fant en link som du kanskje kan se på:

http://www.devx.com/getHelpOn/10MinuteSolu...59/1954?pf=true

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...