Gå til innhold

Hvordan gir Elkjøp ansatte produktkunnskap?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har produkt opplæring fra flere av leverandørene. Vi får også kurs på messer som Elbit og andre events. Mye av kunnskapen kommer automatisk, mange kan mye fra før. Ingen kunnskap er bedre enn egen erfaring med produktene man står og selger hele dagen.

 

En selger skal kunne selge, det er derfor han jobber som SELGER:)

Lenke til kommentar

Riktig det, men en selger som ikke kan noe om produktene han selger er ingen god selger.

 

Jeg var for eksempel innom småfancy en bar i London for noen år siden, og spurte bartenderen om hva slags skotsk single malt whisky han hadde å tilby. Nei, det visste han ikke hva var, så jeg måtte forklare ham det. Da foreslo han Jameson (som er irsk, og ikke single malt). Du kan tro jeg følte meg ivaretatt som kunde.

Lenke til kommentar

Sånn før vi faktisk glir langt off topic, så kan jeg svare på dette :).

 

Er 2 store produktkurs 2 ganger i året som går på ren produktkunnskap. I tillegg får man mye informasjon gjennom produktark og kampanjeinfo rundt produktenes egenskaper osv. Så du får lært MYE om de produktene du skal stå og selge, uten tvil.

 

I tillegg er det kursing i kundebehandling, butikkstandard og flere slike ting. Man kan regne med å være på kurs kanskje 2 ganger i halvåret vil jeg anslå :).

 

Pluss all lokal opplæring og info. Nå er jo de fleste som jobber på elkjøp rimelig teknisk interesserte fra før, så en del kan mye utover det basice om produktene de selger.

 

Forøvrig er tråden feilpostet, og flyttes til jobbforumet vårt.

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet sammen med 50-80 ulike personer i den første elkjøpe jeg jobbet i, over en periode på 3 år.

 

Jeg kan telle på 1 hånd medarbeidere jeg mener hadde for dårlig kunnskap om det de solgte.

 

Det samme gjelder folk jeg har møtt på kurs og lignende, de aller fleste har veldig god peil på ting.

 

Samme inntrykket har jeg fått på min nye butikk, folk KAN det de selger.

 

Å kalle en elektrobutikk for "sjappe" er ikke helt det mest seriøse jeg har sett, jeg tenker på småbutikker i syden og slikt jeg da - "pay extra to get real camera, yes?" :p.

 

Men spøk til side, forbausende mye synsing som dukker opp på nettet blant folk når jeg fra innsiden faktisk vet at det de sier ikke stemmer med virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om folk oppfatter det slik at selgerne ikke kan sine saker godt nok, er det vel det som er fakta? Eller skal man vise til kurs man har vært på og si at "jo, jeg kan dette"?

 

Var forøvrig med min mor og kjøpte kjøleskap på Elkjøp her om dagen. Spurte selgeren om det var glass eller plast hyllene var laget av. Han tar på dem og sier "det er nok plast", mens man kan åpne brosjyren og se at det er herdet glass:) Greit nok at selgeren ikke vet det...de fleste forventer ikke total kunnskap om alle varene han selger. Men kan lønne seg å slå det opp i en brosjyre i stedet for å gjette.

Lenke til kommentar
Var forøvrig med min mor og kjøpte kjøleskap på Elkjøp her om dagen. Spurte selgeren om det var glass eller plast hyllene var laget av. Han tar på dem og sier "det er nok plast", mens man kan åpne brosjyren og se at det er herdet glass:) Greit nok at selgeren ikke vet det...de fleste forventer ikke total kunnskap om alle varene han selger. Men kan lønne seg å slå det opp i en brosjyre i stedet for å gjette.

9079641[/snapback]

Jepp! En god selger ljuger ikke - han innrømmer at han er usikker og sjekker opp saken. ;)

 

Elkjøp og kjeden jeg jobber i, Expert, har nok omtrent samme opplæring - hvertfall det vi får via leverandører og slikt. Noen kategorier har kurs oftere enn andre også, som f.eks. telematikk. Jeg vil tro at jeg er på rundt 4-5 kurs i året som går over flere dager + de man får på kveldstid eller liknende av leverandører.

Det å sette seg ned og gå over nye produkter må jeg jo gjøre når det er jeg som skal plukke ut de nye produktene som butikken skal satse på.

Lenke til kommentar

Regner med at expert og elkjøp gjør ting rimelig likt.

 

Det er noen store kurs som i praksis er obligatoriske i regi av kjeden, 2-4 ganger i året (expert har elektrofil hvert år og i tillegg en stor messe på noe hotell i nærheten av gardermoen). Her besøker vi stands (på elektrofil) hvor hver leverandør har 20-25 min til å vise nye produkter, og møterom (på gardermoen hotell) hvor sortimentet til expert blir gjennomgått av hver enkelt leverandør, her får de ca en time på seg pr leverandør, så man går gjennom produktene noe mere grundig. Er kun de største leverandørene som blir invitert, slik som miele, aeg, electrolux etc. Kan nevne at asko stort sett blir kåra som beste stand, veldig gøyalt å se salgsreprentanten stille opp i dameklær på jakt etter ny komfyr. :)

 

I tillegg til disse store messene har man muligheten til å besøke fabrikkene, hovedsakelig i regi av konkuranser. Var for et par år siden miele konkurranse, topp 30 selgere eller noe sånt fikk besøke fabrikkene i tyskland (det var bare gøy :)), husker asko tur til sverige (det var uten konkuranse, de bestemte seg bare for å lage en tur og ringte for å se om noen hadde tid, var rimelig kort tidsfrist på denne). Vet miele har noen kurs som de holder for helt uerfarne, som det bare er å melde seg på, er mere praktisk kurs hvor du lager mat etc og faktisk bruker produktene, veldig lærerikt. I foto så er det også praktiske kurs for speilrefleks, regner med at elkjøp har hivi seg på dette også, de store kjedene har isåfall økt speilrefleks salgtet betraktelig :)

 

Så om man skal begynne i elkjøp etc, snakk med folk (alle avdelinger har en som er ansvarlig og har oversikt over kurs, og som også kan gi deg navn og tlf på representantene til de forskjellige firmaene, utrolig kjekke å ha i bakhånda når en kunde stiller et vrient spørsmål. Finn ut hva slags kurser du har mulighet til å være med på, lær alt du kan.

 

Det som funka fint for meg når jeg starta for 7-8 år siden, var å bare å stå i bakgrunnen og høre på hva de andre sa når de skulle selge, hvordan de ordla seg, gestikulerte etc. Men det er salgsmetode igjen da, mange sånne kurs også i regi av kjedene. Er du i nærheten av en dyktig selger så kan du lære ekstremt mye. Og ikke minst vi lærer av de feila vi gjør, er ingen selgere som ikke har sagt noe dumt eller gjort noe som førte til at de mista et salg, bare passe på at en lærer av det.

 

Må nesten nevne en kunde som kom innom oss for to tre år siden (kan være halvt år også for alt jeg vet, men føles lenge siden nå, tida flyr), en litt eldre kar, han lurte på om kjøleskapa (les kjøleskap ikke frysedelen) våre hadde automatisk avriming. Det har da omtrent alle nå sier jeg, så det har selvfølgelig alle vi har her i butikken. Kunden ble letta for han var lei av avriminga på sitt gamle skap (sikkert 30 år gmlt) og på elkjøp så kunne de ikke svare på dette, selgern spurte til og med de andre der og ingen visste. Å ikke vite noe sånt er trist når du selger kjøleskap, når du møter uvante spørsmål som dette og ikke minst disse glassplatene som det vitterlig står safety glass på (les post litt høyere oppe), hold hodet kalt, se om det står noe på produktet og spørr andre (at ingen andre heller kunne svare der og da kosta butikken et salg, men er du ny så er det ikke din feil isåfall, da har du spurt). Hvis ikke det er seint på dagen kan du også ringe en salgsrepresentant, ingen spørsmål er for dumme til de :)

 

Lykke til som selger, erke masse som slår følelsen av å ha gjort et godt salg (godt kjøp for kunden også selvfølgelig), og vite at akkurat du som selger avgjorde dette, like gøyalt hver gang :)

Lenke til kommentar

Startet på Elkjøp (hvitevarer) for ca en måned siden. Letteste måten å ta til seg kunnskap er rett og slett å finne ut ting i samråd med kunden. I starten kunne jeg sikkert mindre om f eks vaskemaskiner enn den normale mannen i gata og var helt hjelpesløs. Kunne svare på veldig få spørsmål og gjorde kundene veldig usikre.

 

Den dag i dag vandrer jeg fortsatt rundt med "opplæring" på skiltet mitt, men jeg prøver å ta salg med en helt annen selvsikkerhet. Har jobbet en 200 timer der nå og kan svare på så godt som alle normale spørsmål kunder har. Begynner å kunne lange varekoder i hodet, alt av tekniske spesifikasjoner og begynner å kunne svare på veldig tekniske spørsmål.

 

Det er ikke mulig å lære alt i teorien, for så å bli sendt ned på gulvet og være en god selger. Alt fungerer annerledes enn du blir fortalt i praksis. Sørg bare for å få mange arbeidstimer de første ukene så du kommer skikkelig inn i det, da mestrer du det garantert. Man kommer langt med et smil og en hyggelig tone, og salget er da gjort hvis du klarer å overbevise kunden.

 

Ta rådet mitt, bare begynn å selg som vanlig og bli klokere med tiden. Det er umulig å lese til seg alt på forhånd, så bare prøv å lære av kunder og spesielt av medarbeidere. Nå har jeg jobbet en 4-5 uker og 200-250 timer og på lørdag ble jeg nest beste selger på huset og beste forsikringsselger blandt en 30 personer. Fikk premier, skryt av alle og ikke minst masse selvtillit som kommer godt med på veien mot å bli en god selger.

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Alle store kjeder gir kurs til sine ansatte. Dette gjelder som nevnt ovenfor Expert og Elkjøp, samt f.eks. matkjeder som Meny (Norgesgruppen.) etc.

 

Kan man ikke noe om produktet sitt, så selger man også lite. Uansett, er det bede å være ærlig mot kunden enn å komme med et dumt svar som også kanskje er feil.

 

Når jeg spurte en selger om forskjellen mellom Garmin og TomTom gpsene

( var bestemte typer av de jeg spurte om), fikk jeg bare til svar at det var to forskjellige produsenter. Ikke helt konge svar det nei, det er vel i grunn ganske innlysende vil jeg si. he he.

Lenke til kommentar

De går inn mer spesifikt på hvem DU er.

 

Mer ønsker jeg ikke å si, kom med et åpent sinn og vær som om du skulle ha første dag på jobb.

 

Å forberede deg mister litt av poenget, da det ikke vil vise det rette bildet av deg. Men gratulerer med å ha kommet til 2.-gangs intervju!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...