nessen Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hei! Har spilt keyboard på amatør statiet i fleire år og stort sett kun etter noter eller til midi filer der eg spiller melodien og midifilen resten. Det som eg no kan tenke meg å lære er å kunne spille meir fritt. Spørsmål: Dersom eg har ein sang som eg veit starter med akkord C, er det då nokon regel på akkordene i resten av sangen? (då tenker eg akkordene som sansynligvis vil vere dei rette) Ofte når nokon spiller rundt om så høyrer eg "vi spiller den i E dur" . Derfor reknar eg med det er ein regel på dette, men klarer ikkje finne den sjølv:( Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Ja, det er i aller høyeste grad regler for dette. Det er så mye matte i musikk at det er helt nifst. Jeg tror du vil ha stor nytte av å kikke på kvintsirkelen. Alle akkordene har nemlig en fast avstand fra hverandre, og i C- dur heter de tre hovedakkordene C,F og G, i E- dur blir det E, A og H, og i F- dur er det F,B(b) og C. Hvis en sang har flere akkorder, er prinsippet det samme til de andre akkordene. Avstanden mellom akkordene er bestandig den samme. Se på denne linken, for eksempel. http://www.trell.org/muweb/kvintsirkelen.html Endret 15. juli 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
nessen Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Wow!Dette var innvikla.. Men dvs at viss ein sang starter med E så er sansynligvis resten av akkordene A og H i den sangen? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Ja, hvis sangen har tre akkorder. Og det er ikke bare "sansynlig" jeg kan garantere det. Du kan ved hver anledning erstatte C med E, F med A, og G med H. Kikk på kvintsirkelen en gang til. Den akkorden sangen starter med (OK, jeg vet det finnes unntak, men bruk en enkel barnesang (Lisa gikk til skolen, den kan fint spilles med tre akkorder, eller mange fler, hvis man ønsker.. ) eller noe som du kjenner godt), så vil du finne de to andre hovedakkordene til høyre og venstre for den akkorden du starter med. Uten unntak, det virker hver gang. Jeg lover det, når du plutselig skjønner hvordan dette henger sammen, vil det bli sånn "Wow, at jeg ikke skjønte det før", og det å sette riktige akkorder blir mye lettere. Det er ikke vanskelig, det er et helt fast system. Som en øvelse, kan du jo spille "lisa" i C, D, E, F, G, og A- dur. Sjekk kvintsirkelen, og du vil se at du får rett hver eneste gang. Endret 15. juli 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Dette kommer for gud skyld an på hva slags musikk du spiller. Og med mindre du spiller barnesanger eller punk, er det lite sannsynlig for at sangen kun har tre akkorder. Det stemmer at hovedtreklangene har en tendens til å dukke opp... Men innen pop er det umulig å GARANTERE noe som helst. Akkorder kan byttes ut (F.eks i C-dur vil Dm dukke opp oftere enn F), du kan støte på både enkle og komplekse modulasjoner (f.eks til fra c-dur til a-moll via akkorden E), for ikke å nevne omvendinger av akkorder. Mitt råd til deg, min venn er å bruke øret. Og ellers lære alle akkorder innen en toneart. Dersom sangen ikke modulerer (skifter toneart), har du seks akkorder (i værste fall sju), og deres omvendinger og forholde deg til. Hvis du føler det er enkelt og bruke kvintsirkelen til det er du velkommen til å gjøre det. Jeg for min del, har aldri brukt den med den hensikt... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Hva er hensikten med innlegget ditt, urmaker? Selvsagt kan man finne sanger som ikke bruker subdominant og dominant. Trådstarter vet ikke en gang hvilke akkorder som er mest brukt innenfor en toneart, og det kan kvintsirkelen brukes til. Trådstarter spør enkelt, og får et enkelt svar. Selvsagt kan man bytte ut subdominanten med subdominant stedfortreder, men jeg tror ikke det er informasjon som er midt i blinken for trådstarteren. Det får han bruk for å vite siden. Vitsen var å gjøre det så enkelt som mulig, ikke å få vist fram at jeg har en grundig musikkutdannelse bak meg. For de fleste av oss er kvintsirkelen en god hjelp når man skal finne akkorder/transponere fra en toneart til en annen. Men som du påpeker, det er helt frivillig å benytte seg av den. Endret 26. juli 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Poenget er at du garanterer ting som ikke er tilfelle, noe som kan frustrere trådstarter mer enn det hjelper han. Jeg påpekte bare at det finnes for mange unntak til det du sier, til at det man kan slå seg til ro med det. Min løsning var ikke veldig kompleks, og du nevner det faktisk du også. Vi foreslår bare to forskjellige fremgangsmåter til å lære det. Jeg for min del har alltid memorisert akkordrekkefølgen innen hver dur-skala (C-Dm-Em-F-G-Am) på instrumentet, mens du tydeligvis benytter kvintsirkelen til dette. Dette kan fungere dersom du sitter med kvintsirkelen foran deg... Men å memorisere hele kvintsirkelen (både "indre og ytre") for dette, er veldig unødvendig spør du meg, og vanskeligere å "grave frem", i en gitt situasjon. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Ok, jeg ser poenget ditt. Det er fullt mulig å finne unntak, så jeg skulle ikke ha garantert, men skrevet at "i de aller fleste tilfeller". Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Helt i starten når man lærer seg akkorder er det jo egentlig "uten unntak" Tips 1: Ta deg god tid! Hør på piano-baserte sanger som "let it be", "your song", alt av coldplay og keane, diverse Queen osv, og se om du klarer å finne noen av akkordene. For hver akkord du klarer, kommer du et skritt videre. Dette er faktisk ganske gøy! Jeg fraråder å pugge kvintsirkelen subdominanter, eller paralelltonearter nå. Den tar for seg mer enn det du har bruk for med det første. Du trenger ikke pugge noe som helst for å lære deg basic-akkord-greier. Det er aldri gøy å pugge! Tips 2: Om du absolutt føler for å pugge noe, og du føler at du ikke kommer noen vei med det du kan nå, kan du heller lære deg forskjellige akkorder. Begynn f.eks med disse: C7, D7, E7, F7, G7, A7, H7 <-- lær deg minst to forskjellige måter å ta hver akkord på. Cm7, Dm7, Em7, Fm7, Gm7 ,Am7, Hm7 CM7 (Cmaj7), DM7, EM7, FM7, GM7, AM7, HM7 en utfordring (bare sånn litt på gøy): C#m7b5 Om du lærer deg disse akkordene (Det tar ikke lang tid), vil du etter hvert få en god innsikt i instrumentet og en god oversikt over hvordan alt henger sammen! Hvordan lære seg de: I sangbøker/gitarbøker/pianoøker pleier det å stå en oversikt. Kan finne en link til deg, men er på jobb nå og må stikke, så tar det senere..... Lenke til kommentar
nessen Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Hei! Mange gode innspill her.Takker for det:) Prøver meg litt fram no med lytting..Sliter litt med den sirkelen Sanger som eg speler er variert dansemusikk, slik som både Smokie, CCR, Ole Ivars osv osv.. Slik som sangen: "Har jeg sagt deg.." med Ole Ivars klarer eg å spele etter lytting (C-F-G) så neste steg blir å transponere (eller korleis det skrives) akkordene opp eit og eit hakk. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Angående kvintsirkelen og transponering- det er faktisk ikke så vanskelig, og når du skjønner hvordan det henger sammen. Ha kvintsirkelen foran deg, og les gjennom dette, og se om det hjelper. La oss ta utgangspunkt i C- dur. De tre mest brukte grepene i enkle sanger er C, F og G. C i midten, og de to andre grepene på hver side. Hvis du vil flytte denne sangen til la oss si G- dur, finner du G. Akkordene på hver side er av G er C og D. Altså, hver gang du har spilt C, skal du ta G i stedet for, hver gang du har brukt F, skal du bruke C, og D i stedet for G. Inneholder sangen i C- dur en A-moll, teller du fra C til A i kvintsirkelen, det vil si fire plasser, hvis du teller med både C og A. Finn G, og tell fire plasser- og du får E(m). Det er grepet som skal brukes i G- dur. Slik fungerer det hele veien, uten unntak. Til høyre for C finner du toneartene med kryss i, og til venstre tonearter med b- fortegn. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) På den ene siden gjør kvintsirklen det enklere å forstå en del ting, på den annen side er det kipt å pugge teori for å få til noe praktisk... kanskje du skal skaffe deg en ny klokke: M. Edit: Feil klokke... Edit2: Ser i ettertid at dette kan tolkes som en spydig kommentar, ikke sånn ment i det hele tatt! Endret 7. august 2007 av mysjkin Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Off-topic: Noen som vet om disse klokkene er å få tak i i Oslo? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Heh, kunne faktisk fått meg til å kjøpe en slik klokke selv! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Kom på 42 $ med porto, tok sjansen og bestilte. Med dollarkursen som er nå blir det ca 300 kroner om de sender som gave. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Lurer på om jeg ikke har sett de klokkene i en eller annen norsk butikk, men jeg klarer ikke å finne det nå. Ellers så er det å google på circle of fifths watch så dukker det det opp en del forhandlere med en del forskjellige varianter. Klokken er ess på dess... M. edit: for å dra tilbake mot topic. Kvintsirkelen hjelper deg ofte med å finne akkorder, det er ikke skjelden å finne'nedganger' langs kvintsirkelen, bare for å ta et eksempel som jeg spiller på nå 'I will survive' (som Cake gjør det) så går akkordene i verset Am7 Dm7 G7 C7 F H7 E7 som så leder til neste vers. Bortsett fra bruddet F - H7, så er jo dette kvintsirkel hele veien. Men for all del, det er også mye musikk hvor du knapt finner spor av kvintsirkelen. Endret 7. august 2007 av mysjkin Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Ja, er jo ikke vanskelig å finn eeksempler på at kvintsirkelen brukes, eller på at den ikke brukes "riktig" i forhold til tradisjonell harmonilære. Når man skjønner hvordan dette henger sammen, så faller behovet for kvintsirkelen mer eller mindre bort, tror jeg. Personlig har jeg bare plukket den fram noen ganger når jeg skal transponere stemmer til instrumenter som er litt spesielle i forhold til grunntone, som for eksempel altsax. Da er det greit å sjekke litt. Fikser liksom ikke instrumenter stemt i Eb på strak arm.. OT- skikkelige "musikerklokker". Kjenner habegjæret ta meg.. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Du har jo mange varianter. Men hvis du hører på dænsebænn så vil nok progresjonen være omtrent slik: T - Ts - S - D Hvis du vil lære noe enkelt om akkorder og harmoni, så kan du jo ta satslære som privatist? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå