Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifte på hovedkortet - Noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet :)

Den viften som er avbildet et sansynligvis chipset kjøler (eller cpu). Har problemer med bråk fra den viften kan du bytte den ut med en mere stillegående vifte.

Å kople den ut kan du prøve selv. Det verste jeg vet som kan skje er at maskinen kjæsjer og du må restarte og sette inn vifta igjen.

Lenke til kommentar
Heisann....

Vet jeg er skikkelig grønn, men kan noen fortelle meg hva denne bråkete viftens funksjon er på hovedkortet (se vedlegget)?

Hva skjer hvis jeg kobler ut viften?

9077855[/snapback]

Hehe, den kjøler ned chippsettet på hovedkortet.

Håper ikke du forveksler Cpu kjøler og chipsettkjøler nå!

Tar du den ut så stopper den, ganske naturlig!

Hvis det er en chipsettkjøler, så kan du bytte ut vifta med kjøleribber.

Men først må du være 100% sikker på at vi ikke snakker om CPU vifta.

Er det kun den vifta som er på hovedkortet ditt?

Lenke til kommentar

9077898[/snapback]

Det er to vifter på hovedkortet... en stor som går som normalt, og en liten slitsom en.

Er det vanskelig å sette inn ny chipsettkjøler?

Endret av Gorre
Lenke til kommentar

9077898[/snapback]

Det er to vifter på hovedkortet... en stor som går som normalt, og en liten slitsom en.

Er det vanskelig å sette inn ny chipsettkjøler?

9077970[/snapback]

Ok, da er det nok chipsettkjøleren vi snakker om.

I utgangspunktet skal det ikke være vanskelig å bytte chipsettkjøleren med en slik vifteløs kjøler.

Da må du skru løs den vifta som sitter på nå(selvfølgelig med avslått pc) legge på et tynt lag med kjølepaste(som du får med), og skru på den nye kjøleren.

Du kan jo skjekke manualen til hovedkortet og se om det står noe der!

Lenke til kommentar

Nå pleier jeg å kjøpe litt dyre HKer, men en ting er sikkert. Ingen av chip fanene har overlevd 6 måneder. Det er liten sjanse for at pcen streiker, eller går noe tregere uten vifta i det hele tatt.

Bråker den mye prøv noe så enkelt som å knipse litt på den. Lyden lages fordi den kommer borti mens den går rundt. Letteste er bare å dra ut strøm ledningen, den lille hvite ved siden av, og sjekke at pcen funker som normalt.

NB! Bare så det er sagt. Er dette CPU fanen, den store svarte klossen over CPUen, så må du IKKE dra ut strømmen til den. Stort sett vill pcen automatisk slå seg av om CPU varmen blir for høy, noe den fort vill bli uten CPU fanen, men om den ikke gjør det så f.ucker du CPUen! Ikke at jeg tror det vill skje på et moderne HK om du ikke fikk det fra Rimi da. :)

Lenke til kommentar
Nå pleier jeg å kjøpe litt dyre HKer, men en ting er sikkert. Ingen av chip fanene har overlevd 6 måneder. Det er liten sjanse for at pcen streiker, eller går noe tregere uten vifta i det hele tatt.

Bråker den mye prøv noe så enkelt som å knipse litt på den. Lyden lages fordi den kommer borti mens den går rundt. Letteste er bare å dra ut strøm ledningen, den lille hvite ved siden av, og sjekke at pcen funker som normalt.

NB! Bare så det er sagt. Er dette CPU fanen, den store svarte klossen over CPUen, så må du IKKE dra ut strømmen til den. Stort sett vill pcen automatisk slå seg av om CPU varmen blir for høy, noe den fort vill bli uten CPU fanen, men om den ikke gjør det så f.ucker du CPUen! Ikke at jeg tror det vill skje på et moderne HK om du ikke fikk det fra Rimi da. :)

9078410[/snapback]

Jeg synes ikke han skal ta sjansen på å ikke ha noe kjøler i det hele tatt.

39 kr er jo ikke så mye penger, og da er du sikra.

Uansett om det skulle gå bra så er ikke dette noe løsning.

Anbefaler på det sterkeste å bruke 39 Kr på en vifteløs chipsettkjøler!

Lenke til kommentar

Jeg la merke til følgende tekst under prisen:

kr 39,-

Finansieringspris: kr 1,-/md. (36 md.)

I tillegg kommer kr 45 i termingebyr og kr 295 i etableringsgebyr pr kunde. Kredittkjøpspris: kr 1.966. Fullstendige kjøpsbetingelser og effektiv rente. Ved kjøp av flere produkter vil kredittkjøpsprisen bli lavere.

--

Jeg har ikke peiling på hva dette betyr helt sikkert men kjøpes den "feil" blir det dyrt.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Jeg la merke til følgende tekst under prisen:

kr 39,-

Finansieringspris: kr 1,-/md. (36 md.)

I tillegg kommer kr 45 i termingebyr og kr 295 i etableringsgebyr pr kunde. Kredittkjøpspris: kr 1.966. Fullstendige kjøpsbetingelser og effektiv rente. Ved kjøp av flere produkter vil kredittkjøpsprisen bli lavere.

--

Jeg har ikke peiling på hva dette betyr helt sikkert men kjøpes den "feil" blir det dyrt.

9079357[/snapback]

Det skal du bare drite i, det er hvis du har lyst til å utsette betalingen over lengre tid, noe som er helt på trynet når den bare koster 39 kr.

Helt unødvendig post synes jeg :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...