Gå til innhold

PCMCIA Compact Flash-kortleser

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med bruk av kortleser (CF) for bærbare PCer, nærmere bestemt i PCMCIA-slotten?

Jeg har to PCer. Stasjonær og bærbar. Den stasjonære har innebygget kortleser som er suveren på overføringshastighet. Den bærbare har også kortleser, men til alt annet enn Compact Flash.

Jeg var ikke fornøyd med den USB-kablede hastigheten fra Canon 20D til laptopen (som skal være OK - Acer Ferrari). Derfor kjøpte jeg denne fra Sandisk, for at den er praktisk i det minste:

http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68697

Men dette kortet gjør overføringen enda tregere. Å overføre et fullt 1gb Extreme III-kort tar ca. 25 min fra PCMCIA-leseren. I tillegg stjeler kortet 100% av PCens ressurser og alt "fryser".

Frem med USB-kabelen igjen...

Noen som har erfaring med denne type kort? Jeg ville tro at hastigheten PCMCIA-slotten kan levere til PCen skulle være tilfredsstillende, men den gang ei.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dine erfaringer stemmer med mine. Jeg en lignende PCMICA kontroller fra KIngston og den er også usaklig treg.

Jeg mistenker at en USB-basert kort-leser er raskere.

Tom

9077817[/snapback]

PCMCIA er en eldgammel standard, som mange av dagens laptop'er har droppet. Det er derfor riktig som Tom skriver, gå over til en USB 2.0-leser med en gang. Jeg har ikke koblet min 20D til noen pc på halvannet år. Tror jeg ville fått problemer med å finne den originale kabelen.

Lenke til kommentar

Jeg har nå tatt meg tid til å teste dette (under linux, men windows oppfører seg likt).

Tiden det tok å kopiere 1.2GB (152 bilder i RAW) for de forskjellige metodene:

Fra kamera (USB): 9m 45s

Fra kortleser (USB): 7m 50s

PCMCIA kort: 16m 11s

Det jeg la merke til var at PC'en var mer eller mindre ubrukelig mens jeg kopierte via PCMCIA adapteren. Dette tyder på at PCMCIA adapteren ikke skjønner DMA slik at all I/O går via PIO. Hvis du ikke skjønte den siste setningen, så er det OK.

Uansett, konklusjoner er at kortleser, enten innebygd, eller via USB er mye bedre.

Tom

Lenke til kommentar
Dette var interessant lesing siden jeg har vurdert å kjøpe kortleser også, men min Dell har expresscard og ikke vanlig pcmcia, det er vell større hastighet på en slik?

9086949[/snapback]

Ser att produsenten påstår at den støtter UDMA og kan levere opp til 33MB/s. Hvis det stemmer, så er det veldig bra.

Du bør allikevel vurdere en USB basert kortleser, da de leser alle typer kort, SD, MMC, xD, Memorystick osv. f.eks denne.

Tom

Lenke til kommentar

Da var USB-kortleseren fra Sandisk i havn. Bestilte søndag, i postkassen tirsdag. Bra Multicom!

Kan absolutt anbefale denne. Den brukte under 2 minutter på å overføre 953mb fra et 1gb Extreme III-kort. Liten, anonym og hendig sak. Supert kjøp!

Den tar CF til mannekameraet, SD til konekameraet og MemoryStick/MMC-kortet til telefonen din.

Fornøyd i dag.

Edit:

Faktiske hastigheter i test:

1gb Extreme III-kort 953 mb: 77 sek = 12,3 mb/s

1gb Ultra II-kort 189mb: 24,8 sek = 7,6 mb/s

Filene som var overført er i høyeste jpg-kvalitet fra Canon 20D. Ca 2,7mb i snitt pr bilde.

Endret av redouane
Lenke til kommentar
Faktiske hastigheter i test:

1gb Extreme III-kort 953 mb: 77 sek = 12,3 mb/s

1gb Ultra II-kort 189mb: 24,8 sek = 7,6 mb/s

Filene som var overført er i høyeste jpg-kvalitet fra Canon 20D. Ca 2,7mb i snitt pr bilde.

9090233[/snapback]

Er ikke dette raskt nok, så kan det være det samme ;)

Fordelen med en slik kortleser er at du også kan bruke den alle typer PC'er, ikke kun laptop.

Tom

edit: tyrkleif

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...