Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Et basic(?) batteriproblem på Peugeot 87

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å finne ut om jeg trenger nytt batteri eller ei. Disponerer for tiden broderens Peugeot 309 87-mod som startet og gikk greit frem til nå nylig. Etter å ha gått i fra den med lysa på (lysalarmen virker ikke) noen ganger og litt sånn, med resultatet at jeg har måttet renne den igang, så har den begynnt å tulle litt med starten.

Det er stort sett når den har stått stille over lengre tid (over natten) at problemene oppstår, men i går så skulle jeg bare kjøre en kort tur til butikken, og bilen startet uten problemer, men da jeg kom ut av butikken igjen, så gikk det ikke. Hører et eller annet som sviver inni der (har ikke spes god peiling på bil) med jevne mellomrom, men det høres ikke bra ut. Måtte løse det med startkabler.

Senere kjørte jeg en lengre 20 minutters tur til byen, og da startet den helt fint etter å ha stått parkert der i 5 timer. Nå nettopp ville den derimot ikke starte, og jeg har vel egentlig fått litt nok av denne uforutsigbare greia.

Står i posisjon til å renne den igang ned en bakke (noe jeg har gjort mange ganger før), men dette feila for første gang her om dagen, så da ble bilen stående en hel dag like ved en innkjørsel. Er ikke spesielt interessert i at det skal skje igjen.

Noen som kan tolke alt dette her?

Har et voltmeter som jeg kan boltre meg med dersom det er nødvendig for å stille en diagnose, og har også en billader som jeg ikke helt vet hvordan fungerer, eller om det er noen kritiske ting knyttet til slik lading.

Før dere slenger ut avanserte ord og uttrykk, så advarer jeg om at det kan være en fordel med litt step-by-step forklaring.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay.. må jeg ta batteriet ut av bilen\koble det fra bilen?

Har en lader som jeg som sagt ikke helt vet hvordan funker, men her er et bilde av den: Sliter med å finne ut hva de knappene til høyre er for noe..

Edit: Kan noen si meg hvordan man finner ut om dynamoen lader bra nok? Det forutsetter vel at jeg får start på bilen...

post-31413-1184508190_thumb.jpg

Endret av aDirdal
Lenke til kommentar

Knappene til høyre ser ut til og være automatsikringer og ikke noe og bry seg om med mindre de løser ut.

For og måle om den lader så mål spenningen når den går på rask tomgang med lysene på, bør være over 14v helst rundt 14,3v.

Dog må du lade opp batteriet før du måler.

Lenke til kommentar

So far so good! Nå begynte den måleren å stige oppover. Sakte men sikkert. Passerte midten, og stiger nok litt til i skrivende stund. Da er det med andre ord bare å vente til i 12-1-tia og prøve å starte? Er det noen måte å finne om oppladinga var vellykka?

Lenke til kommentar

Dette er en gammel og enkel batterilader. Viseren på amperemeteret skal sprette langt opp til høyre, og sige rolig og pent ned til venstre side i løpet av rundt 12 timer. Knappene til venstre er automatsikringer, ja. De trenger du som sag ikke å bry deg med.

Du kan med fordel koble til minusledningen til slutt, og sett den da gjerne på motorblokka i bilen. Det er langt borte fra batteriet, og da unna eventuelle knallgasser. Når du skal fjerne klemmene, fjerner du minus først, altså i motsatt rekkefølge.

Lenke til kommentar
Viseren vil som regel aldri synke helt ned, har du målt spenningen på batteriet før du ladet?

9078510[/snapback]

Målte spenningen før jeg begynte til 12,24V

Ellers betryggende å høre at det skal mye til å lade det ihjel!

Edit: Stakk ut og sjekka tingenes tilstand nå, og fant ut at den amperemeternåla allerede hadde gått helt ned til venstre! Hva betyr det? Bør jeg avslutte ladinga allerede?

Endret av aDirdal
Lenke til kommentar

Jeg er ikke fagmann, har bare hatt bil i tretti år, og har kun erfaring med noen få batterier. I de tilfellene hvor min lader (hadde klin maken med din i mange år) oppførte seg slik, var det bare å handle nytt batteri. Grunnen er at batteriet ikke tar til seg strøm. Hvis batteriet var faltt, skulle det forsynt seg av laderen i minst 8 timer. Det gjør det tydeligvis ikke. Du kan kanskje få det til å funke over sommeren ved å lade titt og ofte, men glem det batteriet der til vinteren.

Det er ikke farlig å la det stå til i morgen, og se hva som skjer.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Målte spenningen før jeg begynte til 12,24V

Denne er verdiløs, da man aldri kan se et blybatteris tilstand uten belastning (enten negativ eller positiv belastning) ved å måle spenningen.

Edit: Stakk ut og sjekka tingenes tilstand nå, og fant ut at den amperemeternåla allerede hadde gått helt ned til venstre! Hva betyr det? Bør jeg avslutte ladinga allerede?

9078623[/snapback]

Det kan bety to ting, to vesentlig forskjellige ting:;

1) Batteriet er fullstendig utladet.

2) Batteriet er fullstendig oppladet.

Begge disse tilstandene vil gi en ladespenning på 14,7V. Dersom førstnevnte er tilfellet vil spenningen gradvis synke med laderen tilkoblet, og dermed også ladestrømmen øke til den stabiliserer seg på maksimalt.

Lenke til kommentar

jonepet: hvilespenningen til et blybatteri forteller en hel del om dets ladetilstand. Grovt sett vil 12,75V og over si at det er fulladet, og 12,00V sier at det er helt tomt. 12,24V som her sier meg at den delen av batteriet som fremdeles fungerte var 1/3 ladet. Det er imidlertid ikke hele bildet som du tydeligvis vet. Det at laderen steg i strømstyrke etter tilkobling sier meg at batteriet var sulfatert, og det at den såpass raskt falt helt til null sier meg at det ikke er håp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...