Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan "åpne porter" og gi pc statisk ip?

Anbefalte innlegg

Hvordan åpner jeg porter (eller hva det nå heter)? (I forbindelse med torrents osv)

Å hvordan kan jeg gi pcen min statisk ip?

Jeg er helt grønn på dette, bare for å advare=P

En annen ting er at her jeg er nå har jeg ikke tilgang til ruteren (fysisk sett). Denne pcen står i en switch som går i en ruter en annen plass og så i modemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan åpner jeg porter (eller hva det nå heter)? (I forbindelse med torrents osv)

En annen ting er at her jeg er nå har jeg ikke tilgang til ruteren (fysisk sett). Denne pcen står i en switch som går i en ruter en annen plass og så i modemet.

9077301[/snapback]

Har du passord til routeren din? Hvilken router har du. Har du prøvd å søk på bruksanvisningen til routeren på nettet og sett om det står der hvordan man gjør det?

Om du er nextgentelkunde vet jeg det finnes et forum hvor de har bruksanvinginger for å gjøre dette med ulike routere.

Lenke til kommentar

9077301[/snapback]

Har du passord til routeren din? Hvilken router har du. Har du prøvd å søk på bruksanvisningen til routeren på nettet og sett om det står der hvordan man gjør det?

Om du er nextgentelkunde vet jeg det finnes et forum hvor de har bruksanvinginger for å gjøre dette med ulike routere.

9077561[/snapback]

Er det standard å ha passord? Tror ikke vi/jeg har satt på noe passord.

De er en NetGear FS605. Nei har ikke søkt. Har vert inne på portforward.com men jeg fatter ikke en dritt av det, blir bare forvirret.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg og gå til

http://www.portforward.com/cports.htm

Her velger du hvilket bittorrent program du bruker, etter dette, etter dette får du opp en liste over rutere, velg den du bruker, eller en med ca likt nummer... og da får du opp en bruksanvisning med bilder og alt, som viser deg hvordan det gjøres!

9078333[/snapback]

Har allerede sagt at jeg ikke forstår meg på den siden. Det vil si at det er så mange ord og uttrykk de bruker med den største selvfølge der som jeg ikke forstår meg på.

Skal du ha statisk ip er No-IPen fin side. Enkelt å sette opp og det fungerer bra.

9078363[/snapback]

Samme der :/

Ingen som har en enkel og grei "n00b" forklaring?

Lenke til kommentar
Det er greit å ta ett problem om gangen.

Gå inn i nettleseren og tast inn 192.168.1.1 i adressefeltet hvor det vanligvis står http://www.......

Prøv å logge inn ved å skrive:

brukernavn: admin

Passord: password

Følg så denne guiden for å sette fast ipadresse.

http://la7dfa.com/diverse/Sett%20opp%20net...20ipadresse.htm

9079365[/snapback]

Kommer ikke inn med 192.168.1.1 får: The connection has timed out. The server at 192.168.1.1 is taking too long to respond.

Men som jeg skrev så tror jeg kanskje ikke det er noe ruter her bare en switch i en switch i modemet.

Lenke til kommentar

Sånn for å gjøre det lettere for oss som hjelper deg..

Kjør / Run --> cmd

i nytt vindu skriv "ipconfig /all"

skriv ned hvilken IP og Gateway etc du har. Greit å ha når du senere skal sette opp manuelt..

Edit:

statisk IP (intern IP) setter du via nettwork connections --> Lan (eteller annet du har sikkert 2 stk, klikk på dem, og senere høyreklikk og velg egenskaper / properties på den som viser 100Mbps)

Da vil du få forhåpentligvis få opp en sak som viser Internet protocol (TCP/IP) nederst i et scrollevindu. Der kan du sette fast IP..

NB, ikke velg helt random. Om ipconfig viser at du har f.eks. 192.168.1.2 kan du velge 192.1681.15 eller noe, siden de første tallene ofte blir delt ut til første maskinen som kobles opp mot ruteren. (altså endres ofte). På en annen side trenger du i noen sammenhenger ip 192.168.1.2 for å kunne logge på ruteren.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Problemet er vel bare at du ikke kan koble deg opp mot andre med ADSL eller noe. Det går iallefall raskere å laste ned med bitTorrent om man åpner porter i ruteren.

Uvant bilde ved ipconfig /all..

prøv å skrive 10.0.0.1 i nettleseren, evnt "telnet 10.0.0.1" i kjør / run.

Må si jeg ikke helt skjønner hvilket system du har nå, men noen har helt sikkert en anelse her på forumet.

Lenke til kommentar
Problemet er vel bare at du ikke kan koble deg opp mot andre med ADSL eller noe. Det går iallefall raskere å laste ned med bitTorrent om man åpner porter i ruteren.

Uvant bilde ved ipconfig /all..

prøv å skrive 10.0.0.1 i nettleseren, evnt "telnet 10.0.0.1" i kjør / run.

Må si jeg ikke helt skjønner hvilket system du har nå, men noen har helt sikkert en anelse her på forumet.

9082120[/snapback]

Tok ett skjermskudd til:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-63051-1184593148_thumb.jpg

Det som står i hjørnet er det jeg fikk i firefox.

Lenke til kommentar
Ipadressen din nå er 10.0.0.100 og router = 10.0.0.1

Du bør prøve å logge inn på routeren og se om du greier det i første omgang.

9082289[/snapback]

Kommer ikke inn på "ruteren" med noen av kodene som er foreslått...

Uten å være skråsikker, så kan det være at du må ha ipadresse 10.0.0.2 for å logge på router. Mulig jeg kun har vært borti det problemet med "telnet 10.0.0.1" routere.

9082630[/snapback]

...som denne.

Lenke til kommentar
Da er det nok telnet 10.0.0.1 ja. Er det en mulighet for at du kan koble deg rett på routeren? Bruker du WLAN? (ikke at det har noe å si, men det er litt typisk at man får IPadresse på 100+)

9083381[/snapback]

Utenom den ene switchen? Ja det går nok.

Vet ikke hva WLAN er.

Lenke til kommentar

WLAN - wireless local area network, med andre ord trådløst.. :)

Du må likevel ha PW til å komme på routeren, og det er mest sansynlig switchen som også kan gi deg IP. Du kan sikkert logge på switch på 10.0.0.99, 10.0.0.254 eller 10.0.0.255. Mest sansynlig gjennom nettleser.

Lenke til kommentar
WLAN - wireless local area network, med andre ord trådløst.. :)

Du må likevel ha PW til å komme på routeren, og det er mest sansynlig switchen som også kan gi deg IP. Du kan sikkert logge på switch på 10.0.0.99, 10.0.0.254 eller 10.0.0.255. Mest sansynlig gjennom nettleser.

9085471[/snapback]

Har ikke trådløst nett nei.

Kom heller ingen vei med de adressene der.

Vist jeg mot alle odds hadde klart å gi pcen statisk ip og åpne en port (eller hva det nå kalles), ville det hjelpe noe særlig på nedlastninger med bitTorrent programmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...