Gå til innhold

Oblivion frame skipping


Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd å installere Windows med CPU og RAM IKKE overklokket? Jeg har prøvd å klokke ned alt uten at det hjalp noe. Men greier ikke å huske om jeg har prøvd å installere Windows uklokket.

 

For jeg hadde et sinnsvakt problem med C&C Generals... Jeg fikk ikke startet opp spillet uten å klokke CPU til default. Men når jeg først hadde gjort dette en gang så kunne jeg klokke opp igjen. Og spillet startet hver gang. Dette har jeg verifisert på begge mine PC-er. Og jeg er både Orthos og memtest stabil. Så tror det er en slags bug i Generals som gjør at første gang man starter spillet, når ini filene og alt lages så leser sikkert spillet av original klokkefrekvens og nekter å starte når det ser at CPU kjører en annen frekvens...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg installerte Windows på stock-hastigheter. Prøvde dog ikke Oblivion før jeg hadde klokka opp, men hjalp ikke å klokke ned for meg heller.

 

Angående det med at Oblivion har blitt så stort, men at dette problemet har fått så lite oppmerksomhet, tror jeg er at folk ikke legger merke til det (tror det er vanlig lag) eller at det er et fåtall som har det. Jeg var jevnlig innom det offisielle forumet de første seks månedene, og fant vel én tråd om en fyr som hadde samme problem. Og han fikk bare de samme svarene om prøve nye drivere osv.

Lenke til kommentar

jeg har aldri overklokket denne pcen.

så det er nok ikke det som er feilen.

 

Noen som har prøvd å installere Windows med CPU og RAM IKKE overklokket? Jeg har prøvd å klokke ned alt uten at det hjalp noe. Men greier ikke å huske om jeg har prøvd å installere Windows uklokket.

 

For jeg hadde et sinnsvakt problem med C&C Generals... Jeg fikk ikke startet opp spillet uten å klokke CPU til default. Men når jeg først hadde gjort dette en gang så kunne jeg klokke opp igjen. Og spillet startet hver gang. Dette har jeg verifisert på begge mine PC-er. Og jeg er både Orthos og memtest stabil. Så tror det er en slags bug i Generals som gjør at første gang man starter spillet, når ini filene og alt lages så leser sikkert spillet av original klokkefrekvens og nekter å starte når det ser at CPU kjører en annen frekvens...

9266076[/snapback]

Lenke til kommentar

Ehhh... Siden vi nå har prøvd omtrent alt her... Kom til å tenke på en ting... Har dere PC-ene deres og utstyret i Jordete stikkontakter? Ikke det at jeg tror det skulle ha noe å si (Jeg er elektriker) men har faktisk ikke prøvd det selv.

 

Men kan ikke fatte at det skulle kunne lage denne typen problem.

Lenke til kommentar

Er helt sikkert Bethesda det er noe problem med! :p

Men var det noen som fortalte at det hjalp å slå av musikken i ini-fila?

Dette har jeg hørt om før og dersom dette fungerer, så er det jo lydkortet problemet ligger i. Jeg vet også at Bethesda har gjort en særdeles dårlig jobb i å kode ruting av lyd.

Lenke til kommentar

Har ikke noe med lyd å gjøre. Har prøvd å deaktivere (Faktisk ta lydkortet ut av maskinen). Har heller ikke noe med hovedkort å gjøre. Da jeg har prøvd forskjellige hovedkort. Og dette skjer både på ATI og Nvidia skjermkort.

 

Jeg begynner å lure på om spillet bare er slik. Og at alle har dette problemet, bare at de fleste ikke har lagt merke til det.

 

Jeg tror problemet ligger i spillmotoren, da Morrowind også har Frame Skipping. Men i mye mindre grad.

 

Men jeg vil gjerne høre fra folk som kjører kraftige AGP kort. Og om de har dette problemet så vil jeg gjerne høre om det nytter å senke latency verdien med PCI-Latency tool. Dette er noe man kan gjøre med AGP og PCI kort. Men ikke PCI-Express.

 

Spørsmålet er hvorfor man får perfekt flyt når man setter iFPSClamp til 60 i ini fila til Oblivion. Men problemet blir da, som dere sikkert vet at hver gang man ramler noe særlig under 60 bilder i sekundet så går spillet i Slow motion. Men jeg mener at dette beviser at det er spillet og ikke hardwaren eller Windows det er noe galt med.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

jeg hadde agp på min forje pc (6600gt), jeg la ikke merke til at det hakket da. jeg fikk ikke kjørt oblivion på så veldig bra grafikk men ganske sikker på at det glatt..

min forje pc:

 

amd x2 3800+

geforce 6600 gt AGP

2GB (2x1GB) PC3200 400MHz

MSI K8N Neo 2 Platinum

500w berzerk

17 lcd

 

 

 

 

 

Har ikke noe med lyd å gjøre. Har prøvd å deaktivere (Faktisk ta lydkortet ut av maskinen). Har heller ikke noe med hovedkort å gjøre. Da jeg har prøvd forskjellige hovedkort. Og dette skjer både på ATI og Nvidia skjermkort.

 

Jeg begynner å lure på om spillet bare er slik. Og at alle har dette problemet, bare at de fleste ikke har lagt merke til det.

 

Jeg tror problemet ligger i spillmotoren, da Morrowind også har Frame Skipping. Men i mye mindre grad.

 

Men jeg vil gjerne høre fra folk som kjører kraftige AGP kort. Og om de har dette problemet så vil jeg gjerne høre om det nytter å senke latency verdien med PCI-Latency tool. Dette er noe man kan gjøre med AGP og PCI kort. Men ikke PCI-Express.

 

Spørsmålet er hvorfor man får perfekt flyt når man setter iFPSClamp til 60 i ini fila til Oblivion. Men problemet blir da, som dere sikkert vet at hver gang man ramler noe særlig under 60 bilder i sekundet så går spillet i Slow motion. Men jeg mener at dette beviser at det er spillet og ikke hardwaren eller Windows det er noe galt med.

9280694[/snapback]

Lenke til kommentar

Hvis vi kunne få bekreftet om Oblivion Frame Skippet på AGP kort, og om det gjorde det, om det hjalp å stille ned latency med PCI-Latency Tool.

 

Om det ikke Frame Skipper på AGP så er det en relasjon til PCI-Express som gjør det.

 

Men jeg har prøvd det meste av Bios innstillinger uten noen form for bedring.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lånte en CRT skjerm her om dagen for å prøve 64Hz, ettersom jeg har hørt det kan hjelpe. Men det gikk ikke å stille til 64Hz på den skjermen med Powerstrip.

 

Oblivion er nesten glemt for meg nå. Nå digger jeg Two Worlds. Men hadde uansett vært interessant å finne en løsning på dette problemet. Men ser ikke ut som det kommer til å skje med det første.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
har du prøvd og flasha skjermkort biosen som det står om på det forumet?

9504506[/snapback]

Ja, har prøvd mange forskjellige skjermkortbioser. Ingen forskjell.

 

Som sagt, sekundære PC-en min har samme problemet i Oblivion. Og den er jo basert på et ATI X1900XT. Den primære har som sagt 8800GTX. Har også testet med 7800GT. Ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Har funnet ut noe interessant nå... Var hos en kompis i går som har Playstation 3 og som har kjøpt Oblivion og kan dere gjette hva jeg så der? :p Ja! Samme problemet! Han spilte på en 32" LCD TV.

 

Så da kan man vel egentlig konkludere med at Oblivion bare er slik! Det har microstuttering uansett.

 

Men det er slik at jeg ser det enda bedre på min 20.1" LCD som jeg kjører 1600x1200 på enn mine to 19" LCD-er som jeg kjører 1280x1024 på.

 

Og så vidt jeg husker så blir dette problemet mer tydelig med 1.2/Shivering Isles til Oblivion. Om man sammenligner med f.eks Oblivion 1.1 Patchen.

 

Men altså, var akkurat samme type microstuttering på Playstation 3! Og jeg må si at jeg er litt lettet nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...