Gå til innhold

Oblivion frame skipping

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HAR IKKE NOE VIDIEKAMERA NEI ....

mEN NÅ BRUKER JEG FRAPS LIGGER PÅ RUNDT 50-120FPS (DET VARIERER) MERKER IKKE NOE PÅ TAKENE(ROOF TOP'S) I iMPERIAL cITY, MEN NÅR JEG GÅR SIDELENGS OG SER RETT INN I EN VEGG SÅ ER DET SÅ VIDT JEG SER DET SÅ JEG LEGGER IKKE MERKE TIL DET TILVANLIG BARE NÅR EJG PRØVER Å "FREMKALLE" DET ....

Upps ser nå at caps lock var inne :blush:

Lenke til kommentar

The Ghost, så da kan man egentlig si at du også har denne mikro-stutteringen? Hos meg vises det enda bedre på 20" LCD-en min på 1600x1200 enn på mine to 19" LCD-er som kjører maks 1280x1024.

Kan det være at The Gost ikke merker denne hakkingen så godt fordi CRT gir et mye mer uskarpt bilde enn LCD? For jeg vet at min 20" Sony gir et mye skarpere bilde enn mine 2 LG 19" LCD skjermer. Så trur man legger enda mer merke til dette med skarpere skjermer.

Jeg er veldig interessert å høre fra flere her. Og det er viktig at dere skiller mellom denne typen konstant hakking og annen hakking som kommer av og til. Jeg snakker om en konstant hakking som er der hele tiden, uansett hvor bra PC man har, uansett innstillinger og uansett hva man prøver på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
The Ghost, så da kan man egentlig si at du også har denne mikro-stutteringen? Hos meg vises det enda bedre på 20" LCD-en min på 1600x1200 enn på mine to 19" LCD-er som kjører maks 1280x1024.

Kan det være at The Gost ikke merker denne hakkingen så godt fordi CRT gir et mye mer uskarpt bilde enn LCD? For jeg vet at min 20" Sony gir et mye skarpere bilde enn mine 2 LG 19" LCD skjermer. Så trur man legger enda mer merke til dette med skarpere skjermer.

Jeg er veldig interessert å høre fra flere her. Og det er viktig at dere skiller mellom denne typen konstant hakking og annen hakking som kommer av og til. Jeg snakker om en konstant hakking som er der hele tiden, uansett hvor bra PC man har, uansett innstillinger og uansett hva man prøver på.

9187651[/snapback]

jeg har det samme problemet som deg.

jeg har prøvd både 22 widescreen med 1600x1200 og 17 1280x1024.

begge lcd. merker det på begge to men legger mest merke til det på 22".

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=790863&hl=

om noen skulle ha en løsning på problemet, si ifra!!

Lenke til kommentar

9187651[/snapback]

jeg har det samme problemet som deg.

jeg har prøvd både 22 widescreen med 1600x1200 og 17 1280x1024.

begge lcd. merker det på begge to men legger mest merke til det på 22".

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=790863&hl=

om noen skulle ha en løsning på problemet, si ifra!!

9257368[/snapback]

Jeg har brukt fryktelig mye tid på å prøve å finne årsak og løsning på dette problemet. Faktisk har jeg forsket på det litt hver dag i flere mnd. Prøvd å søkt på nett etc... Finner ikke noe fornuftig.

Hos meg er det også slik at jeg merker det mest på 20.1" LCD-en min som kjører 1600x1200. På de to 19" LCD-erne mine som kjører 1280x1024 merker jeg det ikke så godt. Har testet med flere forskjellige skjermkort, hovedkort og CPU-er. Og problemet er det samme. Og Oblivion er det spillet jeg plages mest med. Har også merket litt stuttering eller 'Frame Skipping' i Morrowind. Men ikke så ille som Oblivion. Doom3, Quake4 og Prey er også kjent for sin 'Frame Skipping'.

Jeg gir snart opp å finne en løsning på dette. For det begynner å gjøre meg frustrert. Det beste er kanskje å bare la være å spille Oblivion.

I stortsett alle andre spill jeg har prøvd så har jeg ikke hatt slike problemer. I tillegg kan man i Oblivion sette iFPSClamp=0 til 60 i Oblivion.ini fila. Og da blir Frame Skippingen helt borte. Perfekt flyt! Problemet er bare at om man ikke greier å holde 60 bilder i sekundet konstant så går spillet i Slow Motion. Men dette i seg selv beviser bare at maskinvaren ikke er problemet, men spillet!

Og jeg skjønner ikke at ikke man finner mye mer om dette problemet på Google når man søker. For etter mine beregninger har stortsett alle det! Jeg tror rett og slett mange ikke har lagt merke til det. Når man først har lagt merke til dette så greier man ikke å overse det. Jeg tror nok at jeg begynte å legg merke til det når jeg fikk min 20.1" LCD. For her var det så mye mer tydelig.

Åååhhh... Skulle ønske man kunne komme til bunns i dette! Jeg er sikker på at Bethesda vet om dette, men ikke har funnet noen løsning. Derfor stillheten fra deres side. Er jo akkurat samme problemer med ID Software sine spill. Og de har heller ikke kommet med noen uttalelse så vidt jeg vet. Dette er mildt sagt skammelig.

Lenke til kommentar
har du prøvd og instalere oblivion på en annen harddisk?

har du brukt diskdefragmentering?

har du nyeste versjon av oblivion?

tenkte jeg skulle spørre deg før jeg bruker tid på det selv, ser ut som om du har prøvd det meste..

bra jobba!

9261687[/snapback]

He, he... Har prøvd det som er å prøve...

Bra jobba til deg også! :) Stå på!

Edit: Fant forresten noe interessant for noen dager siden... Går ut fra at du har hørt om PCI-Latency tool. Det viser seg at mange har blitt kvitt lagging og frame skipping ved å sette PCI-Latency på grafikkort ned fra 248 (Om jeg ikke husker feil) til f.eks 64. Men dette gjelder kun PCI og AGP grafikkort! Dette går ikke ann å gjøre på PCI-Express grafikkort. Det sies at det ikke er nødvendig. Det kommer ikke opp i det hele tatt i PCI-Latency tool. For ordens skyld prøvde jeg å endre latency på lydkort alle andre ting, uten at det hjalp noe i det hele tatt. Har jo selvfølgelig prøvd å deaktivere lydkortet. Faktisk tatt det ut av maskinen også.

Har prøvd MSconfig og deaktivert nesten alt i oppstartet, uten at det hjalp. Prøvd alt mulig i bios også. Frameskippingen er der uansett hva jeg gjør.

Har i tillegg prøvd å fjerne alle USB enheter og faktisk deaktivert USB støtte fra bios. Brukte da PS2 tastatur og mus. Ingen effekt her heller.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jeg lider av akkurat samme greiene. Plagde meg ekstremt når jeg spilte Oblivion, og jeg trodde først det var noe galt med pcen (kjøpte ny for Oblivion). Søkte opp og ned forum, men ble lei av spillet før jeg fant en løsning. Alle andre spill gikk jo silkeglatt.

Jeg tror det har noe med dual-core å gjøre. Prøvde Oblivion hos venner med vanlig CPU, og de hadde ikke problemet. Men men, kommer neppe til å spille Oblivion noe særlig mer nå ... Får bare håpe at Fallout 3 ikke får samme problemet!

EDIT: @gorefest - Jeg prøvde å endre den. Eneste det hjalp mot var mouselag.

Endret av AnR
Lenke til kommentar

jeg prøvde med 0 og 7 tror jeg fikk litt bedre fps med 7 men har fortsatt samme problem..

Jeg lider av akkurat samme greiene. Plagde meg ekstremt når jeg spilte Oblivion, og jeg trodde først det var noe galt med pcen (kjøpte ny for Oblivion). Søkte opp og ned forum, men ble lei av spillet før jeg fant en løsning. Alle andre spill gikk jo silkeglatt.

Jeg tror det har noe med dual-core å gjøre. Prøvde Oblivion hos venner med vanlig CPU, og de hadde ikke problemet. Men men, kommer neppe til å spille Oblivion noe særlig mer nå ... Får bare håpe at Fallout 3 ikke får samme problemet!

EDIT: @gorefest - Jeg prøvde å endre den. Eneste det hjalp mot var mouselag.

9262401[/snapback]

Lenke til kommentar

Som det sies her så hjelper Render Ahead kun mot muslag. Har prøvd det selv. Og det er ikke Dual Core problem. Har prøvd å deaktivere ene kjerna uten nytte. Og har sett folk med rene singel core CPU-er med akkurat samme problem. Ingenting nytter. Eneste som kan nytte er nok en gedigen patch til spillet.

Edit: Har prøvd i Windows XP X86, Vista X86 og Vista 64bit. Samme problemet på alle. Så det er ikke OS eller driver relatert.

Jeg er redd for at enten så må man bare spille Oblivion og akseptere denne Frame Skippingen, eller så må man legge spillet bort. Jeg synes det er svært irriterende.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jepp, jeg prøvde å ignorere det, men det var ikke så lett. Ødela spillopplevelsen dessverre.

Hmm, virker så rart det her. Tvilsomt at det er et hardware problem når så mange folk med forskjellig utstyr har problemet. Jeg trodde en stund at det kanskje var enginen, men Gothic 3 har ikke samme problem (synes jeg å huske iallefall). Men så kan det jo være at dette problemet ble fikset i en nyere versjon av Gamebryo-enginen. Håper det er tilfellet, for jeg vil bli ekstremt irritert om Fallout 3 har den samme stutteringa.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at Gothic3 var basert på samme spill-motor som Oblivion. Men uansett, Gothic3 har ikke denne Frame Skippingen. Doom3 og Quake4 har det. Men de er basert på OpenGL.

Skal forresten teste Quake4 nå. Holder på å laste ned den nyeste patchen. Stod at den skulle fikse 'Skipping'. Men ikke hvilke skipping. Så skal blir artig å se om de har fikset frame skippingen :) Isåfall vet vi at det er mulig å fikse det.

Utviklerne av Oblivion er beskjedne med å gi ut patcher. Og patchene er bittesmå sammenlignet med patcher til andre spill. Den nyeste Quake4 patchen er 267MB.

Lenke til kommentar

Har nettopp testet Quake4 med den nyeste patchen, og det ble ikke noe bedre. Men jeg synes å huske at jeg brukte nHancer og aktiverte Triple Buffering for OpenGL og da ble det mye bedre. Triple Buffering for Direct3D (Ved bruk av Riva Tuner) funker ikke for Oblivion.

På Prey kan ikke jeg huske at jeg hadde denne frame skippingen.

For å oppsummere så er dette de verste syndebukkene når det gjelder frame skipping: Doom3, Quake4, Prey og Oblivion. Dette er de spillene som man finner under dette problemet om man søker på google.

Lenke til kommentar

har du testet just cause? jeg har samme problem der også.

Har nettopp testet Quake4 med den nyeste patchen, og det ble ikke noe bedre. Men jeg synes å huske at jeg brukte nHancer og aktiverte Triple Buffering for OpenGL og da ble det mye bedre. Triple Buffering for Direct3D (Ved bruk av Riva Tuner) funker ikke for Oblivion.

På Prey kan ikke jeg huske at jeg hadde denne frame skippingen.

For å oppsummere så er dette de verste syndebukkene når det gjelder frame skipping: Doom3, Quake4, Prey og Oblivion. Dette er de spillene som man finner under dette problemet om man søker på google.

9264433[/snapback]

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke skjønner, og det er at et så kjent spill som Oblivion, og som også har blitt kåret til årets RPG (I fjor?) ikke får mer ramaskrik i media for dette problemet. Rart at man ikke finner mer om dette problemet på nett. Og at ikke utvikleren av spillet har sagt noe om dette.

Samme var det med Doom3, Quake4 og Prey. ID Software kom vel aldri med noe konkret.

Dette er for dårlig... Her sitter vi med overklokkede Core2 Duo og 8800GTX og får ikke flyt i en av de mest populære og kjente RPG spillene på markedet. Og spillet har vært ute en stund. Så til nå burde det ha kommet patcher som fikset dette. Men neida!

Lenke til kommentar

Planen min fremover er at jeg skal spille Morrowind med masse mods. Dette har minimalt med frame skipping og er et spill jeg liker. Begynte faktisk å spille det etter Oblivion. Så skal jeg teste Two Worlds igjen når 1.5 patchen kommer ut. Så skal jeg prøve å glemme Oblivion. For jeg begynner å få svært liten tro på at problemet vil bli rettet opp.

Men jeg skal holde øynene åpne. Kanskje en dag dukker det opp en løsning...

Lenke til kommentar

Hei og hopp!

Denne frameskippingen opplever jeg også, men som oftest bare is CS:S av en eller annen grunn. Hadde det til og med før jeg byttet pc, byttet ut hele pc`n med skjerm og hele pakka.. Men frameskippingen i CS:S er der fortsatt... Som en svær lagg som ikke skyldes ping eller server eller for dårlig skjermkort.

Har 2gig ram 667mhz, Geforce 7900GTO 512mb ram, 3,45ghz CPU.., burde nå klare Source nogenlunde flytende :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...