Gå til innhold

Oblivion frame skipping

Anbefalte innlegg

Hadde problemer med hakking i Oblivion i starten, men etter at jeg fikk ny PC (står i profil tror jeg) så har jeg ikke hatt noen form for problemer med framerate.

Heller ikke den typen du nevner, bortsett fra "vanlig" FPS drops når man går inn i noe "loading soner".

9154425[/snapback]

Sikker på at du ikke har sånn mikropauser? Og det har ingenting å gjøre med FPS. Man kan ha kjempegod FPS og få dette uansett. Prøv å gå fremover og legg merke til om det kommer en bitteliten pause hvert tredje skritt eller noe. Prøv å fokuser på en gjenstand mens du går fremover. Dette gjelder sidelengs også, men ikke når man står i stille og ser rundt seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det fordi du ikke bruker Dual-Core Optimizer?

9154694[/snapback]

Nei, det har ingenting med dual core å gjøre. Bruker dessuten Core2 Duo. Dual Core Optimizer er for AMD. Men hadde akkurat det samme da jeg hadde X2 3800+.

I tillegg har jeg prøvd å deaktivere den ene kjerna uten at det hjalp. Tror det er mange som har dette problemet og som bare ikke har lagt merke til det. Doom3, Quake4 og i mange tilfeller Prey lider av det samme.

Lenke til kommentar
Sikker på at du ikke har sånn mikropauser?

100% sikker.

9154793[/snapback]

Hvilke OS kjører du?

Jeg får det på begge mine maskiner og i både XP32Bit, VistaX86 og Vista64. Kanskje det har noe med skjermer å gjøre? At bildet ikke vil synkronisere seg med spillet

Og her er en 'Fix' for å få spillet til å flyte slik det skal. Man gjør det i oblivion.ini fila:

If anybody is getting stuttering or frame skipping everytime they walk

like stutter stutter stutter... try this out in the oblivion.ini file

iFPSClamp=60

Problemet er bare at dersom den faller under 60 bilder i sekundet så vil spillet gå i sirup. Men det beviser bare at det er et problem i utgangspunktet. Jeg utfordrer folk til å prøve dette. Se om dere får mye bedre flyt.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Prøv å deaktiver lydkortet fra enhetsbehandling og se om problemet forsvinner.

9154395[/snapback]

Prøvde det nå nettopp og spillet glir uten problemer, takk skal du ha.

Så kommer neste spørsmål: hva må jeg gjøre for å få spillet til å gli med lyd aktivert.

Har et Creative XtremeMusic stående i maskinen. Kanskje det er noen instillinger der som ødelegger for Oblivion?

Lenke til kommentar
Prøv å deaktiver lydkortet fra enhetsbehandling og se om problemet forsvinner.

9154395[/snapback]

Prøvde det nå nettopp og spillet glir uten problemer, takk skal du ha.

Så kommer neste spørsmål: hva må jeg gjøre for å få spillet til å gli med lyd aktivert.

Har et Creative XtremeMusic stående i maskinen. Kanskje det er noen instillinger der som ødelegger for Oblivion?

9155204[/snapback]

Prøv med nye drivere, eller prøv et annet lydkort. Du kan også bare prøve å deaktivere musikken i Oblivion og se om det funker.

Lenke til kommentar
Prøv med nye drivere, eller prøv et annet lydkort. Du kan også bare prøve å deaktivere musikken i Oblivion og se om det funker.

9155211[/snapback]

Prøvde med nye drivere og hadde fortsatt samme problemet.

Deaktiverte tilslutt lyden i .ini-fila.

bMusicEnabled=0

Nå fungerer spillet utmerket. Tusen takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar

9155211[/snapback]

Prøvde med nye drivere og hadde fortsatt samme problemet.

Deaktiverte tilslutt lyden i .ini-fila.

bMusicEnabled=0

Nå fungerer spillet utmerket. Tusen takk for hjelpa :)

9155623[/snapback]

Bare hyggelig :)

Lenke til kommentar

Eneste måten jeg kan 'fikse' dette problemet på er å sette iFPSClamp=0 til 60. Og da må jeg slå av AA og diverse detaljer for å holde rundt 60 FPS stortsett hele tiden.

Denne buggen er sååå irriterende. Og utrolig mange har den. Mange har den også uten å vite om den. Shivering Island og den nye patchen gjorde forøvrig det hele enda mer merkbart.

Lenke til kommentar

Virkelig ingen andre som legger merke til Frame skipping i Oblivion? Har testet med flere forskjellige konfigurasjoner og det samme på alle.

Prøv å løp inni imperial city og legg merke til kanten av takene på bygningene. Og se hvordan det hakker. Eller prøv å løp sidelengs langs med bygninger. Da ser man det tydelig. Og man kan ha kjempebra FPS. Har ingenting med det å gjøre. Har heller ikke noe med lyd å gjøre. For samme skjer når man deaktiverer lydkortet.

Har forøvrig prøvd alt som er å prøve. Ingenting nytter. Samme erfaringer hos andre som har lagt merke til dette problemet.

Lenke til kommentar

Hadde dette problemet selv jeg og prøvde ut litt forskjellig. iFPSClamp ser tilsynelatende ut til å fungere, men som du sier "det går i sirup" om man kommer under verdien. Det jeg gjorde var rett og slett og oppdaterte driverne til lydkortet (dette hjalp veldig), i tillegg til at jeg skrudde ned en verdi i ini-fila under "footsteps" eller hva det var. Den verdien som styrer hvor langt man kan høre footsteps fra NPCer osv.

Har du prøvd å spre datafilene ut på flere fysiske harddisker? Dette hjelper også! Jeg hadde en utrolig rævva pc (Athlon 2 ghz, radeon 9700 non pro) som jeg greide å få til veldig bra flyt i etter å ha modifisert masse. Egentlig tror jeg bare at det er motoren som suger da. Vent til vi får Crysis, så kjøper vi cryengine 2 og legger inn all data fra Oblivion inn i cryengine 2! :devil:

Lenke til kommentar
Hadde dette problemet selv jeg og prøvde ut litt forskjellig. iFPSClamp ser tilsynelatende ut til å fungere, men som du sier "det går i sirup" om man kommer under verdien. Det jeg gjorde var rett og slett og oppdaterte driverne til lydkortet (dette hjalp veldig), i tillegg til at jeg skrudde ned en verdi i ini-fila under "footsteps" eller hva det var. Den verdien som styrer hvor langt man kan høre footsteps fra NPCer osv.

Har du prøvd å spre datafilene ut på flere fysiske harddisker? Dette hjelper også! Jeg hadde en utrolig rævva pc (Athlon 2 ghz, radeon 9700 non pro) som jeg greide å få til veldig bra flyt i etter å ha modifisert masse. Egentlig tror jeg bare at det er motoren som suger da. Vent til vi får Crysis, så kjøper vi cryengine 2 og legger inn all data fra Oblivion inn i cryengine 2! :devil:

9185080[/snapback]

Da tror jeg ikke vi snakker om samme problem. Fordi dette problemet jeg snakker om har ingenting med lyd eller filoptimalisering å gjøre. Hakkingen er der hele tiden, uansett hvor man er i spillet. Den er konstant. Har som sagt, prøvd med forskjellige PC-er som har forskjellige lydkort, forskjellige hovedkort, skjermkort og skjermer. Samme på alle. Jeg har prøvd å deaktivere lydkortene, prøvd alt mulig i ini fila, og til og med prøvd, som du nevner her å splitte filer fra Oblivion på flere partisjoner. Ingenting nytter. Bortsett fra iFPSClamp. Men dette er ikke holdbart. For det er svært vanskelig å få spillet til å aldri dette under 60 bilder i sekundet.

Jeg har søkt og søkt på google. Funnet folk med samme problem som også har prøvd alt mulig uten å lykkes. Så jeg begynner å lure på om dette er en feil i spillet som ikke går ann å gjøre noe med. Jeg spekulerer nå også i at alle og enhver faktisk har dette problemet. Bare at mange ikke har lagt så godt merke til det.

Ta et søk på google. Søk etter: Oblivion Frame Skipping. Man vil da finne denne tråden + endel utenlandske tråder som er ganske gamle. Men ingen løsning på denne konstante feilen som hverken har med lyd, dual core eller noe bestemt hardware å gjøre. Den bare er der, og den er irriterende.

Det er synd at et så flott spill skal bli ødelagt pga. av dette. Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til denne hakkingen da jeg begynte å spille Oblivion. Trodde en stund at det var noe som var kommet etter en oppgradering av hovedkort og CPU, men prøvde å sette inn det gamle utstyret igjen. Fikk da samme problemet. Så tror nok det har vært der hele tiden uten at jeg har fokusert på det.

Jeg har jo bla. en maskin med 8800GTX, og her er det ikke så vanskelig å få den til å holde 60 bilder i sekundet ganske mye av tiden, og da er det artig å se når man setter iFPSClamp til 60. Man ser at man får perfekt flyt. Ingen hakking. Det er utrolig frustrerende at dette skal være den eneste 'løsningen'.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

har ennå ikke sett noen skrive om de bruker CRT eller LCD her :ermm:

Har selv CRT og merker ikke noe til problemet i det heletatt verekn med 60hz eller 75hz, så problemet forkommer kanskje bare på LCD ?

Eneste jeg la merke til var en som nevnte 1024x768 på 75hz og Flatskjerm ......

Need more info ......

Lenke til kommentar
har ennå ikke sett noen skrive om de bruker CRT eller LCD her :ermm:

Har selv CRT og merker ikke noe til problemet i det heletatt verekn med 60hz eller 75hz, så problemet forkommer kanskje bare på LCD ?

Eneste jeg la merke til var en som nevnte 1024x768 på 75hz og Flatskjerm ......

Need more info ......

9185586[/snapback]

Har spekulert i det samme. Og at en kar prøvde 75Hz på LCD-en og at ting ble mye bedre da. Men dette har jeg prøvd. Den ene LCD-en min støtter 75Hz på 1024x768. Men det hjalp ikke overhodet. Samme problem. Har også lest om folk som har akkurat samme problemet med CRT. En annen ting er jo at det funker perfekt på LCD når man setter iFPSClamp til 60. Da forsvinner denne hakkingen. Så det har nok ikke noe med skjermer å gjøre.

Og The Ghost, er du sikker på at du ikke har dette problemet? Har du prøvd å løpe inni Imperial City og sett på kanten av takene på byggene? Kan du se at det ikke hakker i det hele tatt? Eller har du prøvd å løpe sidelengs langs bygninger mens du ser på bygningen? Kan du si med hånden på hjertet at du da ikke ser noen form for hakking?

Lenke til kommentar

har løpt sidelengs og framover og alle rentinger ute i skauen for å skjekke og merka ikke noe da ...

tror faktisk der var langs orange road på vei mot bruma ;)

Edit: men nå skal jeg ut å sykle så bye bye

Arggh plutslig masse øs pøs så da har jeg vel tid til å teste da ;)

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...