Gå til innhold

Gammelt Sigma objektiv til EOS 400D

Anbefalte innlegg

Anskaffet et EOS 400D-kamera for en måned siden og prøvde et gammelt Sigma 75-300mm objektiv til det. Fungerte okay til å begynne med (fikk ikke så skarpe bilder med det), men nå viser det seg at jeg ikke får ta bilder med det i det hele tatt. Etter utløseren er trykket helt ned kommer det opp en feilmelding om at man må skru ut og inn igjen objektivet og skru kameraet av og på igjen. Dette er altså blitt gjort, men til slutt kommer det en "errorcode 99."

Noen som har vært borti lignende problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ikke uvanlig problem med gammel piratoptikk på nyere dSLR.

Tror det skal være mulig å få re-chippet Sigmaen (om det er det som er problemet), men spørsmålet er om du vil gidde..

Err99 er typisk standardfeilmelding når det er f.eks kommunikasjonsfeil mellom kameraet og obj.

Lenke til kommentar

Ah, gode (?) gamle Error99. Søker du i forumet med det som søkeord, så får du opp disse trådene:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Sear...%2Berror++%2B99

og disse:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=Sear...%2Berror++%2B99

Desverre kan ikke alle gamle zoomer med det problemet chippes om, men det er ingenting å tape på å sjekke med importøren av Sigma, som vel er FotoVideo nå.

Lenke til kommentar
eg har en gammel sigma 75-300mm ( står lamda eller λ på det) muligens det samme som ditt, mitt kan kun brukes på videste blender, viss ikkje gir det error 99.

prøv å stille blenderen til 4.5 og sjekk da.

9077725[/snapback]

De fleste zoomer i dette området er vel ganske uskarpe på åpen blender, så da er det vel ikke noe stort poeng lenger. Det virker dog som om ditt objektiv kan chippes, siden de fungerer på en blender.

Det med skarpheten er jeg ikke skråsikker på. Min ultrabillige normalzoom fra Sigma ganske skarp i senter på full blender, kantene er det så som så med, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle er det ikkje så viktig, bruker den hovedsaklig til et eos 100 eg har sidan 400d-en min no er ødelagd  :cry:  (vannskade).

Men ingenting er så gale at det ikkje er godt for noko, så no skal eg berre spare et par månadar til så er Penax k10d i hus :dribble:

9077955[/snapback]

Klok av skade forlater du Canon-skipet? :!:

20D er også ikke så utsatt for vannskader som 400D, men selvsagt ikke så godt som det vær og støvtettede K10D.

Lenke til kommentar
20D er også ikke så utsatt for vannskader som 400D, men selvsagt ikke så godt som det vær og støvtettede K10D.

9077969[/snapback]

Er litt synd å forlate canon ja, så har ikkje heilt sagt fra meg 20d/30d enda, men bildestabilisator med pentax i tillegg til geniale brukermodusar fristar mykje :)

Har også et par fastobjektiv liggande etter en Pentax ME Super.

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar

Hvis ikke den optikken du har til Canon er så mye å skryte av, så er nok fastoptikken til Pentax mer verdt å ta hensyn til. Hadde det ikke vært for at APS-H eller FF blir min endestasjon når tiden endelig er moden for meg, så hadde jeg vurdert skifte til Pentax ved neste korsveg jeg også.

But I'm aiming for the stars, you know ;)

Lenke til kommentar
Hvis ikke den optikken du har til Canon er så mye å skryte av, så er nok fastoptikken til Pentax mer verdt å ta hensyn til. Hadde det ikke vært for at APS-H eller FF blir min endestasjon når tiden endelig er moden for meg, så hadde jeg vurdert skifte til Pentax ved neste korsveg jeg også.

But I'm aiming for the stars, you know ;)

9078079[/snapback]

Sidan eg likar meg bedre i tele- enn i vidvinkelenden er ikkje fullframe noko for meg, verken bruksmessig eller økonomisk. Og inntil dette endrar seg er 1.6crop ideelt for meg. Men når eg en gang blir moden for FF så får eg heller selge sjelen min og den fremtidige kona på ebay og gå linja heilt ut. :!:

Litt dårlig gjort å kapre tråden til trådstarter, men han/hun har jå fått svar. :whistle:

Lenke til kommentar
Ja ikke uvanlig problem med gammel piratoptikk på nyere dSLR.
Hovedsaklig Sigma som er problemet her. Tamron og Tokina har stort sett gjort en mye bedre jobb, og de fleste eldre objektiver av disse to merkene fungerer fortsatt på nyere DSLR.

Skal du være sikret best mulig fremoverkompatibilitet med fremtidige kamerahus, kan det altså være greit å velge noe annet enn Sigma. Dette tilhører heller ikke bare "gamle dager". En del nyere Sigma-objektiver hadde nylig problemer med D200, men disse ble vel fikset gratis vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...