Gå til innhold

Hjelp til å velge mellom 4 kameraer!

Anbefalte innlegg

Hei,

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=3220...5091&sku=335092

Jeg står mellom disse fire kameraene: Panasonic NV-GS500, Sony HDR-HC7E, Sony HDR-SR7E og Sony HDR-SR8E.

Har hørt en god del om Panasonic NV-GS500, spesielt om dens 3CCD som er suveren når det gjelder å ta stillbilde.

De andre Sony modellene 2-3000 dyrere og ikke har 3CCD men har 6MP. Har de noen tilsvarende teknologi som på en måte kompenserer for 3CCD slik at stillbilde blir tilsvarende bra?

Hvordan er forskjell mellom kvalitet i videoopptak mellom disse kamera da? Sony har noe såkalte HDV. Er den mye bedre enn Panasonic sin modellen? Evt er den forbedringen verdt 2-3000?

En ting jeg stusser litt på er hvor skal stillbilder lagres på Panasonic sin modellen? På komplettens side står det ingenting om NV-GS500 støtter noen minnekort.....

Er ellers også mottakelig for andre kommentar og innspill;)

Takk for svar!

Hilsen

Erick

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner bare til "lillebroren" til Panasonic. Dattera har dette kameraet og er veldig godt fornøyd.

Dessverre er ikke testene av videokamera like fullstendige som tilsvarende på kompaktkamera / speilreflekskamera.

Noen andre som har noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hei,

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=3220...5091&sku=335092

Jeg står mellom disse fire kameraene: Panasonic NV-GS500, Sony HDR-HC7E, Sony HDR-SR7E og Sony HDR-SR8E.

Har hørt en god del om Panasonic NV-GS500, spesielt om dens 3CCD som er suveren når det gjelder å ta stillbilde.

De andre Sony modellene 2-3000 dyrere og ikke har 3CCD men har 6MP. Har de noen tilsvarende teknologi som på en måte kompenserer for 3CCD slik at stillbilde blir tilsvarende bra?

Hvordan er forskjell mellom kvalitet i videoopptak mellom disse kamera da? Sony har noe såkalte HDV. Er den mye bedre enn Panasonic sin modellen? Evt er den forbedringen verdt 2-3000?

En ting jeg stusser litt på er hvor skal stillbilder lagres på Panasonic sin modellen? På komplettens side står det ingenting om NV-GS500 støtter noen minnekort.....

Er ellers også mottakelig for andre kommentar og innspill;)

Takk for svar!

Hilsen

Erick

9076471[/snapback]

Skal du ta stillbilder så kjøper du deg et stillbildekamera. Enkelt og greit. Ville selv gått for panasonicen, har det kameraet selv. De billige HDV-kameraene er ikke mer verdt enn NV-GS500 fordi man betaler mye mer for ny teknologi, mens SD (standard definition) kameraer er veldig bra og de fleste trenger ikke noe mer. GS500 bruker SD-minnekort

Lenke til kommentar

GS 500 bruker SD-minnekort. Ellers er Panasonicen og Sonyene helt forskjellige kameraer. Panasonicen tar opp i SD(Standard Definition), oppløsningen som vanlige tv-er bruker.(Tar opp i både widescreen og vanlig 4:3)

Sonyene tar opp i HD(High Definition). For å ha glede av dette, må du ha en HD-ready tv, og du må bruke kameraet som avspiller, om du ikke kjøper en HD-DVD-brenner, en HD-DVD avspiller.

Eller du kan nedskalere videoen til SD, som Panasonicen bruker, og brenne på vanlig DVD.

Det er tape som er det beste lagringsmedia, så dette vil utelukke to av Sonyene, og du sitter igjen med HDR-HC7E. Sony har litt sære tilkoblinger som tvinger deg til å bruke Sony produkter, så jeg ville nok vurdert Canon HV 20 i stedet.

Som sagt. Kommer an på hva du har bruk for. Personlig hadde jeg nok gått for Panasonicen fram til HD blir mer vanlig og tigjengelig for folk flest. :)

Lenke til kommentar

3CCD er ikke utelukkende en fordel når det gjelder stillbilder, slik trådstarter ser ut til å tro. Det er en meget stor fordel med vanlig video også, ettersom 3CCD gir overlegen fargegjengivelse (riktige farger, sterke farger, ingen fargeblødning). Det gir også skarpere bilder.

6 megapiksler gjelder bare oppløsningen på stillbilder. Men Sony'en har altså HDV som er en fordel om du har utstyr som støtter dette:

*HDTV ready flatskjerm.

*En skikkelig rask PC som har kraft nok til å redigere HDV (krever MYE datakraft).

*HD-DVD eller Blueray brenner på PC'n. Koster vel en 4-5000? Ikke sikker på dette.

*HD-DVD eller Blueray avspiller til TV'n (koster også mange tusen. 5-6000?).

Mangler du TV'n, må du ta opp i SD eller skalere ned til SD på PC'n for å vise på TV'n. Og da faller jo meningen med HDV bort, og ettersom Sony'en ikke har 3CCD (og brukt mer penger på HDV teknologien enn optikk for eksempel), vil farger og skarphet bli dårligere enn fra GS500. Fordelen med HDV da, er at du i fremtiden en gang kan ha glede av den økte skarpheten om du tar vare på råmaterialet.

Mangler du én av de andre tingene, så må du bruke kameraet som avspiller.

Personlig ville jeg kjøpt GS500, og ventet med HDV til det blir mer modent. De nyeste kameraene er vel ganske gode, men fortsatt merker jeg hakking i bevegelser på HDV, noe man ikke får i samme grad på vanlig SD oppløsning. Dette er fordi HDV komprimeres mye sterkere.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

takk for alle sine kommetarer!

lurer litt på hva er forskjell mellom Bildepunkter/oppløsning og Effektive bildepunkter/oppløsning? slik det står på sammenligningen hos komplett? Isåfall hvilke oppløsning kan Panasonic NV-GS500 ta i stillbilde? Er det 4MP eller bare 1.07 Mpix slik det står på sammenligningen?

Hva er Min/Maks brennvidde (zoomområde) og Filterstørrelse?

Det ser ut som Panasonic NV-GS500 har lite Min/Maks brennvidde (3.3 mm - 39.6 mm) sammenlignet med Sony sin modell (5.4 mm - 54 mm)?

Kanskje spm er ganske banal men har absolutt ingen peiling i dette området....takk og takk for all svar;)

Hilsen

Erick

Lenke til kommentar

Brennvidden på videokamera kan på ingen måte sammenlignes. Ettersom Panasonic fordeler bildepunktene på 3CCD brikker, er hver sensor litt mindre, og da blir også behovet for stor optikk borte. Da endres også reell brennvidde, uten at dette endrer den brennvidden man ser. Hvis du ser på forholdet mellom største og minste brennvidde, så ser du faktisk at Panasonic har et større brennviddeområde enn Sony (12x zoom mot Sony sine 10x). Akkurat hva disse tilsvarer i "vanlig" brennvidde (omregnet til 35mm film) er jeg ikke sikker på, men største vidvinkel (minste brennvidde) er nok mer eller mindre nøyaktig det samme. Forskjellen er at du kan zoome litt lenger med Panasonic. Ellers er ikke dette noe å bry seg om.

Hvilken filterstørrelse kameraet bruker, er også av liten betydning. Man må bare passe på at evt. ekstrautstyr man kjøper til objektivet senere, passer på kameraets filterstørrelse. Panasonic har en meget mye brukt filterstørrelse. Ikke sikker på Sony.

Tror nok Kompletts sammenligning er litt på bærtur. De regner med én av Panasonics tre sensorer. Man må slå sammen alle tre, for å få faktisk antall bildepunkter. Så 4 megapiksler er nok mer riktig enn 1,07. 3x1,07 er antall effektive bildepunkter. Totalt 3,21 megapiksler. Totalt 4 er nok totalt antall bildepunkter (inkludert de ikke effektive).

Ingen spørsmål er for banale... vi har alle begynt et sted :)

Ellers har jeg lyst til å nevne at mange megapiksler på et videokamera faktisk er en ulempe. De brukes som sagt kun til stillbilder. Ulempen er at hver piksel blir mindre, og dermed mindre lysfølsom. Det føles derfor som man kaster bort mye lysstyrke, bare fordi at produsenten vil skryte med mange megapiksler til uvitende kunder som tror at det også gjelder videooppløsningen.

Et perfekt kamera, ville vært et lignende Panasonic GS500 med akkurat det antall piksler man trenger for videokvaliteten. Da ville man oppnådd maks lysfølsomhet. Heldigvis er både GS500 og Sony'en sine sensorer ganske store, så det er et veldig lite problem. Men ettersom GS500 totalt sett har større areal å spre pikslene over OG et mindre antall piksler, vil GS500 teoretisk sett gi bedre lysfølsomhet. Har ikke sett noen tester som verken bekrefter eller avkrefter dette, men det kan være greit å tenke på.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Prøver meg her jeg også. Jeg skal også kjøpe et anstendig kamera til en overkommelig pris. Så vidt jeg kan se får Panasonic-ene mye skryt.

Står nå litt mellom NV-GS 320 og NV-GS 230 til hhv. 4.495,- og 3.995,- hos Komplett.

Så vidt jeg kan se av sammenligningen er den eneste vesentlige forskjellen optisk vs. elektronisk billedstabilisator. Er dette verdt 500 kroner?

Se sammenligning her.

Mvh,

Kristian

Lenke til kommentar

GS320 har også Leica-lisensiert optikk. Personlig mener jeg at det og optisk bildestabilisator er verdt 500 kroner. Men hvis du har bruk for mikrofoiningang, faller GS320 bort. Da blir valget veldig lett. Men hvis det ikke er noe du trenger, så ville jeg definitivt valgt GS320.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Hm, tricky ...

Har du (ev. andre) noe erfaring med kvalitet på innebygd mikrofon, og ev. muligheter til nivåjustering inn i kameraet, etc.? Kommer til å ha kameraet mye med rundt på konserter. Kommer selvsagt til å bruke ekstern lyd for rene liveshots, men kan være greit å kunne ha mulighet til å kjøre på en ekstern mikrofon for stereolyd, bedre plassering, etc., i noen tilfeller. Ellers vil jeg tro at den innebygde stort sett gjør nytten, og at bilde bør gå foran.

Lenke til kommentar

Det er bare NV-GS 500 du kan justere mic-nivået på. NV-GS 230 har AGC (AutomaticGainControl) som du ikke får skrudd av, så den justerer seg selv, også med ekstern mic. Selv bruker jeg en ekstern lydopptaker når jeg filmer konserter, og dubber i etterkant. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...