Gå til innhold

Vg2 i utlandet

MagnusW

Anbefalte innlegg

Begynner på vg1 til høsten, men har også begynt å tenke på 2. året mitt.

Har lyst til å ta det i utlandet. Kjenner flere som har vært i USA, men det er ikke så fristende egentlig. Har mer lyst på et land som Frankrike, Italia eller Spania i Europa, evt. mer eksotiske land som Australia.

Hvordan går jeg fram her? Må skolen min ha et opplegg for dette, eller er det noe som tas utenfor?

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har lyst til å bli utvekslingselev så bør du sjekke ut internettsidene til de organisasjonene som dirver med utveksling. AFS, EF, STS, YFU, Speak med flere er noen som kan hjelpe deg med å få oppfylt drømmen med et år i utlandet :)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Er det noen som kan annbefale noen av de selskapene? Er inne på alle sidene nå, men det må vel være noen som har bra/dårlig erfaring med de?

Vil råde deg som ønsker å reise ut, til å velge en frivillig utvekslingsorganisasjon, såkalt "non-profit"-organisasjon (Eksempelvis Youth For Understanding (YFU) www.yfu.no ).

Dette er av flere grunner, men de sterkeste argumentene er at din vertsfamilie tar deg i mot av andre grunner enn økonomiske motivasjoner. Velger du en komersiell organisasjon som betaler vertsfamilier for å ta i mot utvekslingselever, risikerer du å havne i en familie som kun ser på deg som en ekstra inntektskilde. Har dessverre hørt alt for mange historier om elever som har havnet i familier som egentlig ikke har råd til å ha en ekstra ungdom i huset, og kun gir eleven den billigste maten de får tak i.

Velger du en non-profit organisasjon har du som oftest også et nettverk av frivillige rundt deg i det området du blir plassert, som du kan ta kontakt med, hvis du skulle få behov for for å snakke med noen som har vært i samme situasjon som deg.

Men uansett, non-profit organisasjon eller komersiell, ikke la denne unike "once in a lifetime"-sjansen gå fra deg! Å være utvekslingselev et år på videregående kommer sannsynligvis til å være det mest lærerrike og minnerike året i hele livet ditt!

Absolutt å anbefale!

Hilsen tidligere utvekslingselev i Mexico med YFU

Lenke til kommentar

Vis du skal til et land som ikke er engelskspraakelig saa tror jeg at reglene har blitt til at du maa ha hatt spraaket paa ungdommskolen og VG1 for aa faa lov av orginasjonen til aa dra ut.

Var ikke slik i 'gamle' dager, kusinen min dro til Ecuador uten aa hatt noe spansk undervisning.

Selv saa reiser jeg med EF, ikke akkurat den mest effektive organisasjonen jeg har erfaringer med. Men det skal sies at jeg gjoer absolutt ingen ting med organisasjonen. Jeg er her for aa oppleve canadisk kultur, ikke gjoere ting med andre utvekslingselever.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg anbefaler AFS sterkt.. Har ikke hatt et utvekslingsår men er godt i gang med søkingen og skal dra til Australia i januar..

Sammenligner man AFS med EF og ASPECT som er ganske store organisasjoner, er AFS klart best. AFS koster nesten halvparten av de andre, og har mye mer i prisen som ville kostet mye utenom som f.eks forsikringer, visum og div småting

dessuten er det veldig god oppfølging og service der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...