Gå til innhold

Bønneaksjon mot homoekteskap

Anbefalte innlegg

Hvordan er man tilhenger av homofili? Homofili er ingen ideologi. Det er en seksuell legning.

9079622[/snapback]

Ja. Som jeg sier. Jeg er ikke en tilhenger av den legningen. Men forklarer også at jeg respekter de som måtte ha det.

Det finnes ingen "tilhengere av homofili". Homofili er ikke en klubb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke til å stikke under en sten at det finnes kristne homofile, som faktisk tror, selv om deres egen religion fordømmer dem. Disse vil naturlig nok ønske å gifte seg i en kirke.

9079755[/snapback]

Disse burde naturlig nok revurdere sin religiøse tilhørighet, i hvert fall dersom de er medlemmer av statskirken, eller andre trossamfunn som er imot homofilt ekteskap. Jeg synes ikke man skal kunne tvinge en religiøs organisasjon til å gjøre noe som strider mot dens overbevisning, og ville ikke pålegge hverken kirken eller islamske trossamfunn i Norge å vie homofile par. Man kan heller tilby de homofile psykologisk hjelp - ikke for å "kurere" homofili, men for å fri dem fra de religiøse vangforstillingene deres.

Jeg det som en selvfølge at homofile skal ha de samme lovfestede rettigheter som ektefeller, og synes at partnerskapsordningen vi har i dag er et merkelig påfunn. Ekteskap har ingen ting med religion å gjøre, det er en tradisjon som strekker seg lenger tilbake enn kristendommen, og andre religioner. I dag bør vi ha kommet såpass langt at vi ikke nekter noen å gifte seg fordi noen synes det "er ekkelt", og gjemmer seg bak en bok.

9081213[/snapback]

er enig i det siste du sier, men ikke det første dirksiminering er fremdeles diskiminering selv om du leser det fra en bok, så hvis noen har en hellig bok der man sier man skal voldta små barn, så er det greit fordi det er deres relgiøse rett å bryte norsk lov.

det er faktisk lovpålagt at man ikke skal diskriminere homofile, så kristene og kirken bryter norsk lov når de diskriminerer homofile, selv syns jeg det også er rart at homofile abosolutt vill inn i kirken, hadde jeg vært del av en minioritet som ble utestengt fra kirken ville jeg blitt kjempe glad, men det finnes faktsik homofile prester, en av naboene mine er en homofil prest som lever med en annen mann, i krika over gata er det enda en homofil prest som lever med enn annen mann. så det er bare visse deler kriken som er mot homofile.

ja jeg vet det er litt forskjell på voldtekt av små barn og diskriminereing med det var for å vise et poeng, folk skal ikke kunne bryte lovene i et land fordi boka, kirken eller presten dems sier det

Lenke til kommentar
Og jeg synes det er helt idiotisk å bruke så masse energi for at homofile skal gifte seg i kirken. Personlig skal jeg ikke gifte meg, verken med en dame eller mann. Jeg er ikke religiøs. Så jeg mener jeg og min partner kan leve like godt sammen uten å ha en ring på fingeren.

9081458[/snapback]

Gjesp. Debatten handler ikke om at homofile skal få gifte seg i kirken, men om at homofile skal få gifte seg i det hele tatt! Det er ikke bare kirken som har vigselsrett. Og kirken har ikke vigselsplikt, så om homofile får gifte seg så vil ikke det si at kirken MÅ vigsle homser!

Jeg har forsåvidt STORE problemer med å se hva som er problemet med å åpne for at homser kan få gifte seg. Enkelte kristne sier at det vil degradere det heterofile ekteskapet. Hva vil det si? Enkelte ikke-kristne sier at det er imot bibelen, men de er på bærtur og vet ikke at man kan gifte seg andre steder enn i kirken. Så, hva er egentlig problemet? Er det så enkelt som at man ikke liker homser?

Lenke til kommentar
Og jeg synes det er helt idiotisk å bruke så masse energi for at homofile skal gifte seg i kirken. Personlig skal jeg ikke gifte meg, verken med en dame eller mann. Jeg er ikke religiøs. Så jeg mener jeg og min partner kan leve like godt sammen uten å ha en ring på fingeren.

9081458[/snapback]

Gjesp. Debatten handler ikke om at homofile skal få gifte seg i kirken, men om at homofile skal få gifte seg i det hele tatt! Det er ikke bare kirken som har vigselsrett. Og kirken har ikke vigselsplikt, så om homofile får gifte seg så vil ikke det si at kirken MÅ vigsle homser!

Jeg har forsåvidt STORE problemer med å se hva som er problemet med å åpne for at homser kan få gifte seg. Enkelte kristne sier at det vil degradere det heterofile ekteskapet. Hva vil det si? Enkelte ikke-kristne sier at det er imot bibelen, men de er på bærtur og vet ikke at man kan gifte seg andre steder enn i kirken. Så, hva er egentlig problemet? Er det så enkelt som at man ikke liker homser?

9082908[/snapback]

Problemet er vel at når presten skal lese det verset fra bibelen som sier "Til mann og til kvinne tar dere hverandre" et eller annet noe slikt vers. Så når han må bytte ut ordet "kvinne" med "til mann og til mann tar dere hverandre" så må jo presten endre skriften. En annen plass i bibelen står det noe sånn som "Den som endrer, tar bort noe fra denne skriften, skal miste sin rett til frelse" et eller annet, jeg tror det står helt i slutten av bibelen. Det er klart at prestene frykter dette, for prester tror jo på skriften.

Lenke til kommentar

Uansett hva anti-homofile gjør for å stoppe de "skumle homsene" så vil det bare utsette ting. Før eller senere vil homofile få lov til å gifte seg. Og for guds skyld la de få lov. Har aldri skjønt hva som er så farlig med det.

Lenke til kommentar
Så du mener prester burde følge absolutt alt som står i bibelen, uten å forandre eller ignorere noen deler av den?

9083266[/snapback]

Jeg sier at prestene frykter dette. Hva dem burde gjøre, får bli opp til dem selv. Dem er muligens redd for å komme til helvete, for å vandalisere guds ord.

Hva er poenget med religion, i dette tilfellet; kristendommen, hvis man skal måtte forandre den for å tilpasse den til folk som i utgangspunktet ikke passet inn i den? Hele den kristne idéen er jo bortkastet da.

Skal jeg ta en lærebok fra skolen, la oss si norsk boka til almenne fag første år, og så skal jeg begynne å endre innholdet i boka til å passe til det jeg ønsker å skrive, det er jo helt tåpelig.

Som jeg har sagt før, hvorfor melde seg inn i den kristne leken hvis man ikke passer inn der i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
det at folk er sterile er jo en feil hos mennesker.. det er ikke en feil at mann og mann ikke kan produsere etterkommer sammen, av den enkle grunn at det er feil,

"homofile kristne" er det morsomste ordet jeg hører... 

det at JEG gjemmer meg bak bibelen siden jeg legger frem et utsagn derfra? det forstår jeg ikke... høres ut som et par kristne her som støtter homofili , derfor jeg

legger fram et utsagn fra bibelen, kan jo ikke akuratt si noe bare jeg mener for det er jo et utsagn fra meg som ikke betyr noe for noen andre..

men utsagn fra bibelen er noe kristne skal og må forholde seg til

9080095[/snapback]

Jeg sluttet (foreløpig) å lese etter dette innlegget.

Synes denne diskusjonen har tatt en noe merkelig retning. Det er klart at disse folka som drar rundt og ber (ref. innlegg #1) TROR at det Bibelen sier om ekteskap er det riktige ifølge 'gud'. Det er også åpenbart at ikke alle kristne er av samme oppfatning. Men her begynner ikke-kristne å fortelle kristne hva de skal tro. I utgangspunktet ville jeg feste mer lit til en kristens tolkning av Bibelen (gitt at nevnte bok står mer sentralt i vedkommendes liv enn tilfelle er for f.eks. en ateist). Det er vel knapt noen som tar hele Bibelen bokstavelig lenger? Å mene at en homofil ikke kan være kristen synes jeg bare blir tåpelig. I mine ateistøyne er det ett kriterium for å være kristen: man mener selv man er det. Om man er en 'god kristen' får det bli opp til andre å bedømme.

Nå flyter jeg vel litt vekk fra problemstillingen selv. Bare et par påpekninger: Bibelen bør leses i lys av verdensbildet da den ble skrevet. Man er med andre ord nokså reaksjonær om man med dagens verdensbilde mener Bibelen bør legges til grunn for landets lover. (les Bultmann)

Jeg mener altså at homofile bør få gifte seg i kirken. Forhåpentligvis skilles stat og kirke fortere enn svint og da kan det i større grad bli opp til 'den enkelte kirke' om den ønsker å vie homofile.

a

Lenke til kommentar
er enig i det siste du sier, men ikke det første dirksiminering er fremdeles diskiminering selv om du leser det fra en bok, så hvis noen har en hellig bok der man sier man skal voldta små barn, så er det greit fordi det er deres relgiøse rett å bryte norsk lov.

det er faktisk lovpålagt at man ikke skal diskriminere homofile, så kristene og kirken bryter norsk lov når de diskriminerer homofile, selv syns jeg det også er rart at homofile abosolutt vill inn i kirken, hadde jeg vært del av en minioritet som ble utestengt fra kirken ville jeg blitt kjempe glad, men det finnes faktsik homofile prester, en av naboene mine er en homofil prest som lever med en annen mann, i krika over gata er det enda en homofil prest som lever med enn annen mann. så det er bare visse deler kriken som er mot homofile.

ja jeg vet det er litt forskjell på voldtekt av små barn og diskriminereing med det var for å vise et poeng, folk skal ikke kunne bryte lovene i et land fordi boka, kirken eller presten dems sier det

9082485[/snapback]

Det siste du sier kan jeg også være enig i - man skal ikke få bryte loven pga. religion. Men det er faktisk forskjell på å nekte noen å begå et lovbrudd, og å påby noen å gjøre noe de ikke har lyst til. De kan gjøre det forbudt ved lov å si "jeg hater homser", men ikke påby alle landets homofobe og gi en homse en klem en gang i uken.

Det er ikke alle innad i den norske kirke som er imot homofili, men om kirken som institusjon skal si ja til å vie homofile, er noe kirken selv må få bestemme. (Men da må de se å kutte navlestrengen til staten, men det er en annen diskusjon. )

Som jeg har sagt før, hvorfor melde seg inn i den kristne leken hvis man ikke passer inn der i utgangspunktet?

9083403[/snapback]

Man blir gjerne hjernevasket inn i "klubben" før man eier nok sunn fornuft til å si nei, og lenge før man vet om man er homofil eller ikke. ;) Endret av NgZ
Lenke til kommentar

vel som du nevner så er statskirken offentlig og får penger av staten(en stat som ikke har lov til å diskriminere mot homofile) skiller stat og kirke seg kan de gjøre det andre private bedrifter gjør, og de har mer frihet til å velge hvem de slipper inn, men når de automatisk gjør at nesten alle født i norge blir med i kirken kan de ikke drive å være kresene.

den katolske kirke i norge kan gjøre hva de vil siden de ikke får penger fra staten(som jeg vet om, kan godt hende staten gir subsidier til den kirken også)

samme som skjer med boysouts of america, de slipper ikke inn homser eller ateister og de mener de får lov til de da de er private, problemet er at den amerikanske regeringen gir masse penger til dem, og lar dem leie offentlige lokaler for $1 eller noen ganger ikke noe. noe som gjør at de ikke er helt private og må følge de samme reglene som resten av de statseide forenigene og bedrifter.

og nå har private bedrifer mer frihet i usa enn norge, jeg tror at selv en helprivat bedrift i norge , feks. et rørlegger firma ville fått problemer om de nektet å ansette homser eller enda værre nektet å hjelpe homser med vasken dems

Lenke til kommentar
Trodde Jesus sa "La alle barna komme til meg" jeg. Tolket det som at gud / jesus er glad i og aksepterer alle uansett hvilken legning de måtte ha feks.

9080127[/snapback]

Du misforstår. Skriften / Konseptet om ekteskap handler om mann og kvinne. Hvorfor skal man søke noe som en ikke passer inn i? Hvis du skal kjøre opp til klasse b sertifikat, drar du da ned til en kjøreskole og ber om klasse c1 sertifikat? :)

9080274[/snapback]

Ja, er klar over det. Men hva med det jeg siterte da ?

Lenke til kommentar
Trodde Jesus sa "La alle barna komme til meg" jeg. Tolket det som at gud / jesus er glad i og aksepterer alle uansett hvilken legning de måtte ha feks.

9080127[/snapback]

9084909[/snapback]

Om jeg ikke tar feil, dras det ofte frem for å vise at alle er velkomne hos Jesus (i himmelen). Det bør uansett ikke være opp til andre enn de aktuelle trossamfunn å avgjøre om de selv vil/skal døpe, konfirmere eller gifte enkeltpersoner/grupper. Hvorfor kirken er imot homofilt ekteskap, og hvor i Bibelen de "hjemler" dette blir opp til dem selv å finne ut av.

gunfeak19:Staten kan selvfølgelig ikke diskriminere noen. Derfor kan vi selvfølgelig ikke ha en statskirke i dette landet heller. (I wish :hrm: )

Lenke til kommentar

9080127[/snapback]

Du misforstår. Skriften / Konseptet om ekteskap handler om mann og kvinne. Hvorfor skal man søke noe som en ikke passer inn i? Hvis du skal kjøre opp til klasse b sertifikat, drar du da ned til en kjøreskole og ber om klasse c1 sertifikat? :)

9080274[/snapback]

9084909[/snapback]

Du siterer at alle kan komme til Jesus. Jesus er "sannheten, veien og livet". Hos Jesus får folk frelse, det var derfor han kom til jorden, for å gi folk frelse. Å invitere folk til frelse er ikke det samme som å invitere folk til å vandalisere ekteskapspakten. Det er ikke slik at Jesus sa: "Hei, jeg gir folk rett til å bryte alle guds ord, fordi min frelse opphever alt, du kan til og meds synde så mye du vil, jeg tillater også homofile å inngå i ekteskapet, hvem som skal endre skriften, får bli opp til en av dere å avgjøre"

Jeg tror du skjønte poenget mitt :cool:

Lenke til kommentar

Så alt som står i bibelen er guds ord og burde følges uten unntak? Blir du med og steiner ulydige småbarn og folk som arbeider på sabbaten da?

Fordi det argumentet de fleste kristne kommer med om du nevner det gamle testamentet er nettopp at når Jesus kom så var det ikke så nøye lenger hva som sto i det GT, det var det Jesus sa som betydde noe.

Lenke til kommentar
Så alt som står i bibelen er guds ord og burde følges uten unntak? Blir du med og steiner ulydige småbarn og folk som arbeider på sabbaten da?

Fordi det argumentet de fleste kristne kommer med om du nevner det gamle testamentet er nettopp at når Jesus kom så var det ikke så nøye lenger hva som sto i det GT, det var det Jesus sa som betydde noe.

9085384[/snapback]

Det må du ikke spørre meg om. Jeg bare argumenterer for at jesus inviterer folk til frelse. Frelse handler om noe helt annet enn et ekteskap. Så jeg lar noen kristne besvare det spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

9080127[/snapback]

9080274[/snapback]

9084909[/snapback]

Du siterer at alle kan komme til Jesus. Jesus er "sannheten, veien og livet". Hos Jesus får folk frelse, det var derfor han kom til jorden, for å gi folk frelse. Å invitere folk til frelse er ikke det samme som å invitere folk til å vandalisere ekteskapspakten. Det er ikke slik at Jesus sa: "Hei, jeg gir folk rett til å bryte alle guds ord, fordi min frelse opphever alt, du kan til og meds synde så mye du vil, jeg tillater også homofile å inngå i ekteskapet, hvem som skal endre skriften, får bli opp til en av dere å avgjøre"

Jeg tror du skjønte poenget mitt :cool:

9085341[/snapback]

Ja. Men jeg velger fremdeles å tolke det på min måte.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen "tilhengere av homofili". Homofili er ikke en klubb.

9081489[/snapback]

Igjen sier jeg; personlig synes jeg ikke noe om det, men respekter personer som måtte ha denne legningen.

Og ja, la de få gifte seg i kirken. Da de er like mye verdt som alle andre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...