Gå til innhold

Bønneaksjon mot homoekteskap

Anbefalte innlegg

Jeg vet vi er i en diskusjon. Du er her fordi du lurer på spørsmål, og du kommer hit og stiller spørsmål også. Fikk du svaret du var ute etter?  :rofl:

9106302[/snapback]

Nei, så jeg lar det stå åpent for andre som er uenige med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, så jeg lar det stå åpent for andre som er uenige med meg.

9106320[/snapback]

Kan du stille det spørsmålet på nytt her? Så kortfattet som overhodet mulig. Hva enn det er du lurer på, så skal vi nok komme til bunns i det slik at du får svar og forstår. :cry:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Siterer meg selv: Så gi meg en god grunn for at to homofile statskirkemedlemmer, som har funnet en prest som vil vie dem, ikke skal få lov til å gifte seg i kirken.

(liker ikke å gjenta meg selv i en skriftlig diskusjon, men bidrar det til økt konstruktivitet er det positivt)

Endret av ab4
Lenke til kommentar
Siterer meg selv: Så gi meg en god grunn for at to homofile statskirkemedlemmer, som har funnet en prest som vil vie dem, ikke skal få lov til å gifte seg i kirken.

9106380[/snapback]

Fordi kirken de er medlemmer av sier nei?
Lenke til kommentar

Jeg er fullt og helt enig i at vi ikke skal ha noen statskirke, og det var overhodet ikke meningen å konkludere med det motsatte. Mitt utgangspunkt var status quo - hvordan tingene bør være mens vi fortsatt har en statskirke. Jeg mener at staten ikke kan pålegge andre trossamfunn enn statskirken å vie homofile.

Lenke til kommentar

Og jeg mener at staten ikke skal pålegge trossamfunn noe som helst. Så der er vii uenige.

Skjønt jeg vet ikke helt hva jeg foretrekker med statskirken. Jeg har faktisk problemer med å forstå sammenblandingen av trossamfunn og politisk styrt organisasjon, og funksjonene denne er ment å ha.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi er så veldig uenige, nei. Jeg mener bare at statskirken, mens den eksisterer, må stå i en særstilling som trossamfunn. Ikke ved at den skal rangeres over andre, men ved at den må sensureres i større grad. Dette fordi den skal favne om så mange mennesker og om en viss bredde i teologiske standpunkt - derfor mener jeg det er essensielt at staten sørger for en stor takhøyde.

Red: I tillegg er jo statskirken på mange måter en vits som trossamfunn, i og med at en så stor andel av dens medlemmer ikke er troende. Det faktum at så mange kun er medlemmer i statskirken fordi den representerer det beste alternativet for seremonier i Norge, bidrar i mine øyne bare til å underbygge at også homofile bør få gifte seg i kirken.

Forøvrig mener jeg at stat og trossamfunn, religion og politikk, passer usedvanlig dårlig sammen.

Endret av ab4
Lenke til kommentar

ab4: Det spørsmålet du stiller, har du allerede fått svar på. Men det virker som dette er et mere sentimentalt spørsmål for deg enn det er direkte og utfordrende. Du vet allerede svaret, men ser likevel etter et dypere svar; ergo, sentimentalt.

Og med dette kan jeg bare si at det er ikke noe å undres over, prester og biskoper er bare ultra-konservative, det ligger mest sannsynligvis ingen amsbisjoner bak det dem driver med. Jeg har vanskelig for å se for meg annet, dem frykter kanskje arbeidet sitt. Dem frykter kanskje å komme til helvete for å vie homofile. Ja, frykt generelt, er nok det som ligger bak. Frykt for noe nytt kanskje. Sett deg inn i deres syn, så kanskje du forstår bedre, at dette ikke er verken diskriminering eller andre ting som folk bruker for å svekke en motstander i en debatt.

Lenke til kommentar

Eh? Jeg spør ikke hva konservative prester mener, men hva dere mener - hvorfor dere mener disse skal få bestemme over STATSKIRKEN. Det er ikke noe mer komplisert eller sentimentalt enn som så. Igjen: jeg skjønner godt / er fullt klar over at homoekteskap for de konservative er helt forferdelig - men det er i mine øyne irrelevant for hvilke regler som bør gjelde i STATSKIRKEN. Akkurat dette har jeg faktisk ikke fått noe 'svar' på - jeg blir bare fortalt hva som er de konservatives syn.

Lenke til kommentar
Jeg er "for" at kirka skal vie homofile, men jeg er ikke for at staten skal tvinge kirka til å vie homofile. Altså er jeg for at kirka selv skal finne ut at den ønsker å vie homofile.

Igjen, hvorfor fokuseres det slik på kirka? De som "arrangerer" denne bønneaksjonen ber mot at en felles ekteskapslov skal bli vedtatt, ikke mot at homofile skal få gifte seg i kirka (det får de ta ved neste korsvei :p ).

9106108[/snapback]

Hvis du bryr deg om kristendommen (noe som du sier helt klart at du gjør siden du vil tillegge dem et kristelig ekteskap) hvorfor vil du da at prestene skal spotte gud?

9106166[/snapback]

Jeg bryr meg ikke om kristendommen, jeg er ikke religiøs. Det jeg har skrevet er at jeg ønsker at den største livssynsorganisasjonen i dette landet (Den Norske Kirke) skal finne ut at de er villig til å vie homofile.

Hvis du ikke bryr deg om denne kristelige biten i ekteskapet, hvorfor nøyer du deg ikke da med bare et borgelig ekteskap?  :hmm:

9106166[/snapback]

Jeg personlig ser på ekteskapet som en anakronisme, så jeg har ingen planer om å gifte meg, hverken i kirka, på tinghuset eller hos HEF.

Forsåvidt så kan ikke homofile gifte seg borgerlig, heller. Homofile kan ikke gifte seg i det hele tatt. Debatten (i hvert fall i den virkelige verden) handler om nettopp det, felles ekteskapslov. Disse bønnekrigerne til Benestad ber mot felles ekteskapslov, og den har i utgangspunktet ingenting med kirka å gjøre, utenom at den åpner opp for at kirka kan vie homofile, men den tvinger ikke kirka til å vie homofile siden kirka ikke har vigselsrett. Det er INGEN (i den virkelige verden) som har foreslått å tvinge kirka til å vie homofile, så jeg kan virkelig ikke fatte hvorfor denne tråden har fokusert slik på kirkebryllup. Kirka står fritt til å vie homofile om den vil. Og om jeg har forstått lovverket riktig, så kan prestene selv velge å vie homofile om de ønsker det (om en felles ekteskapslov blir innført).

Lenke til kommentar
Jeg bryr meg ikke om kristendommen, jeg er ikke religiøs. Det jeg har skrevet er at jeg ønsker at den største livssynsorganisasjonen i dette landet (Den Norske Kirke) skal finne ut at de er villig til å vie homofile.

Dette blir det samme som om at jeg ønsker at Røde Kors en dag skal inrømme at dem burde støtte menneskesmuglere en dag.

Hvis du ikke bryr deg om kristendommen, da er det ganske riktig at du heller ikke deltar i debatten rundt det, for hvis du ikke har innsyn og forståelse for en institusjon, så kan du heller ikke ha forståelse for hva de homofile ser i denne ene institusjonen.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Dette blir det samme som om at jeg ønsker at Røde Kors en dag skal inrømme at dem burde støtte menneskesmuglere en dag.

Hvis du ikke bryr deg om kristendommen, da er det ganske riktig at du heller ikke deltar i debatten rundt det, for hvis du ikke har innsyn og forståelse for en institusjon, så kan du heller ikke ha forståelse for hva de homofile ser i denne ene institusjonen.

9109040[/snapback]

Ikke at jeg er enig med deg i at bare de direkte berørte kan delta i en debatt, faktisk så er jeg ekstremt uenig, men jeg har ikke deltatt i noen debatt om kirkas rolle (utenom på direkte spørsmål). Jeg har deltatt i en debatt om felles ekteskapslov.

Lenke til kommentar
Jeg personlig har ingen over homofile. Da det ikke faller meg naturlig å tafse på en av de samme kjønn.

Men hva har det med saken å gjøre? Du har noe imot homofile fordi de forelsker seg i samme kjønn?

Hva legger du i dette? På samme måte som det ikke tiltaler deg å ha sex med en kvinne du ikke finner tiltrekkende?

Du kan sikkert kalle det det. Uansett, så tiltaler ikke homofile meg.

9105246[/snapback]

De tiltaler deg ikke fordi de er homofile?

Å lese det innlegget er som å lese en sunnhakket løk, alt er tatt ut av konteksten. Jeg ser bare fraksjoner av hva jeg har skrevet, kanskje fordi du ikke liker resten jeg skrev, hva vet jeg.

Jeg siterer det jeg svarer på. Ingenting er tatt ut av en kontekst fordi innlegget ditt fortsatt er der i hel form.

Det med homofile prester er ingen utvikling forresten, det er ingenting i skriften som taler for eller imot det.

Følg med på hva jeg skriver. Jeg skrev at religionen har forandret seg, ikke nødvendigvis de religiøse tekstene (selv om også de har blitt forandret mange ganger gjennom historien). Homofile og kvinnelige prester er ganske nye eksempler på dette.

Hvis det var slik at de homofile ikke fikk lov til å bli prester FØR i tiden, så var det samfunnsbestemt, ikke noe som kom fra bibelen. Så dette er ingen utvikling ifra religionens ståsted.

9104498[/snapback]

Jo, fordi religionen er den folk hører til. Det finnes ingen "objektiv kristendom". Alt er fortolkninger.

Hvis du bryr deg om kristendommen (noe som du sier helt klart at du gjør siden du vil tillegge dem et kristelig ekteskap) hvorfor vil du da at prestene skal spotte gud?

Hvis prestene spotter Gud ved å vie homofile par så spotter de Gud hele tiden, hver dag. De ignorerer nemlig haugevis av pålegg fra Bibelen, som for eksempel at hvis en mann har sex med en menstruerende kvinne så skal begge dø.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare dra inn noe her. I bibelen står det at ingen synd er større enn en annen synd. Hvorfor er da homofilt ekteskap så gale, mens en mann som har skilt seg får lov til å gifte seg igjen i statskirken?

Da gjør kristne guds ord i mot, om de ikke lar homofile gifte seg òg, for ingen synd er som sagt større enn en annen en. Eller jo, det er en som er det slemmeste du kan gjøre mot gud, og det er å ta ditt eget liv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...