Gå til innhold

4x1GB vs. 2x2GB, hva er best?

$ig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i pokker er det du har planer om å gjøre med maskinen din siden du trenger 4GB ram?

9080044[/snapback]

Det var mitt neste spørsmål, er det noe vitts med 4GB, eller holder det med 2GB? Jeg skal bruke PCen til litt video redigering og spilling pluss alt det vanlige man gjør på en data.

Er det ikke like greit å kline til med 4GB med en gang, så har man gjort det. Da er jeg forbredt lezzom ? :w00t:

Lenke til kommentar
Hva er best å ha; 4x1GB eller 2x2GB?

9075416[/snapback]

4x1GB ram er best.

4x1Gb ram koster mye mindere enn tilsvarende 2x2Gb ram.

4x1Gb ram har også normalt mye bedere ytelse, og kan overklokkes mye mer enn 2x2Gb ram.

9076195[/snapback]

Ja! Kom med link til tester, så vi får noe dokumentasjon på dette området. Utspill som kommer fra lufta, trenger vi ikkje ;)

Lenke til kommentar
Kom med link til tester, så vi får noe dokumentasjon på dette området. Utspill som kommer fra lufta, trenger vi ikkje  ;)

Det hadde tatt deg mindre tid å faktisk lese tråden enn å komme med et spørsmål som allerede er besvart.

Lenke til kommentar
Du som kan litt om minnebrikker osv. Finnes det noe som heter Quad-Channel? Selv tror jeg ikke det, men har sett et par webshoper har begynt å selge 4 Gb sett med 4x1 Gb og de kaller det "Quad-Channel" som jeg ikke tror finnes, i hvertfall ikke at de brikkene bruker det.

9079133[/snapback]

Det finnes nok ikke i systemer som bruker vanlig DDR2 UDIMM. Men når det gjelder FB-DIMM tror jeg det lages slike systemer. Hver kanal krever såvidt jeg husker bare 69 pinner mot de vanlige 240. Å benytte flere FBD-kanaler gjør det også mulig å lese og skrive samtidig. På UDIMM-systemer krever det to uavhengige kontrollere, som vi snart (?) får se med K10...
Lenke til kommentar
Ja! Kom med link til tester, så vi får noe dokumentasjon på dette området. Utspill som kommer fra lufta, trenger vi ikkje  ;)

9081589[/snapback]

Neinei, du trenger ikke høre på oss heller. Dessuten virker det nesten som ren skjær latskap når du ber om dokumentasjon på såpass elementære ting. Det krever ikke mye leting i f.eks. databasene på XS før du ser forskjellene med egne øyne ;)
Lenke til kommentar
Samme greiene var det mer eller mindre med 2 GB...

Spill, programvarer krever mer og mer. Og det er fremtidsrettet...

Og selvsagt lønner det kun seg hvis man skal kjøre 64-bits OS

9081436[/snapback]

Så man merker ikke noe forskjell (i så fall minimal) med 2gb kontra 4gb i f.eks. XP?

Lenke til kommentar
Samme greiene var det mer eller mindre med 2 GB...

Spill, programvarer krever mer og mer. Og det er fremtidsrettet...

Og selvsagt lønner det kun seg hvis man skal kjøre 64-bits OS

9081436[/snapback]

Så man merker ikke noe forskjell (i så fall minimal) med 2gb kontra 4gb i f.eks. XP?

9099680[/snapback]

Litt men ikke mye..hvis man da ikke går over til X64 xp eller Vista X64

Lenke til kommentar

hei lurte på en liten ting . jeg har disse minne brikkene her nå

https://prisguiden.no/product.php?productId=55811

og har skaffet meg disse nå

https://prisguiden.no/product.php?productId=55067

jeg lurte på om dette skulle gå bra og kjøre de sammen`? noen som veit noe ?

ps når jeg satt dem in i pc så ble dual channel borte inne i bios , er det sånn at viss man kjører 4gb ram så er det ikke dual channel lenger ?

Endret av aoottis24
Lenke til kommentar

dual channel funker med både 2 og fire brikker, det er nevnt flere ganger i denne tråden allerede

jeg tror du skal kunne bruke alle 4 brikkene dine samtidig, men du må ikke sette timings lavere enn de svakeste brikkene, og om du skal overklokke så bør du teste 1 og 1 sett for å se hvor langt de går, for så å bruke det som er dårligst.

de må nemlig kjøres likt på alle innstillinger alle 4.

anbefaler auto hele veien jeg, utenom hastighet, den kan du fint sette til 800

Lenke til kommentar

det er nok like greit å ha det slik som du har satt de. fargekoden er jo der fordi det indikerer de forskjellige kanalene, og all logikk tilsier at et sett rambrikker skal holde seg til en farge.

plus at det ser mer systematisk ut :p

Lenke til kommentar
Ja! Kom med link til tester, så vi får noe dokumentasjon på dette området. Utspill som kommer fra lufta, trenger vi ikkje  ;)

9081589[/snapback]

Neinei, du trenger ikke høre på oss heller. Dessuten virker det nesten som ren skjær latskap når du ber om dokumentasjon på såpass elementære ting. Det krever ikke mye leting i f.eks. databasene på XS før du ser forskjellene med egne øyne ;)

9090280[/snapback]

Men er det noen link til tester i denne tråden da? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...