$ig Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hva er best å ha; 4x1GB eller 2x2GB? Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hva er best å ha; 4x1GB eller 2x2GB? 9075416[/snapback] 4x1GB ram er best. 4x1Gb ram koster mye mindere enn tilsvarende 2x2Gb ram. 4x1Gb ram har også normalt mye bedere ytelse, og kan overklokkes mye mer enn 2x2Gb ram. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hva er best å ha; 4x1GB eller 2x2GB? 9075416[/snapback] 4x1GB ram er best. 4x1Gb ram koster mye mindere enn tilsvarende 2x2Gb ram. 4x1Gb ram har også normalt mye bedere ytelse, og kan overklokkes mye mer enn 2x2Gb ram. 9076195[/snapback] Hvorfor er det best? Hvor koster dette mye mindre? Bedre ytelse? Link til tester? Helt ærlig talt, finner ingen brikker noen steds som er en brikke med 4GB kapasitet. Det fins nok bare 2x2GB. Igjen, har du 2 fysiske brikker og kjører dem dualchannel tjener du mer på det enn å ha bare en brikke. Lenke til kommentar
Slettet profil Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Helt ærlig talt, finner ingen brikker noen steds som er en brikke med 4GB kapasitet. Det fins nok bare 2x2GB. 9076232[/snapback] Hvorfor drar du frem en brikke med 4GB kapasitet? Spørsmålet gjaldt 4 eller 2 brikker med hhv 1GB og 2GB kapasitet. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hvorfor er det best? Hvor koster dette mye mindre? Bedre ytelse? Link til tester? Helt ærlig talt, finner ingen brikker noen steds som er en brikke med 4GB kapasitet. Det fins nok bare 2x2GB. Igjen, har du 2 fysiske brikker og kjører dem dualchannel tjener du mer på det enn å ha bare en brikke. 9076232[/snapback] Det virker som om du har skummet litt for fort igjennom tråden I likhet med Necrodus lurer jeg på hvorfor du trekker inn én brikke på 4 GB - det er det ingen som har spurt om. Som sagt - 4x1GB overklokker lengre. 2GB-moduler er enda ikke omsatt i store kvanta i desktop-markedet, og det har alltid vært slik at høyere tetthet kommer på bekostning av ytelsen. Derfor overklokker 1GB-brikker bedre. Er jo bare å lese litt rundt på forum og sites det. Det er jo i begge tilfeller snakk om å kjøre i dualchannel. Jeg er enig med LAEN i at 4x1GB er best. De er riktignok vanskeligere å tweake, men det blir både billigere og bedre enn 2x2GB. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Eeeh du må ha 2 brikker for å få dualchannel Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Åja, 4x1GB ja. Leste for fort der.. Never mind! =) Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Eeeh du må ha 2 brikker for å få dualchannel 9076324[/snapback] det funker fint med dual channel med fire brikker også. men det er en ting dere ikke har nevnt enda. om du kjører 4 brikker så kan du få problemer. jeg monterte nylig en maskin med 4 brikker på et 680i sli hk (og en Q6600). dette gikk tregt som sirup på fluepapir. det viste seg at det var en bug en plass, og da vi tok ut to av brikkene så funka maskina som den skulle. dette går jo vanligvis å fikse med en patch eller lignende, men 2*2gb brikker vil sannsynligvis ikke forårsake dette, så det er jo noe å ta med i vurderinga. og det er ikke så stor prisforskjell. har sett 2*2gb til ca 2200,- Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Eeeh du må ha 2 brikker for å få dualchannel 9076324[/snapback] Det er selvfølgelig helt feil. Dagens minnesystemer er paralelle grensesnitt, og å kjøre fire brikker i dual er like mulig som å bruke to moduler i single channel. Dual stiller bare visse krav til sammensetning / likhet mellom brikkene, men det er en helt annen sak. Jeg kan ikke komme på en eneste plattform med fire minnesloter som ikke støtter dualchannel med fire brikker. Lenke til kommentar
$ig Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 okey, thx gutta. Da blir det 4x1gb til høsten Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg er blitt anbefalt 2x2, for det er ofte mye problemer med å ha 4 minnebrikker. Du gjør som du vil, men 4 brikker er mye mer ustabilt og upålitelig enn 2. Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Kjøp kun det du trenger i dag. 4x1Gb er det rimeligste og beste valget nå. Når du evt trenger 8Gb er DDR3, eller 4 standarden uansett og da kan du jo ikke bruke/ønsker å bruke DDR2 på ditt fremtidige nye HK. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Kjøper du 2x2GB brikker har du senere mulighet til å utvide senere og sette inn mer minne, kjøper du 4x1GB så har du brukt alle mulighetene til å sette inn minne. Selv om det da har kommet nytt minne så er nok da det minnet du trenger gått ned i pris slik at det kan være lurt om du ikke venter for lenge da. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Ååå var kanskje bare før i tiden at dualchannel var forbeholdt 2 brikker. Hvordan er det på nforce 4? kan jeg putte inn f.eks 2x1gb OG 2x512mb? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Eeeh du må ha 2 brikker for å få dualchannel 9076324[/snapback] Det er selvfølgelig helt feil. Dagens minnesystemer er paralelle grensesnitt, og å kjøre fire brikker i dual er like mulig som å bruke to moduler i single channel. Dual stiller bare visse krav til sammensetning / likhet mellom brikkene, men det er en helt annen sak. Jeg kan ikke komme på en eneste plattform med fire minnesloter som ikke støtter dualchannel med fire brikker. 9076424[/snapback] Du som kan litt om minnebrikker osv. Finnes det noe som heter Quad-Channel? Selv tror jeg ikke det, men har sett et par webshoper har begynt å selge 4 Gb sett med 4x1 Gb og de kaller det "Quad-Channel" som jeg ikke tror finnes, i hvertfall ikke at de brikkene bruker det. Selv tipper jeg det er samme opplegget som med Dual-Channel, bare at det er 4 brikker som er testet sammen. De kjører nok fortsatt i dual channel. Men det er bare min teori Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 2x2gb er mitt valgt og det beste synes jeg..mange hk sliter med 4x1gb... Er 2x2gb jeg skal kjøpe snart.. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Du som kan litt om minnebrikker osv. Finnes det noe som heter Quad-Channel? Selv tror jeg ikke det, men har sett et par webshoper har begynt å selge 4 Gb sett med 4x1 Gb og de kaller det "Quad-Channel" som jeg ikke tror finnes, i hvertfall ikke at de brikkene bruker det. Vet ikke om det kalles det, men jeg tror (er langt fra sikker ) du kan få noe som kan kalles det med Intel sin serielle løsning. Selv tipper jeg det er samme opplegget som med Dual-Channel, bare at det er 4 brikker som er testet sammen. De kjører nok fortsatt i dual channel. Men det er bare min teori Hvis det er vanlige DDR2-moduler, så stemme det nok det. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Du som kan litt om minnebrikker osv. Finnes det noe som heter Quad-Channel? Selv tror jeg ikke det, men har sett et par webshoper har begynt å selge 4 Gb sett med 4x1 Gb og de kaller det "Quad-Channel" som jeg ikke tror finnes, i hvertfall ikke at de brikkene bruker det. Vet ikke om det kalles det, men jeg tror (er langt fra sikker ) du kan få noe som kan kalles det med Intel sin serielle løsning. Selv tipper jeg det er samme opplegget som med Dual-Channel, bare at det er 4 brikker som er testet sammen. De kjører nok fortsatt i dual channel. Men det er bare min teori Hvis det er vanlige DDR2-moduler, så stemme det nok det. 9079894[/snapback] Det er DDR2 det er snakk om ja, og tror at det er riktig det jeg sa Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg kjører 2x1G + 2x256M TwinMos-brikker med samme hastighet. De kjører supert sammen i dual-channel. (1G+256M på hver kanal) Hva i pokker er det du har planer om å gjøre med maskinen din siden du trenger 4GB ram? Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 RAM er billig nå, kanskje han har litt penger til overs han vil bruke på noe. Du kan få en liten ytelsesøkning med 4GB kontra 2 hvis han f.eks. driver video/foto-redigering, spiller, 3D og kanskje kjører Vista, som har Superfetch-funksjonen.. Som du kan lese mer om på wikipedia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå