Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Søker en liten og sprek diesel bil. Råd?


Anbefalte innlegg

Men jeg trenger noen tips på hva jeg burde kikke på. Kriteriene jeg har selv er.

 

- Helst ikke over 170K i pris, men må man så må man.

- Selv om den er sprek skal det være mulig å kjøre under 0.5lm på langkjøring.

- Helst ikke gått over 80.000km

- Helst ikke eldre enn 2004mod (dette fordi jeg må ha en grei gjensalgsverdi).

- Helst 4-5 dører slik at man lett kan få barn ut og inn

- Ikke for dyr når det kommer til deler og service.

- klasse 300nm i "sprek". Men annet er selvf. også greit. (ikke så viktig)

 

Jeg planlegger å eie bilen i ca. 2-3 år før jeg selger den videre. Jeg er åpen for alle ideer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var rart, fungerer fint hos meg. Men det er en random Citroen C4 HDi, 110HK/260Nm

Du får dem som 2005-2006-modeller med 40-60k på telleren for ca 170k.

Jeg synes PSA-HDi-motorene er mer behagelige i lyd og motorkarakteristikk enn f.eks VAG sine TDi-motorer.

Lenke til kommentar

Hva med en fabriksny Toyota Yaris 1.4 D-4D Luna 5d. til NOK 169.382,- (Luna utgaven i Danmark mener jeg har det samme utstyrsnivået som SOL i Norge)

 

http://www.kbbiler.dk/

 

Ok, den har ikke 300 NM dreiemoment, men det er en forbausende sprek liten dieselmotor som har imponert mang en motorjournalist. Forbruket er forresten under 0.5 L/mil på blandet kjøring. Kanskje en Yaris blir i minste laget, men du handler i alle fall en driftsikker bil med svært lite verditap.

 

 

Jeg handlet nettopp bil fra disse, og kan bare anbefale disse på det sterkeste. Tvers igjennom seriøse, og den lille runden du må på tollkontoret og biltilsynet er bare hyggelig. Det er forresten helt utrolige besparelser sammenlignet med priser kjøpt hos norske forhandlere!

Lenke til kommentar
Suverent tips byggern :D, skal sjekkes ut med en gang. Hva slags besparelser er det snakk om, og vil man få Toyota garantier hos Norske forhandlere?

9081331[/snapback]

Toyota har tre års europa-garanti, så der skal du være trygg. Noe du bør sjekke er hvilket utstyrsnivå bilen leveres med - det kan være forskjell i automatisk klimaanlegg/setevarme o.l. fra hva som er standard i Norge, og skal du først kjøpe ny bil, er jo slikt greit å ha med.
Lenke til kommentar

Planen var nok å kjøpe en 2-3-4 års brukt bil da den ofte ikke har gått for langt men alikevel har ristet av seg noen av kronene.

 

Vil "Diesel partikelfilter." være noe som kan være lønnsomt å sørge for med tanke på dagens miljøfokus og avgiftsfrådsing.

 

Noen som vet om det lønner seg å kjøpe Toyota i Sverige vs Danmark? Yaris behøver ikke bli for liten så lenge den har 5 dører, det er en del 2006 modeller som selges til rundt 162.000 i Sol utgaver med 5 dører.

 

2006mod av yaris ser også ganske stilig ut (med unntak av konsollet). Ellers ser det ikke ut som det er noen forskjell på 2006 og 2007 utgaven av yaris.

 

Hmm jeg får en ny Yaris 1.4 Luna ny i danmark til kun 7000,- mer enn for en 2006mod Terra i norge som har gått 20.000.

 

Begynner man ikke snart å selge 2008 modellen?

 

 

Nå ble jeg litt Yaris hekta....

EDIT:

Det ser ut som jeg bestiller en 1.4 4-4D Yaris Luna 5d så fort jeg har snakket med banken ;).

 

Jeg sparer ca. 40.000 på dette kjøpet og får en ny en til samme pris som en 1 år brukt i norge.

 

Følgende ekstrautstyr må også tas med:

- Hengerfeste avtagbart 6.353,- (usikker, svindyrt)

- Cykelholder til 2 cykler til mont. på hengerfeste - kan vippes med cyklerne på så bakklappen kan åbnes, 2.668,- (usikker da hengerfeste er dyrt)

- Understellsbehandling (foretas heller ikke i norge) 3.344,-

- Ekstern MP3 tilslutning (kan IKKE styres via radio) 1.867,-

- Gummimatter 348,-

- Trinlistesett (dørterskeldekor) 615,- (mindre slitasje)

 

EDIT2:

- Er det noen vits med Diesel partikkelfilter?

- Oops, ser at Yaris Luna ikke har AC? Det var ikke "nemt"... 12k å ettermontere :/

- Synd de ikke selger Yaris med 1.9/130 diesel.

 

Jeg er nesten fristet til å gå for SOL+ siden den har automatisk klimaanlegg som koster 12k å ettermontere på Luna. I tillegg får man med

- Automatisk klimaanlæg (nevnt)

- Tåkeforlykter

- 15" alufælge

- Keyless Smart entry

- Indvendige dørgrep i krom

 

Bare de 3 øverste punktene er jo mye mer verdt enn 16k i prisforskjell.

 

Har ikke Dansk Luna AC i det hele tatt? Det virker som standard selv på Terra i Norge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Heisann, det var kjekt at du likte tipset :)

 

Jeg sjekket det med klima på de norske Yarisene, og dette er også her oppført som ekstrautstyr/optional på alle modellene lavere enn sol+. I Norge er det tydeligvis Yaris, Sol og Sol+, og jeg tipper de tilsvarer Terra, Luna og Sol+ i Danmark uten at jeg har sjekket dette i detalj.

 

Sol+ ser ut til å være temmelig digg, keyless er artig og resten av utstyret er heller ikke å forakte. Denne ser ikke ut som om blir levert med diesel i Norge, altså blir det jo temmelig eksklusivt. Forresten er det såpass med ekstrautstyr at det nesten er verdt pengene. Husk forresten at prisene som er oppgitt hos Kjærsgaard og Behrensdorff også inkluderer metalikklakk, dette kommer som regel som et tillegg på de norske prisene.

 

De har også en annonse på finn.no med litt beskrivelse:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=8702572

 

Siden sol+ ikke leveres med diesel i Norge, er det vanskelig å sammenligne prisene. Men den Danske Luna utgaven ser ut til å tilsvare den Norske Sol utgaven på utstyrsnivå, og her er det altså ca 35 000,- billigere å handle fra Danmark. Jeg er sannelig ikke sikker på om den Norske prisen inkluderer metalikklakk, men hvis ikke blir faktisk forskjellen enda større. Prisdifferansen er faktisk helt vanvittig, vi snakker altså her om biler til under 200 000,- og ikke noen rundt en halv million!

 

Partikkelfilter vil nok være noe som _kan_ lønne seg å installere. Men dette vet vi altså ikke før regjeringen legger frem hvordan de skal differensiere årsavgiften. Sannsynligvis vil du få en gevinst dersom du har partikkelfilter, men det er helt ukjent hvor mye dette dreier seg om. Medlamsbladet til NAF, Motor altså, spekulerte i noe tilsvarende den svenske modellen, og da var det snakk om ca kr 500,- lavere årsavgift dersom du hadde partikkelfilter. Siden vi ikke vet noe som helst om dette enda, kan det være like greit å la være å bestille dette, og heller få dette ettermontert når de nye skattene blir fastsatt. Det er kjekt å vite at dette er tilgjengelig på disse bilene, slik at dersom regjeringen går fullstendig bananas med skatteleggingen så kan det ettermonteres :roll:

 

Jeg mottok en Auris 1.4 D4D for et par uker siden, og må rett og slett si jeg er fasinert av draget i denne maskinen. Dersom det skulle friste, kan du alltids ettermontere en aldri så liten chip. Målinger jeg har sett på før og etter montering av denne viser ganske store utslag på dreiemomentet mellom 1800 og 3000 omdreininger.

 

Det er ikke like mye å spare på å importere ny Toyota fra Sverige. Grunnen er rett og slett at danskene har skyhøye bilpriser og at Toyota derfor har svært liten fortjeneste på bilene i Danmark. Som et eksempel kan det nevnes at min Auris kostet med norske avgifter 215 000,- på veien, for å få danske skilter ville det kostet kr 330 000,- Det er faktisk noen som betaler mer for å få bilene på veien enn oss i Norge.

 

Dagens Yarismodell er temmelig ny, og det vil nok ikke være noen forskjell på årets modell og neste års modell.

 

Det kan kanskje virke som om innleggene mine i denne debatten er reklame, men de er altså ikke det. Jeg syns rett og slett at handelen gikk så bra, og besparelsene var så store, at jeg vil anbefale andre å gjøre det samme. Dessuten har jeg utført hele handelen på internett, altså uten en eneste telefon eller en innpåsliten selger som prøver å prakke på deg noe ekstra. Bare det å kjøpe frabriksny bil på internett er da verdt noen kroner det også!

 

Når det kommer til garanti og reklamasjon er det faktisk en liten forskjell på Norge og Danmark. I Norge har vi nemlig 5 års reklamasjonsrett, det har du ikke når du kjøper fra Danmark. Men Toyota har altså 3 års fabrikkgaranti, og denne fungerer aldeles utmerket. De første 3 årene er det med andre ord ikke noen forskjell, men de 2 neste årene har de som handler i Norge en liten fordel. Dette ville nok hatt større betydning på visse andre bilmerker som er mer plaget med feil, jeg ser faktisk på Toyota som en liten garanti i seg selv for et problemfritt bilhold. (Eller i alle fall så lite problem som det er mulig å oppnå på en bil i dag).

 

Forresten kan du søke litt på nettet, det er noen artikler som omtaler nettopp handel av Toyota fra Danmark.

Lenke til kommentar

Husk at Yaris er utrolig ukomfortabel. Setene har dårlige sidestøtte. Går det litt for fort i svingene havner du fort utenfor. Dessuten bråker den veldig, når man går ut av bilen suser det i ørene. Kanskje diesel utgaven er bedre dempet, men tviler på det.

 

Kvalitetsfølelsen i interiøret er også elendig. Stygg finnish på knappene. Pinglete og gammeldags ratt og gearspak. Billige seter. Man føler seg ikke trygg, og absolutt ikke vel.

Lenke til kommentar

Prøvekjørte en 2006 Yaris diesel for noen mnd siden (har også prøvekjørt en eldre 2003 modell med 75 hk diesel tidligere). Min vurdering er at motoren er ekstrem stillegående. Du hører nesten ikke at det er diesel på utsiden! Bilen er mer støydempet enn en Nissan Note med diesel og dashbordet virket moderne.

 

Minus er dårlige seter. De er harde, glatte, har kort sittepute og mangler sidestøtte. Motoren føltes endel tregere enn 75 hk TDI i Polo'en jeg hadde før selv om spesifikasjonene tilsier noe annet.

 

Selv synes jeg 110 hk diesel utgavene til Mazda 3 og KIA virker spennende, men har ikke prøvd disse selv. Dette er et eksempel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...6abcEo9QX672071

KIA tilbyr f.eks. 7 år garanti på biler solgt i Norge.

 

Svakheten med å kjøpe en bil fra Danmark er f.eks. at du ikke kan heve kjøpe hvis du får en mandagsbil slik som jeg fikk.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Er Kia Rio 2006 mer kvalitet enn Toyota Yaris 2006->? Jeg fant ingen Mazda 3 med diesel.

9085294[/snapback]

 

Ser ut som Mazdaene med diesel er populære ja.

 

Jeg vet ikke hvor bra KIA er, men det er nok en helt annen bil enn Yaris. Hvorfor ikke ta en prøvekjøring og teste selv ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...