Gå til innhold

høyresiden, en forbigått konsekvensetikk.

Anbefalte innlegg

Jeg spør deg igjen, prøver du å si at du ikke hadde blitt mindre lykkelig av å stå på stedet vil når det gjelder levestandard, mens alle andre går forover?

Nå har jeg aldri sagt at noen skal stå på stedet hvil. At forskjellene øker betyr ikke at de som har mindre ikke får mer. Som SV-Halvorsen selv påpekte, så er det færre fattige samtidig som forskjellene har økt.

9114508[/snapback]

Nei, og det har heller ingen påstått, så hva med å heller svare på spørsmålet mitt? Det er et tenkt eksempel, ikke en realistisk framstilling av virkligheten.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal jeg svare på et spørsmål som ikke har noe med det jeg skriver å gjøre?

9114665[/snapback]

Det har åpenbart noe med det faktumet at større forskjeller fører til mindre lykke blant befolkningen. Og det faktumet at du mener det ikke gjelder deg og dine kamerater. Det burde ikke være så vansklig å se?

AtW

Lenke til kommentar
Nei, fordi det ikke er relevant for diskusjonen.

9114990[/snapback]

Du har vel ikke akkurat fremmet særlig overbevisende argumentasjon om hvorfor det ikke er relevant. Jeg mistenker sannheten er at du er smertlig klar over hvordan du hadde følt det, og at det desverre motsier dine tidligere påstander.

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke relevant fordi jeg ikke har snakket om at noen skal stå på stedet hvil. Det du driver med nå er å kreve svar på et spørmål som er stilt på falske premisser.

9115508[/snapback]

Hva illustrere det faktumet at andres inntekt har noe å si bedre enn det tenkte eksemplet at din egen inntekt er uendret, mens andres går opp? Hvis andres inntekt ikke har noe å si, så burde det ikke spille noen rolle for deg om dette skjer. Men vi kan godt endre det til 0.1%, la oss si du øker 0.1% i året, mens resten av befolkingen øker 10% i lønn årlig, vil du da være like fornøyd om ti år, som du er i dag?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Det er du som snakker om at egen inntekt er uendret. Jeg sa aldri noe om det. Kutt ut stråmennene.

9115594[/snapback]

Jeg kom opp med et annet eksempel, du kan kanskje svare på det?, og jeg har da aldri påstått at du har sagt det, eller gitt inntrykk av det, sånn apsopos stråmenn, jeg synes du bør lese litt mer nøye hva jeg skriver, fordi du stadig tar feil av det.

Noens inntekt må nødvendigvis vokse saktere enn andres for at det skal bli større forskjeller.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Flertallets inntekt kan vokse saktere enn de rikeste, og forskjellene blir fortsatt større.

9115743[/snapback]

Ja, det håper jeg da de aller fleste er klar over? Kanaskje du kan svare på spørsmålet mitt nå? Legg merke til at jeg har endret det, slik at inntekten ikke er stillestående. Eller skal vi nøye oss med å holde oss til det forskningen sier kanskje?

AtW

Lenke til kommentar

Det gjør ikke noe, Jensemann4. Det er poenget mitt.

Og nei, ATWindsor, jeg kommer ikke til å svare på et spørsmål som ikke er relevant for det jeg skriver, så du kan like gjerne gi opp først som sist med å fortsette å mase om det.

Lenke til kommentar
Det gjør ikke noe, Jensemann4. Det er poenget mitt.

Og nei, ATWindsor, jeg kommer ikke til å svare på et spørsmål som ikke er relevant for det jeg skriver, så du kan like gjerne gi opp først som sist med å fortsette å mase om det.

9116005[/snapback]

Så dermed kan vi gå vekk fra eksempler, og heller holde oss til det forskningen sier?

AtW

Lenke til kommentar
Forskningen du kom med har jeg allerede kommentert.

9116219[/snapback]

Ja, du har tatt ut et par enkeltsetninger, og kommet med innspill ja. Men selv du måtte vel innrømme at ihvertfall en av de viste at større forskjeller fører til mindre lykke i befolkningen? Og jeg synes jeg har argumentert relativt overbevisende for at det gjelder de aller aller fleste, selv om man kaller det irrasjonellt og misunnelse. Du insisterer vel fortsatt på at det ikke gjelder deg og dine, men selv om du nekter å innrømme at du tar feil, så håper jeg du privat har fått litt å tenke på om ikke annet. For denne diskusjonen har låst seg ganske kraftig.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tilgang til hele teksten, så derfor måtte jeg forholde meg til oppsummeringene jeg fant ved å søke.

Om forskningen viser dette, så har ikke dine andre argumenter vist at større forskjeller fører til mindre lykke. Når det er færre fattige i Norge så vil jeg tro at disse som ikke lenger er fattige er lykkeligere enn da de var fattige. Med andre ord er folket blitt lykkeligere selv om forskjellene er større.

Lenke til kommentar
"Jeg anbefaler på det varmeste at du leser boka "Markedets makt over sinnene" av Professor Bent Sofus Tranøy. Det høres kanskje tungt ut å lese en bok skrevet av en professor, men jeg tror ditt intellektuelle nivå passer boka ganske greit. Det er fengende lesning, men boka er ikke skrevet for professorer. Forfatteren bruker mange eksempler fra dagliglivet og boka tar et oppgjør det som kalles "markedsfundamentalisme" - idéen om at markedet alltid er beste løsning uansett vare og forutsetninger."

En av økonomiprofessorene mine fikk som oppgave å skrive en omtale av den boken. Han mente den var tøvete... (Gaute Torsvik)

9088479[/snapback]

Jøss, det var overraskende at en økonomiprofessor misliker en bok som går til angrep på økonomenes hegemoni i samfunnet og i samfunnsdebatten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...