Gå til innhold

høyresiden, en forbigått konsekvensetikk.

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste blitt politisk engasjert i et ungdomsparti på den sosialistiske siden(nei, ikke SV/SU.)

Jeg har da blitt kjent med høyresiden sin politiske retning og taktikk. Og det gjør meg nesten trist at det fungerer sånn på et nivå blant voksne folk. For meg virker det ikke som om folk ser selve konsekvensen av sine handlinger.

Feks dillemmaet om at man skal betale skatt eller "få sine egne tjente penger" til å betale tjenester. Hva er vits med å få pengene om du uansett må betale dem til ting som ville gått gjennom stat? Folk klager på at de ikke får det som de vil, at politikerene ikke har makt eller vilje til å gjennomføre det de ønsker. Men tingen er jo at de ikke kan grunnet det folk stemmer for, feks kostnadskutt fordi FRP eller høyre vil kutte på skatt.

Er det andre som føler frustrasjonen ved det norske folks uvitenhet rundt politikk, og kostnadsfordeling? Bortskjemthet som gjør at jeg nesten vil grine av desperasjon.

:(

Endret av co2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feks dillemmaet om at man skal betale skatt eller "få sine egne tjente penger" til å betale tjenester. Hva er vits med å få pengene om du uansett må betale dem til ting som ville gått gjennom stat?

Kanskje fordi ikke alle liker å bli umundiggjort og få alle aspekter ved livet avgjort av byråkrater? Kanskje fordi jeg ikke er interessert i å betale penger som går til operahus eller til uhjelp som historien har vist fungerer mot sin hensikt.

Dra en tur til Nord-Korea og bli vis du! Der kan du studere ditt idealsamfunn hvor enkeltindividet er helt uten innflytelse over sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Kanskje fordi ikke alle liker å bli umundiggjort og få alle aspekter ved livet avgjort av byråkrater? Kanskje fordi jeg ikke er interessert i å betale penger som går til operahus eller til uhjelp som historien har vist fungerer mot sin hensikt.

Dra en tur til Nord-Korea og bli vis du! Der kan du studere ditt idealsamfunn hvor enkeltindividet er helt uten innflytelse over sitt eget liv.

9075243[/snapback]

Eller ta en tur til USA å studer helsevesenet.. 45 millioner mennesker uten helseforsikring. ca. 7000 personer dør hvert år p.g.a. det samme.. Tror disse personene hadde foretrukket den norske sykehusmodellen. ;)

Lenke til kommentar
Feks dillemmaet om at man skal betale skatt eller "få sine egne tjente penger" til å betale tjenester. Hva er vits med å få pengene om du uansett må betale dem til ting som ville gått gjennom stat?

9075243[/snapback]

Det at du i det hele tror sosialisme betyr kommunisme gjør meg trist.

Går bare tilbake på det jeg nevnte om politisk uvitenhet.

Lenke til kommentar
Eller ta en tur til USA å studer helsevesenet.. 45 millioner mennesker uten helseforsikring. ca. 7000 personer dør hvert år p.g.a. det samme.. Tror disse personene hadde foretrukket den norske sykehusmodellen.  ;)

Ingen av systemene er vel noe å hige etter. Om man dør fordi man er uten helseforsikring eller om man dør fordi man står i helsekø er vel egentlig ikke så forskjellig.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1160635

I Norge kommer mye av køene av at man er livredde for å gi pasientene rettigheter og for at det ikke er en 100% offentlig klinikk. Her er symbolpolitikk viktigere enn liv og helse.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Er det andre som føler frustrasjonen ved det norske folks uvitenhet rundt politikk, og kostnadsfordeling? Bortskjemthet som gjør at jeg nesten vil grine av desperasjon.

9075130[/snapback]

Du er litt på tynn is her co2. Du har helt rett i at enkelte på høyresiden ikke ser konsekvensen av at staten skal kunne tilby alt hva gjelder helsetjenester, skoler, kommunale tjenester men likefullt skal man ikke ha skatter og avgifter utenom på forbruk. Og ja det vil være å skjemme 'folket' bort. Men likefullt virker det heldigvis som å være en utopi per idag. Selv om veldig mye av utspill og debatter i media nettopp går omkring disse temaene.

Men der du tar feil, er at de gruppene som er mest bortskjemt i samfunnet vårt, er de som får goder takket være den sosialistiske etterkrigstiden.

I dag blir bønder subsidiert med flere milliarder i året. Den reelle konsekvensen av det er at en liten andel arbeidstakere innen jordbrukssektoren er i stand til å opprettholde sine arbeidsplasser, mens resten av samfunnet må betale for det via sin skatteseddel. Likefullt skaper det også kunstige toll barrièrer som forhindrer en reell konkurransemulighet også til gode for norske forbrukere.

Likefullt for kraftintensiv industri, hvor en forholdsvis liten andel av befolkningen blir velsignet med arbeidsplasser på statens sin regning, via subsidier av elkraft. I skrivende stund så er el-prisen lav, og vi har god tilgang på ren energi, men det er ikke mange vintrene siden situasjonen var dramatisk mye pga denne sløsingen av ressursene. Som igjen medførte at prisene gikk opp fordi etterspørselen var større enn tilbudet til resten av markedet.

Så uvitenhet over kostnadsfordeling finner man på begge sider!

Lenke til kommentar

Du misforstår det er ikke skatten som er problemet det er all tillegskatten som kommer på toppen.

Dokumentavgift - du må betale penger til han stat for å kjøpe hus.

Arbeisgiveravgit - du må betale skatt for å lønne en skatteyter.

Årsavgit. - betale skatt for å eie en bil kommer i tilleg til formueskatt på bilen og avgifter på drivstoff.

MVA. som for helvete er forskjellig om jeg før maten pakket inn eller ikke.

miljøavgit på strøm.

Avgifter på alkohol.

Bilavgifter

osv.

Du trenger ikke være professor for å finne ut hvor skoen trykker.

Ja til svart arbeid å Mulla ut av landet.

Lenke til kommentar
Eller ta en tur til USA å studer helsevesenet.. 45 millioner mennesker uten helseforsikring. ca. 7000 personer dør hvert år p.g.a. det samme.. Tror disse personene hadde foretrukket den norske sykehusmodellen.  ;)

Ingen av systemene er vel noe å hige etter. Om man dør fordi man er uten helseforsikring eller om man dør fordi man står i helsekø er vel egentlig ikke så forskjellig.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1160635

I Norge kommer mye av køene av at man er livredde for å gi pasientene rettigheter og for at det ikke er en 100% offentlig klinikk. Her er symbolpolitikk viktigere enn liv og helse.

9075642[/snapback]

Folk som har helseforsikring i USA er på ingen måte trygg, har man en normal inntekt og blir syk er man etter alt å dømme personlig konkurs. I tillegge er det VELDIG vanskelig å få noen penger ut av forsikringsselskapene, de kan bare trenere det til du er død. Det er et flott system de har der borte. USA er også det ENESTE vestlige landet som har en slik sykeordning, tenk på det du neste gang du stemmer FRP.

Lenke til kommentar

Til alle som ser på USA private helse system med et snev av beundring, burde få med seg Michael Moore's Sicko når den kommer til Norge.

Til trådstarter så er jeg veldig enig i hans problemstilling. Alt tyder på at et høyreorientert og markets liberalistisk system ikke er veien å gå. Jeg føler også en stor frustrasjon og lite forståelse over hvordan høyresiden fortsetter å ha så stor oppsluttning i norge og verden generelt.. Det eneste jeg kan forklare det med er egosime, lite empati, og svært lav innsikt på et større plan.

Nå trør jeg på mange tær her men det er altså min ærlige mening.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil, så handler jo ikke det han snakker om, at du skal miste dine rettigheter, det handler vel mer om å si ut budskapet om at det faktisk finnes mennesker i dette landet som ikke har peiling på hva de bruker sin stemme på, og jeg tror de fleste skjønner hvilket politisk parti vi snakker om da.

det handler om at vi har så enormt mye mer enn alle andre, samtidig som vi skal se på oss selv som helter og at vi redder hele verden fordi vi er best i å gi bort nesten ingenting til de som har minst. skulle de fattigste av de fattige gitt samme mengde av det de har til oss igjen, ville vi vel fått 3 boller med ris i året, og det er faen ikke kød engang!

jo mer vi kjøper jo jævliere får vi alle det!

Lenke til kommentar
Jeg har i det siste blitt politisk engasjert i et ungdomsparti på den sosialistiske siden(nei, ikke SV/SU.)

Jeg har da blitt kjent med høyresiden sin politiske retning og taktikk. Og det gjør meg nesten trist at det fungerer sånn på et nivå blant voksne folk. For meg virker det ikke som om folk ser selve konsekvensen av sine handlinger.

9075130[/snapback]

Å bli kjent med "høyresidens" verdier gjennom et sosialistisk ungdomsparti må vel være toppen av naivitet.. :roll:

Lenke til kommentar

9075130[/snapback]

Å bli kjent med "høyresidens" verdier gjennom et sosialistisk ungdomsparti må vel være toppen av naivitet.. :roll:

9076542[/snapback]

Haha. Da burde du kanskje vite at jeg ikke har "fått vite" noe av dem.

Å du burde kanskje vite at Høyre og FRP promoterer slike saker som jeg nevnte tidligere. Det er ikke noe kommunistkonspirasjon som du så barnslig tror.

Lenke til kommentar
Alt tyder på at et høyreorientert og markets liberalistisk system ikke er veien å gå. Jeg føler også en stor frustrasjon og lite forståelse over hvordan høyresiden fortsetter å ha så stor oppsluttning i norge og verden generelt.. Det eneste jeg kan forklare det med er egosime, lite empati, og svært lav innsikt på et større plan.l

9076070[/snapback]

Såvidt jeg vet er det ingen frie markedsliberalistiske samfunn som har kollapset. Hva vi kan si om stater på den andre siden av aksen er noe helt annet, så denne 'alt tyder på er nok empirisk helt feil.

Det sosialistiske systemet forfekter bruk av økonomiske virkemidler som skjevfordeler, og fordreier godene fra massene til noen få, jf mitt forrige. Så å hevde at høyreorienterte mennesker er egoistiske og ikke minst svært lav innsikt på et større plan er like dumt som å ta springfart inn i en betongvegg.

Om du faktisk er i stand til å underbygge påstandene dine så utfordrer jeg deg til å komme med noe mer enn din egen synsing! :)

Lenke til kommentar
Det sosialistiske systemet forfekter bruk av økonomiske virkemidler som skjevfordeler, og fordreier godene fra massene til noen få, jf mitt forrige. Så å hevde at høyreorienterte mennesker er egoistiske og ikke minst svært lav innsikt på et større plan er like dumt som å ta springfart inn i en betongvegg.

Det er bare tullball. Ser man på GINI indeksen, så ser man at blant de rike landene er forskjellene minst i sosialdemokratiske land og størst i liberalistiske land. Selv om eliten hadde det bra i østblokken, så var allikevel forskjellen mellom eliten og massene betydelig mindre der enn i USA.

Lenke til kommentar

9075130[/snapback]

Unnskyld, men du sier at du "da har blitt kjent med høyresiden sin politiske retning og taktikk." Er du klar over at du har fått innsprøytet propaganda kun ifra den ene siden? Sosialistene lyver så det renner om den andre siden, så du har egentlig ikke blitt kjent med noe som helst. Du har blitt hjernevasket. Jeg kondolerer. :cry:

Lenke til kommentar
Det er bare tullball. Ser man på GINI indeksen, så ser man at blant de rike landene er forskjellene minst i sosialdemokratiske land og størst i liberalistiske land. Selv om eliten hadde det bra i østblokken, så var allikevel forskjellen mellom eliten og massene betydelig mindre der enn i USA.

9077144[/snapback]

Bedre at alle har det dårlig, enn at noen har det bra og noen ikke så bra, mao? ;)

Lenke til kommentar
Folk som har helseforsikring i USA er på ingen måte trygg, har man en normal inntekt og blir syk er man etter alt å dømme personlig konkurs. I tillegge er det VELDIG vanskelig å få noen penger ut av forsikringsselskapene, de kan bare trenere det til du er død. Det er et flott system de har der borte. USA er også det ENESTE vestlige landet som har en slik sykeordning, tenk på det du neste gang du stemmer FRP.

Hvorfor i alle dager drar du inn helseforsikring i USA her? Hva har det å gjøre med Frp?

Første avsnitt i Frps partiprogram under avsnittet "Helsevesen og sosial Sikkerhet":

"Det er et offentlig ansvar at alle får tilgang til nødvendige helse- og omsorgstjenester. Fremskrittspartiet mener at befolkningen skal ha rett til nødvendige behandling i helse- og omsorgsinstitusjoner, hos allmennleger, spesialister og så videre, og vil samtidig sikre pasientens valgfrihet når det gjelder behandlingssted, slik at pasientene selv styrer helsetjenestetilbudet. Dette gjøres ved at folketrygden betaler for behandling av pasienter basert på stykkpris, men uavhengig av behandlingssted. Dette innebærer at helse- og omsorgstjenester ikke må utføres i offentlig regi, men likevel for offentlig regning. Tilbud i utlandet skal kunne velges av pasienten hvis et tilbud om behandling i Norge ikke kan gis innen en tidsfrist."

Det er virkelig symptomatisk at den eneste kritikken mot Frp noen klarer å komme med her på forumet er basert på utspill fra enkeltpersoner (gjerne listefyll fra lokallag), fordommer og direkte usannheter.

Lenke til kommentar
Til trådstarter så er jeg veldig enig i hans problemstilling. Alt tyder på at et høyreorientert og markets liberalistisk system ikke er veien å gå. Jeg føler også en stor frustrasjon og lite forståelse over hvordan høyresiden fortsetter å ha så stor oppsluttning i norge og verden generelt..

Jaja, hele verden og virkeligheten er feil og sosialismen har rett uansett. :whistle:

Det mangler ikke på eksempler på land hvor man har forsøkt innføre den sosialistisk idealstat. Er det noen gode eksempler du ønsker å fremheve? :rofl:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...