Singh tha king Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Jeg begynner i 3. klasse til høst. Så jeg har særemne. Det har seg sånn at jeg skal lese 3 bøker av samme forfatter (jeg valgte å gjøre det). Men hva er det egentlig jeg skal skrive om? Handlingen(ene)? Eller hvordan selve forfatteren utvikler seg på forskjellige måter (tror det var noe slik lærerene sa, men er ikke sikker). Det var 3 valg vi kunne velge mellom media(?), littærer, og ett til. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Skriv en kort anmeldelse av hver bok før du sammenligner de, og ja; skriver hvordan forfatteren har utviklet seg osv. Høres ut som om det kan bli et bra særemne det, men tror det er viktig å velge "riktige" bøker. Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Hvilket tema og hva slags problemstilling har du valgt for særemnet? Jeg har også det i år. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 takker for svar! Skal lese 3 bøker av Khalid Hussain (faktisk). 1. problemstilling: Hvordan ikke vestlige innvandrere har klart å tilpasse seg den norske kulturen og samfunnet og de som ikke har klart det. 2. Hvorfor dannes det oftere gjenger i innvandringsmiljøer enn i andre miljøer. Har lyst til å ta 1'ern, men hvordan skal jeg klare å besvare problemstillingen ved å lese bøker jeg ikke har lest. Vet bare at bøkene har noe med innvandrere å gjøre. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Har lyst til å ta 1'ern, men hvordan skal jeg klare å besvare problemstillingen ved å lese bøker jeg ikke har lest. Vet bare at bøkene har noe med innvandrere å gjøre. 9078473[/snapback] Så.. Les dem? Lenke til kommentar
Matias Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Synes den første problemstillingen var kronglete formulert. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 bør jeg lese dem i rekkefølge? Altså den han har skrevet først også videre...? Har bare "ondt landskap", skal lese "pakkis", og "import eksport". Får lånt dem etter 1.5 uker. Har du noen ideer om hvordan jeg kan gjøre problemstillingen mindre kronglete? Var faktisk bibliotekkaren som kom med problemstillingen, siden jeg stod fast. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Har du noen ideer om hvordan jeg kan gjøre problemstillingen mindre kronglete? 9078473[/snapback] Hvordan har ikke-vestlige innvandrere klart å tilpasse seg den norske kulturen og samfunnet vårt? Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Eller: Hvordan har flere ikke-vestlige innvandrere klart å tilpasse seg den norske kulturen og det norske samfunnet, mens andre ikke har klart det? Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2007 Takk for svar! Bruker den siste som problemstilling. Noen som vet hva jeg skal finne ut? Hvordan han endrer skrivemåten? hva skal jeg finne ut av der? Lenke til kommentar
Lilja4ever Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 (endret) Vi må lese 4 bøker av nordiske forfattere og alle må ha samme tema:/ Men er grupper da, så tror dette kommer til å gå bra Ble kanskje litt OT.. Endret 18. juli 2007 av Lilja4ever Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 21. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2007 Noen som vet hva jeg skal finne ut? Hvordan han endrer skrivemåten? hva skal jeg finne ut av der? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 I særemnet skal du svare på problemstillingen din, ikke noe annet. Men du bør helst skrive korte sammendrag av bøkene, også kan du skrive litt generelt om forfatteren (hvor mye du bør skrive spørs hvor relevant det er) Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 takker for svar. Skal jeg bare svare på problemstillingen? sikker? mener at bibliotekkaren sa at jeg skulle se på skriftendringen over bøkene, og læreren var enig. Skal skrive korte sammendrag (0.5 - 1 side per bok). Hvor langt bør selve besvarelsen være? 2-3 sider? 5-6sider? Hvis man velger skriftlig særemne isteden for muntlig, så skal man bruke en hel dag på å besvare problemstillingen? Lenke til kommentar
Matias Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 Hva mener du med en dag? Skriftlig leveres inn, og ferdig med det. Slik var det hos oss i hvert fall. Du må nok strekke deg mot ganske mange sider hvis du vil ha god karakter (10-15+). Hva handler de bøkene om? Kan du virkelig besvare problemstillingen med utgangspunkt i bøkene? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hadde i særemne om å analysere 3 bøker, dette var skriftlig. Brukte de 2 siste ukene før det skulle leveres inn til å gjøre alt. Dro på internet og leste analyser og skrev de analysene om. Så la jeg inn biografi/bibliografi, og skrev et par sider om forfatteren og kjennetegn han hadde i alle bøkerene sine. Besvarte problemstillingen min som var om hovedpersonene hadde utviklet seg fra første til tredie bok, noe de gjorde, tok vel en side der. En kort avslutning for så å levere inn en bunke med papirer. En enkel 5er. Ikke tenk på hvor mange sider du får, du vil komme opp i 10-20 sider ganske raskt. Hva enn du gjør, IKKE copy/paste, du vil bli tatt. Det er bedre å skrive om setninger/avsnitt. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 I see I see.....tenkte ikke det skulle bli så mange sider :S Bruktbilen: hadde du problemstilling? Nå skal jeg lese 3 bøker av " Khalid Hussain". Pakkis, ondt landskap(som jeg leser nå) og eksport import. Alle bøkene handler om innvandrere. Nå leser jeg ondt landskap, som handler om en pakistaner og èn norsk gutt. Det er vold og gjenger boka handler om(tror jeg, bare lest til side 40.), men de to guttene er fredelige. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Bruktbilen: hadde du problemstilling? Besvarte problemstillingen min som var om hovedpersonene hadde utviklet seg fra første til tredie bok, noe de gjorde, tok vel en side der. Tok problemstillingen fra en av de som hadde gjort særemne om det samme som meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå