granhus Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Jeg har et gammelt tysk DeJUR D-3 fotoapparat som jeg har arvet. Også ønsker jeg å vite eksakt årsmodell. Noen som vet om et forum for eldre fotoapparat? Endret 15. juli 2007 av granhus Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Først burde du kanskje forsøkt på den delen av dette forumet som havner om filmbaserte kameraer, siden det neppe er verdens første digitalkamera vi snakker om. Hvis ikke det nytter, så kan sikkert de på foto.no hjelpe deg med det. Foreløpig kan ingen hjelpe deg, siden det finnes hundrevis av tyske kameraer fra den tiden, og du har ikke engang nevt et modellnavn, ikke engang fabrikk som har laget det. I og med at jeg regner med at du vet hva det heter, så kan du kanskje finne en fanside for det kameraet. Hva er det for noe? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
modin Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Hva får deg til å anta at det er tysk, og hvis du hadde brukt 2 minutter på google hadde du funnet ut at DeJur er et amerikansk kamera. Det er greit og lage slike tråder hvis du ønsker informasjon du selv ikke kan søke opp, men det er litt unødvendig å starte en tråd her får å få andre til å google for deg (da det er opplagt at du ikke engang har giddet å skrive navnet på kameraet du lurer på inn i google en gang). (selv om det alltid er gøy å google klassiske kameraer) Så kan du heller spørre hvis det er noe mer du lurer på når du har funnet ut det du kan finne selv. Det kryr av forum for eldre kameraer, selv bruker jeg den klassiske delene av photo.net, Rangefinderforum.com (for målsøkere), apug.org (Anologe Photo User Group), zenitcamera group på yahoo (for russiske speilrefleks) osv. PS. Forøvrig kan det nevnes at Made in USA aldri har hvert noe kvalitetsbetegnelse på fotoutstyr, selv om amerikanerne gjorde mange forsøk på å lage kameraer klarte de aldri å matche tyskerne og japanerne, annet enn i de lavere delene av markedet. Dette forhindrer selvsagt ikke at det har blitt laget svært mye rare og interesante kameraer i USA, de hadde ofte veldig spesielle løsninger på ting blant annet. Det kan man jo tydelig se på ditt kamera, som ligner svært lite på kameraer fra Tyskland og Japan fra samme epoke Endret 16. juli 2007 av modin Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Hva med Speed Graphlex og Gowlandflex, Modin? Ikke bra nok for deg? Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Litt info her: Retrography.com Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Litt info her:Retrography.com 9081991[/snapback] Se der, Cirrus fant interessant informasjon. Selv fant jeg ikke noe i nærheten like interessant med mitt korte google-søk. Det virker som et relativt interessant kamera, med utskiftbar optikk. Mulig Antonio Stasi har noe ekstra optikk til kamera, hvis du har tenkt å bruke det til noe fotografisk Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Takk til Cirrus for link til en interessant side. Direkte inn i bokmerkene Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Takk til Cirrus for link til en interessant side. Direkte inn i bokmerkene 9082529[/snapback] My pleasure. Er godt at noen av de utallige bokmerkene som etterhvert har balla på seg kan komme til nytte. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Ja, jeg holder på å bygge meg opp med en ny portefølje i så måte, med ny laptop på ferie. God sommer, Cirrus. Vi kommer nok til å veksle et par ord senere også Lenke til kommentar
modin Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Uff storformat er vel litt utenfor mitt interessefelt i hvertfall foreløpig, så må innrømme at jeg ikke hadde hørt om nevnte kameraer (er vel en større fan av HCB enn Ansel Adams). Tenkte vel mer blant annet på Argus sine forsøk på å matche Leica og Zeiss sine målsøkere med sine brick kameraer. Det jeg har sett av amerikanske 35mm (og mellomformat) kameraer har hvert mye rare ting i bakelitt osv. Her finnes det vel noen eksempler på hva jeg mener: http://regis.boissier.free.fr/fotofexcamer...can_cameras.htm Men interesant å få innblikk i andre deler av amerikansk kamera industri, har du noe storformat hadde hvert gøy å prøvd seg på det en gang? For tiden har jeg egentlig lyst på en Rolleicord, men vet ikke hvor lurt det er å anskaffe en da jeg ikke har scanner til mellomformat. Har Antonio noen inne for tiden (hvor mye tror du han tar for et?). Endret 16. juli 2007 av modin Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Nå har jeg vært borte fra Bergen i en mnd snart, og Rolleiflex/Rolleicord kommer og går ganske fort. Hvis man ser bort fra whiteface eller andre mer uvanlige varianter av Rolleiflex, så burde man få et virkelig fint eks til under 4k, mens mer slitte går for en del mindre. Min Rolleiflex er nepper verdt så mye mer enn 1000, i hvertfall under 2000. Glimrende bilder tar det uansett. Du får stikke innom Antonio og se hva han har inne. Som sagt så forsvinner de ofte nesten like fort som de kommer inn. Noen proff-fotografer spiser opp en Rolleiflex i året, så det begynner kanskje å minke på dem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå