Gå til innhold

Ken Rockwell på loppemarked, finner 5D-killer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ken Rockwell er og blir Ken Rockwell :D

Etter å ha sett på bildene hans, så ser jeg at han er glad i sterke (overdrevne?) farger. Da er det ike så rart at han er helt huggern på Velvia osv.

Ettersom Olympus'en har fast-optikk (40mm f/2.8) så er det potensiale for bra bilder, så lenge eksponeringer blir riktig. Fastoptikk har jo vært bra i over 50 år...

Men at den er bedre en 5D; det lukter en kobinasjon av 3 cognac for mye til kaffen, og inngrodd Nikon fetisjisme ;)

Tom

Lenke til kommentar

Ha ha, det har du helt rett i, Tom. Det er likevel artig å se hvor gode gårsdagens kompaktkameraer var optisk. Selv har jeg tatt noen av mine beste dørbilder med denne herlige saken. 40mm med lysstyrke f/1,7 var den et fabelaktig verktøy når jeg gikk rundt i gatene i skumringen.

post-76334-1184451922_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Dette bringer tilbake minner om det kamera jeg har vært mest fornøyd med. Olympus XA. Det var enkelt å bruke, tok gode bilder.

Men jeg var så dum å ta det med på en fest, og siden har jeg ikke sett det  :cry:

Tom

9074971[/snapback]

Fantastisk kamera, som jeg forkastet da jeg kjøpte meg Rollei 35B for mange år siden. Grubler fremdeles på om det var riktig avgjørelse fotografisk, men nå som jeg er digital, så tar Rollei'en seg mye bedre ut på hyllen. Best av alle jeg har hatt har utvilsomt vært den jeg har lagt ut bilde av her i tråden. Tre av bildene henger på badet til mine foreldre, og jeg ser dem hver dag (med stor glede) når jeg skal i dusjen.

Ps: Jeg har egen leilighet, men er for tiden på ferie i hjembygden.

Lenke til kommentar

Fantastisk kamera, som jeg forkastet da jeg kjøpte meg Rollei 35B for mange år siden. Grubler fremdeles på om det var riktig avgjørelse fotografisk, men nå som jeg er digital, så tar Rollei'en seg mye bedre ut på hyllen. Best av alle jeg har hatt har utvilsomt vært den jeg har lagt ut bilde av her i tråden. Tre av bildene henger på badet til mine foreldre, og jeg ser dem hver dag (med stor glede) når jeg skal i dusjen.

Ps: Jeg har egen leilighet, men er for tiden på ferie i hjembygden.

9075061[/snapback]

For min del er først nå, etter at jeg har gått over til digital, at gleden av å fotografere har kommet skikkelig tilbake. Det e vel to grunner til det; det koster ikke noe å ta bildene da jeg slipper film og fremkalling, og de morsomme verktøyene vi har på PC'en.

Men jeg skulle gjerne hatt en digital utgave av XA'n.

Lenke til kommentar
Skall dette bli den store tråden der vi mobber KR i sommer.

9075007[/snapback]

Gjerne for meg ;)

Hvis jeg skal være litt mer seriøs; så skal vi være glad for at det finnes folk som Ken. Han er 150% entusiastisk, legger hele sjelen sin i alt det han holder på med og er aldri kjedelig. Mye av det han sier, stemmer jo. Men andre ganger er han helt på viddene...

Det som bekymrer meg mer, er at enkelte Nikon fan-boys bruker han som sannhetsvitne :hmm:

Tom

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg mer, er at enkelte Nikon fan-boys bruker han som sannhetsvitne  :hmm:

Tom

9075251[/snapback]

Ikke på fullt alvor, håper jeg.

9075278[/snapback]

Mener å huske at det var et par tilfeller av "XXX er bra. Bare se hva Ken Rockwell mener..." tidligre i år. De ble riktig satt på plass ganske fort...

Tom

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg mer, er at enkelte Nikon fan-boys bruker han som sannhetsvitne  :hmm:

Tom

9075251[/snapback]

Det har jeg ikke noe problem med, for han sier jo at Canon har det beste kameraet.

Synes også at verden er et hygeligere sted med KR, vi skulle hatt flere entusiaster som han.

mange av artiklene hanes er ganske fornuftige hvis du sorterer infoen og ikke tar alt seriøst.

Lenke til kommentar

Men nå må det vel nevnes at sansynligvis vil svært få av olympus Trip 35 kameraene fungere i dag, da alle som bruker klassiske kameraer har erfart at Selenium celler dør med årene i og med at kamera har Auto eksponering vil det jo feil eksponere etterhvert som Selenium cellene tar natten. Alle min selenium lysmålere har tatt knekken, selv på en Fed 5 som jeg kjøpte i ny forsegla boks til en venn av meg er lysmåleren gått. Så hvordan man finnet et Olympus Trip 35 som virker skulle jeg likt og vist.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til kvaliteten til Olympus selen-celler, men de som Zeiss brukte på 40-tallet og utover virker fremdeles perfekt, mens andre og billigere varianter er gått heden. Selen-lysmåleren i min Rollei 35B virker faktisk fremdeles perfekt, etter 32 år. Det har med andre noe med kvalitet å gjøre. Det som desverre er tilfelle med selen, er at de ikke fungerer under en viss EV, slik at å bruke en Olympus innendørs i dårlig lys er i hvertfall en fotografisk risikosport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...