ChrML Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Hva skal til for å starte en gammel dieselmotor i en lastebil som har stått i ro i underkant av 30 år? Den står i skogen ved et hus hos en fyr som flytta fra alt eller kanskje døde for nesten 30 år siden. Hadde vært morro å få start på den. Det mangler batteri (må taes med). Stempelene er kanskje rusta fast og så hvis ikke starteren drar rundt så må av med topplokket og ned med rustløser . Noe mer? Tjuvkobling er lett? Fått vridd nøkkelen rundt. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Etter 30 år så er det vel både gjennomrusta og rusta fast. Får nok ikke start på den uten en total renovering. Lenke til kommentar
klyvert Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Hva skal til for å starte en gammel dieselmotor i en lastebil som har stått i ro i underkant av 30 år? Den står i skogen ved et hus hos en fyr som flytta fra alt eller kanskje døde for nesten 30 år siden. Hadde vært morro å få start på den. Det mangler batteri (må taes med). Stempelene er kanskje rusta fast og så hvis ikke starteren drar rundt så må av med topplokket og ned med rustløser . Noe mer? Tjuvkobling er lett? Fått vridd nøkkelen rundt. 9074562[/snapback] Dersom du klarer å vri rundt motoren skulle det egentlig ikke være noe problem, skulle den stå fast kan du prøve å helle litt olje ned i sylindrene og la det stå i noen dager for så å prøve igjen. Skulle ikke det funke så er jeg redd at du må opp med motoren. Det kan være greit å skifte dieselfiltre og ha på ny diesel, den gamle dieselen kan være full av kondens. Ikke prøv å starte den med startgass, det kan ødelegge motoren. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Du kan bruke startgass, men ikke bruk for mye. Spray inn MENS du tørner på startern, IKKE tøm en boks i innsuget FØR du tørner. Får den for mye startgass kan den ruse seg opp til stempler og råder hagler rundt ørene dine. (diesel med startgass bryr seg ikke om hvor mye gass du gir på pumpa) Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg tror nok jeg ville prøvd å tørne motoren en runde eller to for hånd først, da har du mye større sjanse til å merke om noe sitter fast. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Tørne en 30 år gammel diesel i en lastebil for hånd? Dæven for en hånd... Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jaja, "hånd" da. På de fleste motorer jeg har vært borti har det vært mulig å sette pipeverktøy på f.eks veiva, og da kan du jo bruke så lang arm som er nødvendig.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Ha iallefall en mengde med rustløser og olje ned i sylinderne noen dager i forveien. Endret 15. juli 2007 av sesteen Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg og en kompis fikk start på en gammel Scania 80 Super Turbo for noen år siden. Den hadde stått i 17 år lagret på en låve. Vi gjorde det samme som sesteen foreslo her oppe, rustløster og olje. Den starter jammenmeg gitt, men det var myyye arbeid... Ny diesel, nytt dieselfilter, ekstra lastebil med startkabler osv osv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå