Gå til innhold

Nytt vidvinkel objektiv

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal utvide kamerabaggen med et nytt vidvinkelobjektiv, men er usikker på om jeg skal velge vidvinkelzoom eller fastopptikk. Det viktigste er at det er lyssterkt og knivskarpt, og selvfølgelig at det ikke fucker opp proposjonene!

Har et 350d.

jeg har EF 50mm f/1.4 USM og EF 70-200mm f/4 L USM fra før.

jeg tenkte å bruke rundt 5000.

Håper noen her med litt mer erfaring har noen bra tips og ideer og komme med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra listen din, så antar jeg at du ikke kit-objektivet (18-55mm) i det hele tatt.

Hvis det er tilfeller, så er det objektiver som utmerker seg Tamron 17-50mm f/2.8 og Sigma 18-50 f/2.8. Tamron'en ligger på rundt 3500,-, Sigmaen en snau tusenlapp mer. Canon har 17-40mm f/4 L, som er dyrere men enda bedre.

Hvis du er ute etter enda mer vidvinkel, så ar du Canon 10-22mm, Sigma 10-20mm eller Tokina 12-24mnm.

Tom

Lenke til kommentar
Tokina 12-24 passer best utifra det du beskriver. Det er ikke direkte lyssterkt, men lyssterkt, knivskarpt, vidvinkel og 5000,- er fire ønsker på en gang. Det er mer enn det som lar seg oppfylle. Tokinaen er god og koster vel rundt 5k.

9074467[/snapback]

Selv et Kinderegg klarer ikke det ;)

Lenke til kommentar
Hmm... Tokina objektivet virket bra, men kan jeg bare kjøpe det på fotovideo? har noen noen eksempelbilder tatt med det objektivet?

9074740[/snapback]

Sjekk www.fotovideo.no - finner du den ikke der, så har de den ikke....

anew postet noen bilder for en stund siden som var tat med Tokina'en - de var skikkelig bra.

Jeg ser at det er allerede linket til den store vidvinkdel diskusjonen som gikk for noen uker siden... Det er tråd som kan studeres.

Tom

Lenke til kommentar
Hmm... Tokina objektivet virket bra, men kan jeg bare kjøpe det på fotovideo? har noen noen eksempelbilder tatt med det objektivet?

9074740[/snapback]

Sjekk www.fotovideo.no - finner du den ikke der, så har de den ikke....

9074820[/snapback]

Jeg ville ringt å sjekket uansett. Jeg vet de har den på nettsiden.

Lenke til kommentar
Her er en skikkelig rugg av en tråd. Kanskje den har noe å by på. Tokina vs Sigma

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=777377&hl

9074782[/snapback]

Det mangler en konklusjon til slutt. Ble for langdrygt å lese for meg.. så jeg tok bare tokina'n :!:

Edit: Hvorfor mangler 1. post? :dontgetit:

9074790[/snapback]

Grunnen til at konklusjon ikke finnes er vel at det er for store forskejller mellom Tokina og Sigma. Etter å ha lest hele tråden, kom jeg fram til at begge objektivene er veldig gode; men at Sigmaen er mer egnet for de som trenger de 2 siste millimetrene; mens Tokinaen er mer et alround objektiv i og med at den går helt til 24mm.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...