Gå til innhold

hvilke laptoper er bra?

Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe meg laptop og er i villrede for å si det pent.

for meg er 10-15000,- en enorm investering og jeg vil gjøre det rette valget med en gang for å si det sånn. jeg må nok leve med denne i noen år....

jeg har vurdert Dell, siden jeg har litt brukserfaring med Inspiron fra før og synes denne virker som en solid maskin.

men det hadde vært fint å høre om andre erfaringer her.

den maskinen jeg sitter på er en Asus, jeg er ikke videre imponert over den, siden tastene er løse og de fusker. "fårordutenmellomromminnimellom"

det er grunnen til at jeg er skeptisk til å kjøpe en laptop av et merke jeg ikke har vært borti eller vet om noen som er fornøyd med den.

noen som har erfaringer med laptopper som vil dele dem med meg?

hvilke bør jeg i alle fall IKKE kjøpe?

jeg trenger en foholdsvis kraftig sak da jeg skal bruke den til GIS(Geografiske Informasjons Systemer) som er ganske heavy saker, både å bruke og lagre.

GIS er ikke kompatibel med Vista desverre, det gjør jo alt mye mer vanskelig...

jeg må ha et minimum på 1 Gb minne og 120 GB harddisk.

jeg kunne godt tenkt meg en av de nye fargerike inspironmodellene, men de kommer jo bare med Vista. jeg kan jo legge om til XP, men da mister jeg jo garantier og serviser fra Dell ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vell jeg har i det mindste hatt god erfaring med pcer fra HP, de arbeidsmodellene er ikke akkurat spenstige og se på, men du verden de duger og kvaliteten kan en ikke si noe på, ellers har jeg den siste pavilion bærbare fra hp dv92 serien, meget gode maskiner, som du kan sette i en ekstra harddisk i uten store problemene, hvis det ikke sitter en der fra før da. det er i vertfall det jeg har av erfaring, også Toshiba er bra maskiner i mine øyne, det samme er Fujitsu siemens, mens Acer har jeg dårlig erfaring med, men kan være at jeg har vært uheldig. Og jeg har hatt bærbar fra alle de representerte produsentene så en liten pekepinn, men andre kan være uenige med meg, men hittil mest fornøyd med hp sine pcer.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331334 denne har jeg nå med en ekstra harddisk på 160 gb, altså totalt 320 gig.

Ellers er dette en meget god serie, men dette er mer arbeidsstasjoner http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326714, meget gode selv om mitt eksempel hadde litt liten harddisk, men finns andre med større.

Lenke til kommentar

jeg glemte velkanskjeå nevne at jeg vil ha en liten og lett portabel sak også kanskje...

jeg er student og kommer til å drasse med meg denne saken overalt og ganske ofte. den vil ikke ha en fast plass på et skrivebord for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Du sier du ønsker en lett og portabel laptop, men du må kanskje angi litt mer nøye hva det innebærer? Hvor mye skal maskinen fraktes? Skal du bære den flere km. hver dag? :hmm:

Det finnes maskiner som veier 1,5kg, men de fleste vil nok også synes at en maskin på 2,5kg er grei nok. Hvor stor skjerm tenker du deg? 15-tommer, 14-tommer - eller en ganske liten en på bare 12-tommer? :)

Junior har en liten ASUS med 12-tommers skjerm, den veier nok ikke over 1,5kg. Det er viktig for ham, i perioder har den blitt fraktet 6 km. daglig (på ryggen eller sykkel). Kravene til bærbarhet blir jo noe mindre dersom den bare unntaksvis skal bæres så langt. ;)

Lenke til kommentar
Du sier du ønsker en lett og portabel laptop, men du må kanskje angi litt mer nøye hva det innebærer? Hvor mye skal maskinen fraktes? Skal du bære den flere km. hver dag?  :hmm:

Det finnes maskiner som veier 1,5kg, men de fleste vil nok også synes at en maskin på 2,5kg er grei nok. Hvor stor skjerm tenker du deg? 15-tommer, 14-tommer - eller en ganske liten en på bare 12-tommer?  :)

Junior har en liten ASUS med 12-tommers skjerm, den veier nok ikke over 1,5kg. Det er viktig for ham, i perioder har den blitt fraktet 6 km. daglig (på ryggen eller sykkel). Kravene til bærbarhet blir jo noe mindre dersom den bare unntaksvis skal bæres så langt.  ;)

9076315[/snapback]

den skal ikke bæres så langt, men det er uansett et pes om den veier for mye.

den jeg sitterpå nå Asus A6000 er på grensa.

jeg trenger ikke noe diger skjerm. 14-15 " er nok i massevis, 12 hadde sikkert også holdt, men da sliter jeg jo med å finne en kraftig maskin igjen ikke sannt?

Lenke til kommentar

Jeg liker Dells maskiner svært godt, og dine ønsker likner mye på min Dell latitude D600. Den er jo av litt eldre type nå, men har en grei skjerm (14 tommer) med god oppløsning (1400x1280). Batterilevetiden kunne vært bedre, og det kunne vært flere utganger (spes. USB).

Av Dells maskiner i dag er det Latitude D630 som kommer nærmest. Den finner du ikke i tilbudene til privatpersoner, men du finner den under små bedrifter (regner med at de ikke nekter deg å kjøpe den, men husk på å legge til moms ;) Kontakt Dell for et tilbud... ). Jeg regner med at forgjengeren D620 ikke kan være så veldig ulik, den har hardware.no testet her.

Latitude D630 er ikke av de aller minste maskinene,men den er relativt liten og lett. Få med deg 3 års garanti, bluetooth og nok disk og minne, så tror jeg du har en OK maskin.

Det finnes helt sikkert mange andre gode maskiner til ditt formål, andre har sikkert sine favoritter :)

Lenke til kommentar

finnes masse gode maskiner, men kjøp en maskin som er beregnet på bedriftsbruk, de tåler drøssevis mer enn forbrukersøpla!

Latitude D630, Thinkpad T61 med 14" skjerm, HP compaq 6910p og Lifebook S eller E, dette er alle maskiner som er tett over 2kg og tåler å bli brukt. Og du kan ikke feile med en av disse.

Hold deg unna alt som er av ukjente merker, og som heter inspiron, amilo eller pavilion:)

Lenke til kommentar

Som det nevnes ovre her, bør du gå for ei maskin fra en bedriftsserie, dvs maskiner beregnet på bedrifter. Disse ser ofte mindre fancy ut, men er gjerne sterke og veldig solide. En god skjerm er uansett ok å ha når man jobber med GIS syne jeg, det er du kanskje enig i?

Siden du må ha xp finnes det med ett færre alternativer akkurat nå. Du kunne jo bare ha innstallert xp på ei vista-maskin, men jeg vet ikke hvordan det ville gått med drivere da.

Slik på sparket kommer jeg på to alternativer.

1. Lenovo T60 - er i disse dager erstattet av T61, men det hersker ikke tvil om at T60 fortsatt er ei fantastisk maskin. Veldig solid og sterk, et arbeidsjern du kan stole på. Jeg har funnet et godt ekemplar med xp her.

2. Dell Precition - maskiner laget for å takle krevende programmer bedriftsmarkedet. Du finner dem ikke i privatmarked-delen på nettet hos Dell, men titt litt på konfigurasjonene i bedrifsdelen jeg har linket til, så kan du ringe dem og spør om du kan få et godt tilbud på konfigurasjonen du ønsker deg. Precition er kanskje på vei ut også (?), og hvis du f.eks måler den opp mot Lenovoen for dem, kan du presse dem litt.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ville gåttt for multicom sine bærbare. Har ikke noe personlig erfaring med det, men www.dinside.no har gitt det en sterk 5'er og du får veldig mye for pengene. Og du kan velge å få den med xp professional ( eller du kan få den uten oprativsystem og kjøpe en billigere xp utgave ). Dataen har utrolig god batteritid også.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=383858

Vet ikke hvor stor prioriteringen du har på skjermkort så her er 2 utgaver av samme pc kunne mere ram på skjermkortene som skiller.

256mb ram skjermkort:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....520949;c:100561

512mb ram skjermkort:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....t:10519714;fl:0

:p følger også med et 2mp web cam :ohmy:

edit: den veier 3 kg

Endret av FnTor
Lenke til kommentar

Du burde vel også kanskje vektlegge skjermen.

Virker som om folk ikke vektlegger dette noe, selv hater jeg skjermer med 1024*768/1280*800..

Man får jo ikke plass til noe på skjermer med den oppløsning.

Vel en Sxga/Wsxga koste fort en lapp og to ekstra, men der er jo sååå behagelig med god plass på skjermen.

Lenke til kommentar
Du burde vel også kanskje vektlegge skjermen.

Virker som om folk ikke vektlegger dette noe, selv hater jeg skjermer med 1024*768/1280*800..

Man får jo ikke plass til noe på skjermer med den oppløsning.

Vel en Sxga/Wsxga koste fort en lapp og to ekstra, men der er jo sååå behagelig med god plass på skjermen.

9094438[/snapback]

for 400 kr kan du oppgradere skjermen og få en oppløsning på 1680x1050 ( på 512 mb skjermkort utgaven ) :) det burde vel holde

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Skumleste litt her nå, så jeg vet ikke om det er nevnt fra før, men du kan jo bare ringe til dell å spørre om du kan få levert pc'en med windows xp. Tviler på at du mister noen slags form for garanti hvis du velger å installere xp i stedet for vista som er med pc'en.

Lenke til kommentar
Skumleste litt her nå, så jeg vet ikke om det er nevnt fra før, men du kan jo bare ringe til dell å spørre om du kan få levert pc'en med windows xp. Tviler på at du mister noen slags form for garanti hvis du velger å installere xp i stedet for vista som er med pc'en.

9121073[/snapback]

jeg mister garantien om jeg legger inn xp selv, kjøpt et annet sted enn på dell.... det sa de selv nemlig.

takk for mange gode tips forresten. jeg skal gå igjennom dem og se nøye på hver og enfør jeg bestemmer meg :)

Hold deg unna alt som er av ukjente merker, og som heter inspiron, amilo eller pavilion:)

hvorfor? :dontgetit:

Lenke til kommentar

F.eks. Dell Latitude 630 kan leveres med Windows XP, tror dette er et mulig valg på de aller fleste av Dells maskiner for bedrifter. Jeg vil derfor tro at de også generellt kan levere med XP også for de fleste andre maskiner, kanskje mot et tillegg i prisen.

Dell er ganske liberale når det gjelder endringer på maskinen, men de forlanger nok å ha et OS (operativsystem) som de f.eks. kan teste ut ev. hardwareproblemer på. Jeg har aldri fått vanskeligheter med Dell i denne sammenhengen, men det er klart at dersom du velger noen som helst brukerstøtte/opplæring så kan de jo ikke oppfylle sin del av en slik "garanti" hvis operativsystemet er skiftet ut.

Selv bruker jeg jo Linux, men jeg beholder jo da Windows'en på maskinen slik at reparatøren vet hvordan teste maskinfeil og effekt av utskiftet defekt hardware. Ofte kreves spesielle drivere for hardware, og for å være sikker på at det faktisk ligger et OS med alle nødvendige drivere på maskinen, er det nok mest lønt for deg å få Dell til å installere det dersom du ikke har svært god peiling selv. Med en fungerende Windows har jeg likevel aldri opplevd problemer med Dell selvom det f.eks. er oppgradert fra Windows98 til Windows 2000 i sin tid, bare jeg har lagt inn drivere til all hardware (fra Dells nettsider) ;)

Hvis man ønsker å legge inn et eldre OS derimot, kan man nok risikere at det ikke finnes drivere til ny hardware, så de må selvsagt generellt måtte si at de ikke godtar det.

Heller ikke den vanlige systemgjenopprettingen vil fungere hvis du har valgt et annet OS enn de leverer, så de vil jo ikke kunne hjelpe deg der. Derfor vil jeg altså råde deg til å få Dell til å legge inn riktig OS for deg.

Nå vil jeg nok også legge til at jeg tror det aller meste av programvare nok vil komme for Vista også temmelig snart, du bør kanskje undersøke akkurat det. Likevel - dersom du trenger programvaren her og nå og det er lang tid til versjon for Vista foreligger, så er det klart at det hjelper deg lite akkurat nå. Det kan godt hende at noen også kan gi deg andre gode grunner til å velge XP fremfor Vista, det er jo ikke alltid Microsoft kommer med bare gode nyheter i sine nye operativsystemer. Selv har jeg ikke Vista, men XP på min laptop (og bruker altså bare Linux). Derfor kan jeg ikke uttale meg om akkurat det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...