flydman Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Hei tenkte på å starte en tråd om problemer evt løsninger på disse på minne-pinner. Jeg er selv igang med minnepinne NR3 alle tre har vært Corsair`s sine flash voyager minne pinner, men har lest en del rundt på nettet og funnet ut at dette "virker som" et kjent problem for mange flere minnepine produsenter. To av mine minne pinner har på et tidspunkt låst seg og sagt at pinnen er skrivebeskyttet eller full og dermed har det vært umulig og legge til eller slette filer derfa. Forsøkte selvsagt formatering på flere alternative metoder (medfølgende software / WindowsXP) til ingen nytte, disse er sendt tilbake og blitt erstattet. Igår begynte den sist ervervede Corsair flash voyager gt 8GB og med noen rare fakter. Hadde akkurat lagt in en del bilder fra digital kamera og et par store demofiler av kommende spill , og etter å ha sett igjennom disse skulle jeg slette noen av de , da fikk jeg plutselig opp en beskjed om at disken"pinnen" var skrivebeskyttet og der sto jeg. Heldig vis denne gangen fikk jeg formatert den under " Disk management", og derretter ved hjelp av komandoen format x: /FS:fat32 /U i Run/kjør vinduet. Lurer på om dere andre har oplevd lignende problemer og evt funnet alternative løsninger Endret 14. juli 2007 av flydman Lenke til kommentar
flydman Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Ok da har jeg gjort noen flere undersøkelser rundt dette med formatering av minnepinner. Dersom du ønsker FAT16 : åpne "kjør" vinduet og skriv in Format (X:) /FS:FAT /U (X=bokstaven som USB pinnen har fått tildelt i windows. Dersom du ønsker FAT32 : åpne "kjør" vinduet og skriv in Format (X:) /FS:FAT32 /U (X=bokstaven som USB pinnen har fått tildelt i windows. Dersom du ønsker NTFS : åpne "kjør" vinduet og skriv in Format (X:) /FS:NTFS /U (X=bokstaven som USB pinnen har fått tildelt i windows. Men så fant jeg ut noe nytt "for meg ihvertfall" dersom du formaterer til NTFS så er ytelsen fra 2 til 6 ganger kjappere enn FAT16 men på bekostning av at du trenger som kalles write caching noe som gjør at du må gå gjennom windows sikker fjerning av enheten.Dette slipper du dersom du benytter deg av FAT16/FAT32 da er det bare å dra pluggen ut. Men du kan lagre mye større filer på Flash minnepinnen i formaten NTFS enn FAT16\32 eks en hel DVD mens grensen for FAT er en max enkel filstørrelse på 2GB. Men dersom du velger å bruke NTFS er du avhengig av du bruker den på WinXP maskiner. Endret 15. juli 2007 av flydman Lenke til kommentar
flydman Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Ok har drevet og forsket litt på dette med write caching og funnet ut at dette kan slås av og på i Windows , det er tydelig at dette påvirker ytelsen men samt kan lette på dette å slippe å gå innom sikker fjerning av enheten i windows altså bare dra pluggen ut . legger ved noen bilder som forklarer litt om hvordan man gjør dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå