Gå til innhold

30+(gammel=) Trenger hjelp til ny pc

Anbefalte innlegg

Som jeg prøvde å skrive i stad før min datter slo av maskinen med å trykke på den blinkende knappen :)

Grunne for at jeg gjør dette er at jeg har "lest" den linken du viser til,og tenkt "dette er noe jeg bør få til". Og vil bruke infoen her på forum + lese manualer ++ som følger med. Bare håper jeg klarer det. Vi menn har en tendens til å "prøve først,og lese etterpå"

bIsk0p:jeg sendte en mail til netshop,skulle gjøre det før i dag,men havarete 1 1/2 time på sofaen :w00t:

9091489[/snapback]

Når du har satt sammen PCen, så setter du ikke på sidelokket, men planter nesa godt inne i kabinettet, før du trykker på power knappen. For å kjenne etter enhver mistenkelig lukt, for å se om alle vifter starter(ALLER VIKTIGST CPU-VIFTA), og for å se om det begynner å ryke. Skjer noe av dette, eller noe annet som du skjønner ikke skal skje, så slår du straks av power knappen, og sjekker og retter det som er galt. Men som sagt, er du godt forberett, så er det ingen sak å sette sammen en PC. Du må passe på elektrisk utladning. Enten så kjøper du en

Armlenke , eller så sørger du for å ta ofte på kabinettet.

Det kan hende at du får tilsendt defekte deler. De skal du få bytta, vederlagstfritt(også porto, tror jeg). Og da er det greit at du har en pc fra før du kan feilsøke med.

Bygde meg en pc for 2 uker siden. Bruker den nå. Alt fungerer bra. Tror de aller fleste får det til.

Lykke til :thumbup: !

NB! Ikke bruk alt for stor kraft når du skal sette i kontakter etc, og i hverfall ikke på cpuen, den skal gli rett ned om du gjør det riktig, og det samme er det for det meste andre også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være vanskelig å få det til. Du sitter jo på en datamaskin nå. Du kan jo øve deg med å ta denne fra hverandre og sette sammen igjen. Bytte kjølepasta og tørkestøv med det samme du holder på er sikkert ikke så dumt.

Ja det hadde nokk dama likt.. "sitter bare her og øver meg"

Blir ltt i tvil når det gjelder skjermkortet om jeg skal gå får GTX eller 320 kortet,tenker da på levetiden på det. Sitter med best magefølese med å gå for et 320 kort. Tenker at tapet ikke blir så stor, eller klaske til med 4500 for et kort..

9091664[/snapback]

Avstanden er ikke så stor på de kortene. Og overklokker du et 320 kort så får du mye for pengene.

http://www23.tomshardware.com/graphics_200...2=778&chart=275

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

CPU er vel den dele som ikke skal brukes kraft på. Minne og skjermkort plassering krever litt trykk, men dette skal være gjevnt.

Og som nevnt over, elektrisk utladning burde tenkes på. Jeg er selv UTROLIG dårlig til dette, men har enda ikke ødleagt noen kompoenter pga dette :p Min elektronikk lærer sa at du korter levetiden med 1,5år når du tar på en komponet uten å være jordet. Men som regel blir dele utdatert før dem blir ødelagt, uansett går det som regel på garantien så fremt det ikke er fysiske skader på delen.

Lenke til kommentar

Ville bare takke alle som har tatt seg bry med å gitt meg svar på ting jeg har lurt på. Og har kommet med innspill på ting og tang. Kjempe bra .Takk skal dere ha..

Jeg får vell gå min "egen" vei nå.Ender vell med noen kortsluttninger osv før det blir bra :D ..Får prøve metoden:les før en monterer,det er nokk fasiten..

(Admin kan bare låse denne)

Lenke til kommentar
Når du har satt sammen PCen, så setter du ikke på sidelokket, men planter nesa godt inne i kabinettet, før du trykker på power knappen. For å kjenne etter enhver mistenkelig lukt, for å se om  alle vifter starter(ALLER VIKTIGST CPU-VIFTA), og for å se om det begynner å ryke. 

NB! Ikke bruk alt for  stor kraft når du skal sette i kontakter etc, og i hverfall ikke på cpuen, den skal gli rett ned om du gjør det riktig, og det samme er det for det meste andre også.

9091928[/snapback]

Dette er det morsomste byggeinstruksjonene jeg har lest på lenge. Sorry ronron, men pc bygging er nok ikke ditt ekspertfelt :!:

Du kan trygt glemme å montore vifter (ja selv cpu-vifta). Pc skrur seg selv av hvis den registrerer for mye varme.

Du MÅ også bruke en viss makt for å sette på plass ting som minnebrikker.

Svidd pc liksom :!:

Lenke til kommentar
Når du har satt sammen PCen, så setter du ikke på sidelokket, men planter nesa godt inne i kabinettet, før du trykker på power knappen. For å kjenne etter enhver mistenkelig lukt, for å se om  alle vifter starter(ALLER VIKTIGST CPU-VIFTA), og for å se om det begynner å ryke. 

NB! Ikke bruk alt for  stor kraft når du skal sette i kontakter etc, og i hverfall ikke på cpuen, den skal gli rett ned om du gjør det riktig, og det samme er det for det meste andre også.

9091928[/snapback]

Dette er det morsomste byggeinstruksjonene jeg har lest på lenge. Sorry ronron, men pc bygging er nok ikke ditt ekspertfelt :!:

Du kan trygt glemme å montore vifter (ja selv cpu-vifta). Pc skrur seg selv av hvis den registrerer for mye varme.

Du MÅ også bruke en viss makt for å sette på plass ting som minnebrikker.

Svidd pc liksom :!:

9094271[/snapback]

Det er en grei hovedregel at man konstatere at alt fungerer når man starter opp første gang.

"Du MÅ også bruke en viss makt for å sette på plass ting som minnebrikker". Poenget mitt er at man ikke skal bruke for mye makt når man bygger pc. Fortsatt er det folk som f.eks prøver å presse cpuen på plass. Spinkel kritikk du kommer med her egentlig?! Alle vet som har bygget pc at man må bruke mer kraft på ram-brikkene enn andre ting! For et argument!!

Jeg har en bok om pc bygging, skrevet av Pål Jensen, som anbefaler at man stikker nesa inn i kabinettet første gang man starter opp et nytt bygg. Ting kan gå feil, selv for, sikkert store eksperter som deg :p!

"Dette er det morsomste byggeinstruksjonene jeg har lest på lenge. Sorry ronron, men pc bygging er nok ikke ditt ekspertfelt :!" I stedet for å komme med sånne hånlige uttalelser, så kunne du kanskje konkret peke på hva det er som er feil i det jeg skriver?

Lenke til kommentar

Ronron25:

Helt enig med deg. Jeg har også bygd en del PC'er etterhvert, og selv om ting ser helt korrekt ut og alt faktisk er gjort korrekt, så kan en liten test med nesen avsløre en feilkobling eller diverse andre feil nokså kjapt.

Spartan:

Det er ikke kun CPU som kan bli varm nok til å bli brent, det er mange andre deler som også kan brenne uten at PC'en nødvendigvis vil slå seg av, av den grunn. Strømkabler kan være koblet feil blant annet.

Lenke til kommentar
Ronron25:

Helt enig med deg. Jeg har også bygd en del PC'er etterhvert, og selv om ting ser helt korrekt ut og alt faktisk er gjort korrekt, så kan en liten test med nesen avsløre en feilkobling eller diverse andre feil nokså kjapt.

Spartan:

Det er ikke kun CPU som kan bli varm nok til å bli brent, det er mange andre deler som også kan brenne uten at PC'en nødvendigvis vil slå seg av, av den grunn. Strømkabler kan være koblet feil blant annet.

9094719[/snapback]

Det at en pc "brenner" har jeg aldri opplevd. Du mener kanskje kortslutning ?

Hvordan kan du koble "strømkablen" feil (hvilken av dem) ??

Til ronron; jeg har klippet ut innlegget ditt som jeg har kommenter.

Her var det mye rart å lese på en gang :!:

Lenke til kommentar

Dette skal liksom være din hovedkritikk av det jeg har skrevet: "Du kan trygt glemme å montore vifter (ja selv cpu-vifta). Pc skrur seg selv av hvis den registrerer for mye varme". Men det forutsetter at BIOSEN har den funksjonen. Den PCen jeg bruker nå, der må jeg gå inn i BIOS for å skru på den funksjonen. Den er disabled med default innstilling. Det er forkjellige BIOSER, og selv BIOSER av samme merke er forskjellige. Din holdning, "bare å kjøre på, uten å kontrollere at alle nødvendige vifter går", tror jeg kan bli en dyr erfaring.

Dessuten, så synes jeg ikke du bidrar med noe nyttig til debatten. Du er mest opptatt av å fortelle hvor "dumme" andre er? :whistle: Litt håpløst det :D !

http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpItmD...sp?item=2818577

Pål Jensen. Det er han som har gitt meg de rådene(sikkert derfor det aldri skjer noe galt med de PCene jeg har herja med :thumbup: ) jeg har formidlet videre. Rådene står på side 57 til 58.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Hva slags nytt hovedkort er det som har denne innstilling som default ?

Forøvrig reagerer jeg (med et smil) mest på ordbruken, ikke prossesen :!:

Jeg har forøvrig bygget og reparert mange hundre bærbare og stasjonære pc'er siden 1991. Jeg tror jeg har "drept" 2 stk hd (muligens slitasje), 1 stk lydkort og 1 stk vgakort (tok den ut i "fart").

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...