Gå til innhold

30+(gammel=) Trenger hjelp til ny pc

Anbefalte innlegg

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=50527

(Første gang jeg legger inn noe på dettet forumet,så hvis dette blir feil så si i fra=)

Jeg er ut etter meninger/innspill av dette oppsettet,har lagt vekt på at hovedkortet har oppgraderings muligheter. Jeg har ikke kunskap om klokking så jeg trenger ikke meninger om det. Grovt sett er det en plug&play maskin jeg vil ha.

Ja en annen ting,vill disse komponentene fungere sammen..? :)

Ut over dette bruker jeg også maskinen til å se på filmer,har en 37 lcd skjerm..Tenker da om jeg hadde trengt et lyd kort. Av erfaring og lest her på furum så er det samme som før,at man får problemer med driverne på lydkortene.SÅ det holder kansje med det som er på hvovedkortet?

Prosessoren er midletidig,jeg har fått med meg at prisenen går ned den 22.Så denne er bare fiktiv.Men skal ha en Intel,i denne pris klassen +.

Annen ting er vel at jeg ikke får helt det samme utbytte av ramen med et 32 bit oprativsystem..?

Prisen er ikke "låst" så om det skulle bli litt dyrere så går det greit,så lenge det er furnuft i tingenen.. Om det skulle være noe annet så kom med det..

Mvh

30+

Endret av jonnypuma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjermkortet ser skremmende ut med tanke på støy......... men vet jo ikke om støy er et prioritert område, men ingenting absolutt ingenting er så irriterende som viftestøy fra små datavifter som spinner opp mor 3-4000 rpm.

så vil du legge penger i en mediepc, så gjør den støysvak.

skal du ha en gamer pc for bruk med hodetelefoner så peis på, men å ha ei brøkebøtte nær når du skal se film vil irritere vette ut av deg.

Og en ting, ikke spar penger når du velger dvd spiller, irriterer meg grenseløst hvor dårlig til å lese dvd plater med litt riper i noen pc dvd lesere er i forhold til vanlige dvd spillere. Så her kjøp det beste...... er vel fortsatt plextor, dobbel så dyre, men peanutts i forhold til andre ting.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
...

Annen ting er vel at jeg ikke får helt det samme utbytte av ramen med et 32 bit oprativsystem..?

9073322[/snapback]

Tja, det er vel 3.2 GB et 32-bits OS støtter? Men når du først skal ha en heftig PC, så kan du godt bare peise på selv om du ikke får utnyttet de 100%.

Edit: Om infoen jeg ga lenger oppe stemmer, så vil det si at det koster 1000 kr for 2 GB = 500 kr/GB (ved kjøp av 2GB). Om du da får utnyttet "kun" 3.2 GB så vil det bli 625 kr/GB (ved kjøp av 4GB). Så er ikke så stor forskjell på pris/ytelse.

Haha, ler litt av meg selv om regnestykket nå :p Var litt nørdy. Men om du ikke har et stramt budsjett så gå for 4GB, mye ram i Vista kommer deg til gode.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Den maskinen ser uthyre lik ut som min maskin må jeg si! (se sig) :p

Så lang har jeg ingenting å utsette på maskinen, utenom at viftene i kabinette godt kan byttes .. :whistle:

Btw, gleder meg STORT at noen endelig velger S-ATA brenner fremfor IDE!! :love:

Lenke til kommentar
Btw, gleder meg STORT at noen endelig velger S-ATA brenner fremfor IDE!!  :love:

9081651[/snapback]

?

9081767[/snapback]

OT;

folk velger av en eller annen grunn "alltid" IDE brenner for å spare 100kr.

På en annen side har man vel vanligvis maks plass til 4 SATA komponenter, og da kan det være greit å velge IDE på brenneren.

Lenke til kommentar
OT;

folk velger av en eller annen grunn "alltid" IDE brenner for å spare 100kr.

På en annen side har man vel vanligvis maks plass til 4 SATA komponenter, og da kan det være greit å velge IDE på brenneren.

9081817[/snapback]

Det at man går tom for S-ATA kontakter er verd det med tanke på luftstrømmen og plassen man vinner! =)

Lenke til kommentar

Takk for mange tilbake meldinger..

leifeinar: Jeg tror ikke jeg har gitt noe anntydning på at jeg er verken amatør eller pro på dette området,grunne for oppsettet er av å lese på dette forumet.Så hvis du synes det er bra,så helt topp. Ja,jeg tenkt å bruke den til spilling + +

bIsk0p:Så oppsettet ditt samme dagen jeg la ut dette,og jeg er enig at det er veldig likt . God smak foressten ;) Åssen kabinett ville du bytta til ?

Osse: Ja støy er fokus,så hvis du har noen bra tips som kom med dem. Tenkte på skjermkortet og viftene i kabinettet..Har du en link til en bra DVD-spiller?

AndyF:Hvorfor opp eller ned på kvaliteten på kortet?

Mvh

30+

Lenke til kommentar
Takk for mange tilbake meldinger..

leifeinar: Jeg tror ikke jeg har gitt noe anntydning på at jeg er verken amatør eller pro på dette området,grunne for oppsettet er av å lese på dette forumet.Så hvis du synes det er bra,så helt topp. Ja,jeg tenkt å bruke den til spilling + +

bIsk0p:Så oppsettet ditt samme dagen jeg la ut dette,og jeg er enig at  det er veldig likt . God smak foressten ;) Åssen kabinett ville du bytta til ?

Osse: Ja støy er fokus,så hvis du har noen bra tips som kom med dem. Tenkte på skjermkortet og viftene i kabinettet..Har du en link til en bra DVD-spiller?

AndyF:Hvorfor opp eller ned på kvaliteten på kortet?

Mvh

30+

9082824[/snapback]

Kabinettet ville jeg uten tvil beholdt, men bytta ut viftene, jeg synes dem støyer litt. Uten om viftene, er det ingenting støy fra maskinen. Harddiskene blir veldig godt dempa. Skjermkortet hører jeg ingenting fra. Men av erfaring er ikke Intel sine stock kjølere akkuratt noen stilledyr.

Jeg har ikke prøvd noen super krevende spill på maskine enda, men jeg kjører Rainbow Six: Vegas med alt på full og fin flyt! :D Det følgte med to spill med skjermkortet, GTI og Ghost Recon. Ingen av disse spillene synes jeg var noe gode spill, men grafikken var godt =) Fikk også 3DMark06 med :D

Ang det med å gå opp eller ned i skjermkort, er vel at han mener at ytelses forskjellen vil være så så liten fra 320MB til 640MB i forhold til å legge 700 og gå opp til GTX. Men de ekstra MB vil komme godt med når du skrur opp oppløsningen. Skal du spille Crysis når det kommer, så vil 640MB har stor fordel forran 320MB.

Ang dvd-spiller, så er det vel denne som er å anbefale når det gjelder Plextor og S-ATA, men dette er hvit og passer veldig dårlig til kabinettet ditt. Da burde du gå for den hvite versjonen av P182 =)

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller kan man redusere støynivået vesentlig hvis man har en vifteregulator eller selv modifiserer ledningene til 7 eller 5 volt. Å bruke penger på å bytte en vifte med en annen er bare å sløse bort penger og lure seg selv (mindre støy = mindre luft).

Lenke til kommentar
I de fleste tilfeller kan man redusere støynivået vesentlig hvis man har en vifteregulator eller selv modifiserer ledningene til 7 eller 5 volt. Å bruke penger på å bytte en vifte med en annen er bare å sløse bort penger og lure seg selv (mindre støy = mindre luft).

9083286[/snapback]

DET ER HEEELT FEIL! Det finnes vifter mer bedre og dårliger kvalitet og luft/støy forhold! Både MIST og SilenX (som er de jeg har testa selv) er mer stille gående og gir fremdeles mer/samme luft enn Scylte eller Antec sine. Det har noe med hvilke kulelager, motor og hvordan finnene er vridd samt materialet.

På P182 er det "viftestyring" med, dvs alle de 3 viftene som følger med, har en liten 3-trins bryter som justerer hastigheten. På Low synes jeg at lydnivået var greit, men da jeg allerede hadde MIST vifter, så satte jeg disse på plass. Akkuratt nå lar jeg HK styre farten, alle viftene går på 800RPM, men kommer en viftestyring om ikke så altforlenge. =)

Lenke til kommentar

9083286[/snapback]

DET ER HEEELT FEIL! Det finnes vifter mer bedre og dårliger kvalitet og luft/støy forhold! Både MIST og SilenX (som er de jeg har testa selv) er mer stille gående og gir fremdeles mer/samme luft enn Scylte eller Antec sine. Det har noe med hvilke kulelager, motor og hvordan finnene er vridd samt materialet.

9083766[/snapback]

Nå tror jeg du tar helt feeeeeeeeil ;)

Tester viser at det er sammenheng mellom luftmengde og støy.

Det virker også logisk ikke sant ?

Lenke til kommentar

Nå tror jeg du tar helt feeeeeeeeil ;)

Tester viser at det er sammenheng mellom luftmengde og støy.

Det virker også logisk ikke sant ?

9084419[/snapback]

Selvfølgelig er det sammenheng, men det er langt i fra bortkasta å bruke penger på en stillegående vifte. Det er faktisk forskjell på lydnivået ved sammen luftstørm ved kvailtets vifter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...