egd1 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Lokalt her nå er Politiet ute og gjør det "urolig" i pirattaxi-miljøet. At de ikke har gjort det tidligere er en gåte for meg, for maken til frekke folk som det er i denne gruppen har jeg ikke sett! Men jeg ser at de som er blitt stoppet de siste dagene fremdeles kjører. Jeg står i gata og "kikker på livet" rett som det er, og kommer vanlige, hyggelige nogenlunde edruelige folk bort til meg og spør om å kjøre derm hjem, så gjør jeg det. Så det jeg lurer på er egentlig det juridiske ved dette. Det kan da ikke være ulovlig å kjøre folk hjem når de spør om det? Det er vel naturlig at det er måten betaling kreves på som er det viktigste for om det er "lovlig" eller ei formelt sett? Noen som har noe viten eller formeninger om dette? Og da ikke moralsk, kun juridisk. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 § 4. Løyve for persontransport med motorvogn (1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass. Dette er ulovlig og straffes ved bøter jf § 41, så enkelt er det. Lenke til kommentar
_tommy- Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Og vist han er ein "venn" `? Kan vell ikkje ta deg då ? Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Og vist han er ein "venn" `? Kan vell ikkje ta deg då ? 9074639[/snapback] Ja, det er jo en grei måte å få seg nye "venner" på. Men du spurte jo strengt tatt om den juridiske, lovlige/ulovlige delen ved problemet, og fikk svar, og ikke hvordan du kunne lure systemet. Ikke sant? Edit: Presisering: Du ba jo selv om å holde moral utenfor. Men ditt spørsmål er moralsk og derfor OT. Hadde vi trukket inn moral i dette så hadde vi fått påpakning av moderator. Det samme gjelder deg. Endret 15. juli 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 § 4. Løyve for persontransport med motorvogn (1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass. Dette er ulovlig og straffes ved bøter jf § 41, så enkelt er det. 9074400[/snapback] "når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass"...? Jeg er ingen ekspert i ny-norsk, men antare det betyr når tilbud til transport blir tibudt alle på offentlig plass. Det er ikke noe jeg tilbyr. Det er sånn at jeg står stille i bilen og "kikker på livet", og folk kommer bort å spør meg om å kjøre den hjem. Og om jeg gjør det og de tilbyr meg betaling for det ser jeg ikke hva som er ulovlig ved det... Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Utifra ordlyden i lovteksten er svaret fortsatt det samme, uansett hvordan du ønsker å vri og vende på det. Lenke til kommentar
Janmayen Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Utifra ordlyden i lovteksten er svaret fortsatt det samme, uansett hvordan du ønsker å vri og vende på det. 9079323[/snapback] Enig! Det er jo nettopp slik oppførsel som din loven ønsker å regulere. Du vet jo godt at de kommer til å betale deg penger. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 En post slettet grunnet avsporing av selve diskusjonen. Trådstarter er ute etter et juridisk riktigt svar og vi holder oss til den saken. Forøvrig forventer vi kvalitetsposter av alle her i jussforumet. Mvh Jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå