Gå til innhold

Nytt kamerahus + linse. hva?

Anbefalte innlegg

Tamron'n er ikke akkurat noe dedikert makro... Har prøvd selv, uten spesiel godt resultat.

9084305[/snapback]

Jeg har prøvd litt og fått et par OK bilder der skarpheten er brukbar. Nå er jeg mer ute etter nærfoto enn ekte makro. Tar mest bilder av blomster, kongler og annet i samme størrelse. Da holder det med 1:2. Ulempen er at jeg må blende ned til 8 eller 11 for at det skal bli brukbart skarp. Og da kan bakgrunnen bli skarpere enn ønsket. Et annet ting som en må ta hensyn til er vind. Det fører til at bildet blir uskarpt når du bruker lange lukkertider; slev med stativ.

Tom

edit: tyrkleif. Jeg legger til et bilde av en kongle. Det blir skarpt nok...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hei :)

Kan du være snill og forklare hva Fourthirds er,jeg har aldrig hørt om det.Jeg ser du skriver at det gir bildene bedre dybdeskarphet,og det er vel bra?Og hvilke kameraer er det som har dette.Er det slik at du vil anbefale "nybegynnere"dette?

Huff,føler meg litt dum nå :blush:

Så over til noe annet.En venninne har D80 og ønsker å kjøpe ett macro objektiv,har du noen anbefalinger?Og kan ett slikt event brukes på D40-igjen :blush:

9082676[/snapback]

Hei May Britt :)

Det er slettes ikke noe dumt spørsmål. Jeg personlig mener at Fourthirds er et mer egnet kamera for en god del nybegynnere, fordi slike ting som dybdeskarphet ligner mer på det man er vant med fra kompaktkameraer, bare mye bedre. Det er fordi sensoren er litt mindre enn på de andre slr-modellene, men langt fra så liten som på et kompaktkamera, slik at man får stort sett de samme kvalitetene som de andre har, men med forskellige prioriteringer. Systemet heter Fourthirds fordi siderforholdet på bildene er 4:3, slik som på kompaktkameraer og vanlige pc-monitorer. I forhold til et annet slr-system så betyr det at det har litt smalere bilde, og jeg mener det er lettere å komponere i det formatet. Det er mer likt de klassiske maleriformatene, og det er ikke en formel som har blitt utviklet ved en tilfeldighet, slik som det mer vanlige 3:2-formatet som Nikon og Canon bruker. Andre fordeler er størrelse på kamera og optikk, som naturligvis blir mindre når sensoren er litt mindre. Kvalitetene til optikken er også bedre til et visst budsjett når sensoren er litt mindre, så man kan si at fordelene er store for en vanlig konsument. Sist bør man nevne at de eneste konsumentmodellene som kan bruke skjermen som søker er av Fourthirds-typen.

De som produserer disse kameraene er Olympus, Panasonic og Leica.

Når det gjelder ditt spørsmål om Nikon D40 og D80, så er objektivene kompatible mellom disse to modellene. Et makro-objektiv til D80 kan brukes på en D40, men vil foreløpig ikke gi autofokus, fordi Nikon har enda ikke gitt sine makro-objektiver innebygd fokusmotor (som D40 trenger). Du vil derfor utmerket kunne bruke din vennindes objektiver, og vil kanskje derfor være et naturlig valg for deg, siden dere to kan byttes på optikk og annet ekstrautstyr som blitzer osv.

Lykke til, May Britt. Håper vi får høre mer fra deg.

9083106[/snapback]

Lenke til kommentar
Hei :)

Kan du være snill og forklare hva Fourthirds er,jeg har aldrig hørt om det.Jeg ser du skriver at det gir bildene bedre dybdeskarphet,og det er vel bra?Og hvilke kameraer er det som har dette.Er det slik at du vil anbefale "nybegynnere"dette?

Huff,føler meg litt dum nå :blush:

Så over til noe annet.En venninne har D80 og ønsker å kjøpe ett macro objektiv,har du noen anbefalinger?Og kan ett slikt event brukes på D40-igjen :blush:

9082676[/snapback]

Hei May Britt :)

Det er slettes ikke noe dumt spørsmål. Jeg personlig mener at Fourthirds er et mer egnet kamera for en god del nybegynnere, fordi slike ting som dybdeskarphet ligner mer på det man er vant med fra kompaktkameraer, bare mye bedre. Det er fordi sensoren er litt mindre enn på de andre slr-modellene, men langt fra så liten som på et kompaktkamera, slik at man får stort sett de samme kvalitetene som de andre har, men med forskellige prioriteringer. Systemet heter Fourthirds fordi siderforholdet på bildene er 4:3, slik som på kompaktkameraer og vanlige pc-monitorer. I forhold til et annet slr-system så betyr det at det har litt smalere bilde, og jeg mener det er lettere å komponere i det formatet. Det er mer likt de klassiske maleriformatene, og det er ikke en formel som har blitt utviklet ved en tilfeldighet, slik som det mer vanlige 3:2-formatet som Nikon og Canon bruker. Andre fordeler er størrelse på kamera og optikk, som naturligvis blir mindre når sensoren er litt mindre. Kvalitetene til optikken er også bedre til et visst budsjett når sensoren er litt mindre, så man kan si at fordelene er store for en vanlig konsument. Sist bør man nevne at de eneste konsumentmodellene som kan bruke skjermen som søker er av Fourthirds-typen.

De som produserer disse kameraene er Olympus, Panasonic og Leica.

Når det gjelder ditt spørsmål om Nikon D40 og D80, så er objektivene kompatible mellom disse to modellene. Et makro-objektiv til D80 kan brukes på en D40, men vil foreløpig ikke gi autofokus, fordi Nikon har enda ikke gitt sine makro-objektiver innebygd fokusmotor (som D40 trenger). Du vil derfor utmerket kunne bruke din vennindes objektiver, og vil kanskje derfor være et naturlig valg for deg, siden dere to kan byttes på optikk og annet ekstrautstyr som blitzer osv.

Lykke til, May Britt. Håper vi får høre mer fra deg.

9083106[/snapback]

Hei og takk for ett godt svar :)

Ble litt nyskjerrig på kameraer med Fourthirds.Har vært på ferie og fikk da prøve Cannon 350(som jeg har for lange fingrer for)Nikon D40 og D70.Og jeg hadde ingen problemer med å bruke dem :D Ble veldig bra bilder med dem alle. Kjøpte siste nr av Fotografi og der får Olympus E-510 veldig bra omtale.(Omtales som ett av årets funn)

Hadde på en måte bestemt meg for D80,men er nå usikker,lurer litt på Olympus E-510.

Er det like bra som D80 med kitlinsa?Bortsett fra Fourthirds,er det andre fordeler du kan fortelle meg om?Vet at med Nikon er det ikke nødvendig å etterbeh.bildene,er det slik med E-510?

Vil også si at jeg har lært utrolig mye etter å ha lest trådene her inne,så takk til dere alle fotoglade :thumbup:

På forhånd takk for svar :cool:

Lenke til kommentar

Gode spørsmål. Hva tok du bilder av på ferien? Hvis du føler at du fikk for lite dybdeskarphet, så har FourThirds en klar fordel.

Hvis du er fornøyd med bildene fra Nikonene du lånte, så er det også et trygt valg.

Olympus E-510 er noe rimeligere enn D80; faktisk så får du E-510 med 2 kit-objektiver litt rimeligere enn D80 med 18-70mm.

Om Olympus er bedre eller dårligere enn Nikon er jeg usikker på. Men ut ifra det jeg har lest på nettet, så virker det som om de som har kjøpt Olympus blir mer og mer entusiastisk etterhvert som de blir mer kjent med utstyret.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...