Gå til innhold

Nytt kamerahus + linse. hva?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er K10D dårlig på høy ISO?

9080327[/snapback]

Nja, dårlig vil jeg ikke si. Den er vel som de fleste andre 10 MP DSLR skulle jeg tro.

En del støy på ISO 800 og oppover, men greit med detaljer. Bedre dèt enn at detaljer forsvinner i en grøt av intern støyfjerning.

Endret av Amund_Blix
Lenke til kommentar
Er klar over at det finnes bedre linser en denne til 3.000 kr.

Men skal ikke bruke mer penger i denne omgang. Men har tenkt å oppgradere med bedre linser senere. Derfor vil jeg ha det beste huset no.

9081803[/snapback]

Men du skriver jo at " Bildekvalitet/skarphet er det viktigste for deg" , og dette sammenfaller overhodet ikke med planen om en 18-200 i det hele tatt. Da kaster jo du skarphet og bildekvalitet over dekk til fordel for stort zoomomfang... :thumbdown:

Jeg har 400D og en EF 35mm f/2 som mitt èneste objektiv og koser meg glugg ihjel med strålende skarphet og teknisk bildekvalitet.

Selvsagt skal jeg utvide objektivparken, men heller et fastobjektiv som er superanvendelig enn en "superzoom" som kun er brukbar under høylys sol, og da er som kjent lyset ikke spesielt egnet for fotografering...

Dette er min personlige mening, så ta det som dèt.. Jeg trives med èn god brennvidde for nå. Husk at begrensningen ligger i fotografens hode, ikke i utstyret...

Mvh

Amund

Lenke til kommentar
Er klar over at det finnes bedre linser en denne til 3.000 kr.

Men skal ikke bruke mer penger i denne omgang. Men har tenkt å oppgradere med bedre linser senere. Derfor vil jeg ha det beste huset no.

9081803[/snapback]

Dersom du får tips ang kjøp av optikk kontra kamerhus av profesjonelle fotografar, så vil dei i dei aller fleste tilfelle fortelle deg at det er bedre å legge meir pengar i optikk enn i huset. Dette fordi at optikken har veldig mykje å seie for korleis bildekvaliteten blir. Uansett kor bra kamera du har, så vil du bli skuffa over bilda dersom optikken ikkje står i samsvar.

I tillegg vil kvalitetsoptikk i dei fleste tilfelle leve lenger enn opptil fleire kamerahus. Det er lettare å vokse frå eit kamerahus, enn anvendeleg optikk. (iallefall i mi meining)

Lenke til kommentar

Jeg mener at for eks Canon 350D kit + 50mm F1.8 vil være en MEGET bra combo!

Så får du heller prøve et par telezoomer og se om du blir fornøyd!

Dette settet bør du få tak i til i undrkant av 6000 kr. Vil påstå dette er en god start. Så får du "leke deg" med stor blender også! 350D har relativt gode støyegenskaper ved høy ISO også.

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

Tipset til lohelle er ganske godt. 350D blir solgt veldig billig enkelte plassar, og i forhold til prisen så er det et bedre kjøp enn 400D for eksempel.

og å kjøpe fastoptikk vil nesten tvinge deg til å bli en bedre fotograf, då du må tenke mykje meir på kva du gjer og kvifor.

Lenke til kommentar
Jeg mener at for eks Canon 350D kit + 50mm F1.8 vil være en MEGET bra combo!

Så får du heller prøve et par telezoomer og se om du blir fornøyd!

Dette settet bør du få tak i til i undrkant av 6000 kr. Vil påstå dette er en god start. Så får du "leke deg" med stor blender også! 350D har relativt gode støyegenskaper ved høy ISO også.

9082615[/snapback]

Dette er i utgangspunktet et godt forslag da du får et veldig godt kamera og et godt objektiv til en hyggelig pris. Men, og det kan være et stort men, med 50mm på et crop kamera blir det ofte for mye tele. Da har jeg mere tro på 35mm f/2, 28mm f/2.8 eller sågar 24mm f/2.8 som fast-optikk. Av disse tre er 28mm den rimeligste, ca 1700-1800.

Tom

Lenke til kommentar
Enig med raga at dette er tiden for å kjøpe seg inn i Canon-systemet, men som det nevnes, er også Pentax et svært interessant alternativ.

Jeg vil vel nevne at både 350D, K100D og D40 gir en utrolig god valuta for pengene. Personlig vurderer jeg 350D som backup. Derfor anbefaler jeg å kikke på den i steden for 400D, siden de holder på selge ut restlageret nå. Det er nemlig så lite som skiller dem mht bildekvalitet, at de forskjellene slår begge veier. Man kan derfor ikke si at det ene er bedre enn det andre, som et objektivt standpunkt. Forskjellen ligger i større skjerm, og noen profilmoduser som du som uerfaren ikke kommer til å bruke.

Det aller beste pristilbudet som er i dag er Olympus E-400, til utrolige 3990 på Elkjøp. Det er faktisk ikke nødvendig å gjøre det dyrere enn det. Da kjøper du deg inn i et mer og mer etablert system, som er fremtidsrettet. Deres glimrende optikk blir endelig levert sammen med et hus som matcher dem, og som ikke står tilbake for de andre.

9073711[/snapback]

Hei :)

Kan du være snill og forklare hva Fourthirds er,jeg har aldrig hørt om det.Jeg ser du skriver at det gir bildene bedre dybdeskarphet,og det er vel bra?Og hvilke kameraer er det som har dette.Er det slik at du vil anbefale "nybegynnere"dette?

Huff,føler meg litt dum nå :blush:

Så over til noe annet.En venninne har D80 og ønsker å kjøpe ett macro objektiv,har du noen anbefalinger?Og kan ett slikt event brukes på D40-igjen :blush:

Lenke til kommentar
Dette er i utgangspunktet et godt forslag da du får et veldig godt kamera og et godt objektiv til en hyggelig pris. Men, og det kan være et stort men, med 50mm på et crop kamera blir det ofte for mye tele. Da har jeg mere tro på 35mm f/2, 28mm f/2.8 eller sågar 24mm f/2.8 som fast-optikk. Av disse tre er 28mm den rimeligste, ca 1700-1800.

Tom

9082667[/snapback]

Kit'en fungerer bra til enkel vidvinkel. Man får ikke både pose OG sekk for 6000 kr.

Dette utgangspunktet er ikke helt ulikt det jeg startet med, og jeg ser at uten 50mm F1.8 så hadde jeg sannsynligvis ikke vært der jeg er nå med tanke på forståelse for blender osv.

edit:

Nikon D40 er også et meget godt utgangspunkt. Kampanjen der det "følger med" blitz er meget bra! Bare synd at rimelig fastoptikk er mangelvare for dette kameraet (pga at det ikke har innebygget autofokusmotor).

SPM til andre: noen som har et godt tips her som jeg har gått glipp av? Sigma 30mm F1.4 kanskje?

Men en brukt 18-70 på D40 og en blitz i tillegg.. ja, det er en meget god combo. 18-70 fåes billig som bruktkjøp!

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Kit'en fungerer bra til enkel vidvinkel. Man får ikke både pose OG sekk for 6000 kr.

Dette utgangspunktet er ikke helt ulikt det jeg startet med, og jeg ser at uten 50mm F1.8 så hadde jeg sannsynligvis ikke vært der jeg er nå med tanke på forståelse for blender osv.

9082680[/snapback]

Da misforstod jeg deg litt; jeg trodde du mente 350d huset og kun 50mm 1.8. Men hvis han kjøper 350d kit, så er kan en 50mm f/1.8 være et godt utgangspunkt.

Tom

Lenke til kommentar
Da misforstod jeg deg litt; jeg trodde du mente 350d huset og kun 50mm 1.8. Men hvis han kjøper 350d kit, så er kan en 50mm f/1.8 være et godt utgangspunkt.

Tom

9082719[/snapback]

Ja, Det hadde blitt litt snevert med KUN 50mm... Da er vel kanskje 28mm et bedre valg. Eventuelt Sigma's 30mm. Men disse er vel litt dyrere..

Jeg tror 18-50 (kit) vil gjøre en god nok jobb i starten. 50mm F1.8 er et røverkjøp (!)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Hei :)

Kan du være snill og forklare hva Fourthirds er,jeg har aldrig hørt om det.Jeg ser du skriver at det gir bildene bedre dybdeskarphet,og det er vel bra?Og hvilke kameraer er det som har dette.Er det slik at du vil anbefale "nybegynnere"dette?

Huff,føler meg litt dum nå :blush:

Så over til noe annet.En venninne har D80 og ønsker å kjøpe ett macro objektiv,har du noen anbefalinger?Og kan ett slikt event brukes på D40-igjen :blush:

9082676[/snapback]

Hei May Britt :)

Det er slettes ikke noe dumt spørsmål. Jeg personlig mener at Fourthirds er et mer egnet kamera for en god del nybegynnere, fordi slike ting som dybdeskarphet ligner mer på det man er vant med fra kompaktkameraer, bare mye bedre. Det er fordi sensoren er litt mindre enn på de andre slr-modellene, men langt fra så liten som på et kompaktkamera, slik at man får stort sett de samme kvalitetene som de andre har, men med forskellige prioriteringer. Systemet heter Fourthirds fordi siderforholdet på bildene er 4:3, slik som på kompaktkameraer og vanlige pc-monitorer. I forhold til et annet slr-system så betyr det at det har litt smalere bilde, og jeg mener det er lettere å komponere i det formatet. Det er mer likt de klassiske maleriformatene, og det er ikke en formel som har blitt utviklet ved en tilfeldighet, slik som det mer vanlige 3:2-formatet som Nikon og Canon bruker. Andre fordeler er størrelse på kamera og optikk, som naturligvis blir mindre når sensoren er litt mindre. Kvalitetene til optikken er også bedre til et visst budsjett når sensoren er litt mindre, så man kan si at fordelene er store for en vanlig konsument. Sist bør man nevne at de eneste konsumentmodellene som kan bruke skjermen som søker er av Fourthirds-typen.

De som produserer disse kameraene er Olympus, Panasonic og Leica.

Når det gjelder ditt spørsmål om Nikon D40 og D80, så er objektivene kompatible mellom disse to modellene. Et makro-objektiv til D80 kan brukes på en D40, men vil foreløpig ikke gi autofokus, fordi Nikon har enda ikke gitt sine makro-objektiver innebygd fokusmotor (som D40 trenger). Du vil derfor utmerket kunne bruke din vennindes objektiver, og vil kanskje derfor være et naturlig valg for deg, siden dere to kan byttes på optikk og annet ekstrautstyr som blitzer osv.

Lykke til, May Britt. Håper vi får høre mer fra deg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Et makro-objektiv til D80 kan brukes på en D40, men vil foreløpig ikke gi autofokus, fordi Nikon har enda ikke gitt sine makro-objektiver innebygd fokusmotor (som D40 trenger).

9083106[/snapback]

Dette er nok ikke riktig. Nikons AF-S 105/2.8 VR Macro (edit: micro ja, ikke macro... :)) fungerer aldeles utmerket med AF på både D40 og D80. Det samme gjør Sigmas 150/2.8 HSM og 180/3.5 HSM.

Man har mao. litt å velge i for D40 og macro, men man er avskåret fra de billige 50-60mm alternativene, samt de populære Tamron 90/2.8 og Sigma 105/2.8 dersom AF er et must.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hører mange sier at AF ikke er så viktig ved makrofotografering. Jeg kan ikke klare meg uten AF til vanlig...

9083345[/snapback]

Det kan være noe i det faktisk. Jeg har Tamron's 70-300m med lissom-macro (1:2) og der får jeg fått bedre resultat med manuell fokus. Jeg vil tro at dette gjelder enda mer ekte makro (1:1)

Tom

Lenke til kommentar
Hører mange sier at AF ikke er så viktig ved makrofotografering. Jeg kan ikke klare meg uten AF til vanlig...

9083345[/snapback]

Det kan være noe i det faktisk. Jeg har Tamron's 70-300m med lissom-macro (1:2) og der får jeg fått bedre resultat med manuell fokus. Jeg vil tro at dette gjelder enda mer ekte makro (1:1)

Tom

9083670[/snapback]

Får du bedre fokus med manuel på nærfoto, eller generelt?

Jeg liker ikke å bruke objektivet og manuel fokusering.

Lenke til kommentar

9083345[/snapback]

Tom

9083670[/snapback]

9084125[/snapback]

Det er kun på nærfoto det er aktuelt. Og da er det med stativ og hele pakka - det krever tålmodighet for å få til makro...

Lenke til kommentar

9083345[/snapback]

Tom

9083670[/snapback]

9084125[/snapback]

Det er kun på nærfoto det er aktuelt. Og da er det med stativ og hele pakka - det krever tålmodighet for å få til makro...

9084269[/snapback]

Tamron'n er ikke akkurat noe dedikert makro... Har prøvd selv, uten spesiel godt resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...