Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Vi får nok unnskulde Mr. Olsen, han er jo en stakkar fortapt fanboy. Av værste sort (Nikon) Men når innlegga dine kun er av din subjektive meining og du ikkje klarar å sjå på saka frå trådstarters side, og faktisk gi trådstarter den beste løsninga for han/hun, så får du berre la være. 9078321[/snapback] Hadde han holdt seg til å si "Jeg har Nikon XX og vedlig fornøyd." så hadde det også vært greit. Det er at han slenger dritt om merker han likke iker, som blir problematisk. Tom edit: Jaggu så maglet det en "ikke" i dag også... 9078335[/snapback] Jeg har ikke slengt dritt om noen merker. Jeg har ikke nevnt noen andre merker en Nikon eller Canon. (Vennsligst siter meg) kongen på haugen: Hvor i innlegga mine i denne tråden favoriserer jeg Nikon over alle andre merker? jeg nevner Canon OG Nikon som de merkene jeg "stoler" på. Hvorfor skal ikek jeg få lov til å si hvilke merker jeg liker og ikke liker uten å bli kalt fanboy? Skal vi begynne å kalle andre som annbefaler pentax ("som er sååå gode, og blablabla") for fanboys? La meg få ha mine meninger om merker uten å bli kalt fanboy... Det høres ut som dere ALDRI har ønsket at noen andre skal kjøpe det samme som dere. Endret 15. juli 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Men jeg personlig ser ikke noen ulempe med å velge seg inn i et system som allerede har godt optikk-utvalg og gode kameraer. 9078340[/snapback] Så kvifor i hakkabakken fraråder du da andre kamerasystem enn Canon/Nikon da? Pentax, Olympus og Samsung leverer minst like gode obejktiv som dei ''to store'' om du ser bort ifra teleobjektiv i superklassen, og andre sære objektiver som trådstarter alldri hadde kjøpt uansett, 9078379[/snapback] Hvordan vet du hva trådstarter kommer til å kjøpe om 5 år? hadde det vært slik at pentax hadde vært overlegen canon og nikon så hadde det ikke vært noe problem, men når merkene er så jevngode, hvorfor skal ikek jeg få annbefale de jeg har "sterke" følelser for? Om kameraet mitt og hele dritten går til dadundas, kommer jeg ikke til å vurdere noen andre merker, uansett hvor mye dere gnåler om hvor gode de er. Min magefølelse sier nikon! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Takk for meg, så får dere sitte alene i mørket å irritere dere over at jeg annbefaler det jeg vil annbefale. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) kongen på haugen: Hvor i innlegga mine i denne tråden favoriserer jeg Nikon over alle andre merker? 9078413[/snapback] Og der va den ja: Om kameraet mitt og hele dritten går til dadundas, kommer jeg ikke til å vurdere noen andre merker, uansett hvor mye dere gnåler om hvor gode de er. Min magefølelse sier nikon! 9078426[/snapback] men fra spøk til revolver: (akk for en klisje) Vi har ikkje noko i mot deg, du er eit kjærkomment supplement på dette forumet, men rett som det er kjem du med innlegg som ikkje gjer anna enn å forvirre trådstarter, med foreksempel: Nei. Kjøp D80kit, eller D40x med D70kit'n. Trådstarter veit nødvendigvis ikkje kvifor han/hun skal kjøpe nettopp dette, du må utfylle svaret ditt. For alt trådstarter veit kan grunnen for at du anbefaler dette være at du har ei forkjærligheit til talet 80. Forstår du kva eg meiner her? -nippy Endret 15. juli 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 kongen på haugen: Hvor i innlegga mine i denne tråden favoriserer jeg Nikon over alle andre merker? 9078413[/snapback] Og der va den ja: Om kameraet mitt og hele dritten går til dadundas, kommer jeg ikke til å vurdere noen andre merker, uansett hvor mye dere gnåler om hvor gode de er. Min magefølelse sier nikon! 9078426[/snapback] 9078477[/snapback] Finner du de du selv hintet til? Jeg postet hva jeg ville kjøpe om jeg ødela kameraet mitt etter din kommentar. Når jeg selv har Nikon fra før så håper jeg ikke at jeg er trangsynt om jeg fortsetter med Nikon. Trådstarter veit nødvendigvis ikkje kvifor han/hun skal kjøpe nettopp dette, du må utfylle svaret ditt. For alt trådstarter veit kan grunnen for at du anbefaler dette være at du har ei forkjærligheit til talet 80. Forstår du kva eg meiner her? -nippy 9078477[/snapback] Han skriver at han vet at kvaliteten på 400D kitet er sugent, så henviser han til at Nikon har obj. av interesse (Så går jeg ut ifra D70 kitet) og sier at han da kan kjøpe nevnte kamera med et bedre objektiv. Skal ikke mye til for å skjønne hva jeg mente uten å forklare den fram og tilbake. han sier at han vil ha et nikonobjektiv, jeg sier hva jeg mener er det beste valget, med et slikt nikon kit. Ikke la det blir slik at de som annbefaler kameraer enten må linke til en detaljert test av kameraet gjort av NASA eller at kameraet må være noe annet merke enn det de har selv. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Du, jeg har ingen forutsetning for å argumentere mot andre merker, teknisk sett.Slik kunnskap ligger jeg langt unna. Men jeg personlig ser ikke noen ulempe med å velge seg inn i et system som allerede har godt optikk-utvalg og gode kameraer. Og for meg er Live-view like (u)nyttig som mp3 spiller på et Dslr. Det var ikke ment å få til en diskusjon ang. hvorvidt andre merker er lønnsomt eller ikke, men jeg skulle tro at man trengte spesielle funksjoner som Nikon og Canon ikke har, så var det klart hva man bør velge. Ikke diskuter min personlige meninger om andre merker. Det min "underbevisthet" sier meg er ikke noe jeg kan noe for. 9078340[/snapback] Tviler på at du sier Live-view er unyttig den dagen Nikon klarer å få dette inn i et av sine dslr-hus. Jeg også synes dette var tåpelig før Canon fikk dette, og jeg må virkelig innrømme det nå at dette er en virkelig nyttig funksjon. Jeg har hatt/har disse dslr hus: Canon D60, 350D, 20D, 5D, 1DIIn, 1DIII & Nikon D80. Skulle jeg valgt et nytt system idag så ville jeg seriøst tatt med Pentax i vurderingen (spesielt K10D). Hadde vært morro med et kamerahus ala Fujifilm"D200" som hadde EF-fatning også, hadde vært gøy å prøvd andre's sensorer med Canon optikk. Ståle Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Du, jeg har ingen forutsetning for å argumentere mot andre merker, teknisk sett.Slik kunnskap ligger jeg langt unna. Men jeg personlig ser ikke noen ulempe med å velge seg inn i et system som allerede har godt optikk-utvalg og gode kameraer. Og for meg er Live-view like (u)nyttig som mp3 spiller på et Dslr. Det var ikke ment å få til en diskusjon ang. hvorvidt andre merker er lønnsomt eller ikke, men jeg skulle tro at man trengte spesielle funksjoner som Nikon og Canon ikke har, så var det klart hva man bør velge. Ikke diskuter min personlige meninger om andre merker. Det min "underbevisthet" sier meg er ikke noe jeg kan noe for. 9078340[/snapback] Tviler på at du sier Live-view er unyttig den dagen Nikon klarer å få dette inn i et av sine dslr-hus. Jeg også synes dette var tåpelig før Canon fikk dette, og jeg må virkelig innrømme det nå at dette er en virkelig nyttig funksjon. Jeg har hatt/har disse dslr hus: Canon D60, 350D, 20D, 5D, 1DIIn, 1DIII & Nikon D80. Skulle jeg valgt et nytt system idag så ville jeg seriøst tatt med Pentax i vurderingen (spesielt K10D). Hadde vært morro med et kamerahus ala Fujifilm"D200" som hadde EF-fatning også, hadde vært gøy å prøvd andre's sensorer med Canon optikk. Ståle 9078767[/snapback] hehe. Jeg skjønner hva du mener. Joda jeg kan bære preg av nikon-boy, men ærlig talt, jeg ser ikke nytten. Men dere? Live-view, viser den hvordan bildet blir med innstillingene som er satt? Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 hehe. Jeg skjønner hva du mener. Joda jeg kan bære preg av nikon-boy, men ærlig talt, jeg ser ikke nytten. Men dere? Live-view, viser den hvordan bildet blir med innstillingene som er satt? Svar: Ja det gjør den og du får live histogram også og du kan digitalt zoome inn i bildet 10x for å sjekke skarphetspunktet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Det finnes nok gode argumenter her for liveview, at selv en gretten konservativ fotograf som meg ikke kan klage. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 hehe. Jeg skjønner hva du mener. Joda jeg kan bære preg av nikon-boy, men ærlig talt, jeg ser ikke nytten. Men dere? Live-view, viser den hvordan bildet blir med innstillingene som er satt? Svar: Ja det gjør den og du får live histogram også og du kan digitalt zoome inn i bildet 10x for å sjekke skarphetspunktet. 9078809[/snapback] Ok, KANSKJE ved en eller annen bestikkelse så kunne jeg kjøpt et kamera med live view :!: Min mangel på viten om live-view har preget min mening om live-view... Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Min mangel på viten om live-view har preget min mening om live-view... Svar: Sånn var det med meg også, men en annen ting jeg også var imot var støvfjerning via risting.... og det synes jeg fortsatt er noe stort tull. Mer ubrukelig funksjon skal man lete lenge etter.! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Min mangel på viten om live-view har preget min mening om live-view... 9078850[/snapback] Samt manglende kunnskaper om Fourthirds spesielle egenskaper for bildekvaliteten, som ikke kan sammenlignen med hverken kompakt, eller andre dSLR. Det er greit å lære noe langs veien, slik at en 30mm f/1,4 med antishake er uhyre praktisk, og da må man ha Pentax eller Sony i 2007. Slik er det, man lærer så lenge man lever. Om 8 timer er denne diskusjonen glemt, men vi er kanskje blitt litt klokere Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Min mangel på viten om live-view har preget min mening om live-view... 9078850[/snapback] Samt manglende kunnskaper om Fourthirds spesielle egenskaper for bildekvaliteten, som ikke kan sammenlignen med hverken kompakt, eller andre dSLR. Det er greit å lære noe langs veien, slik at en 30mm f/1,4 med antishake er uhyre praktisk, og da må man ha Pentax eller Sony i 2007. Slik er det, man lærer så lenge man lever. Om 8 timer er denne diskusjonen glemt, men vi er kanskje blitt litt klokere 9078898[/snapback] Vet ikke hva fourthirds er, men gir ganske f også... Jeg skal ha kamera med masse mp slik ta jeg kommer nermere fuglene når jeg harnådd toppen på nikons brennevidder... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Min mangel på viten om live-view har preget min mening om live-view... Svar: Sånn var det med meg også, men en annen ting jeg også var imot var støvfjerning via risting.... og det synes jeg fortsatt er noe stort tull. Mer ubrukelig funksjon skal man lete lenge etter.! 9078864[/snapback] Hehe, på skikkelige støv klatter er det ikke langt ifra at jeg trekker fram høytrykkspyleren. Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Trådstarter her. Det som er mest aktuelt er nå er å kjøpe kamerahus + en 18-200mm linse i 2-3.000 kr. klassen. (kanskje sigma) Da står valget mellom kamerahus "Canon 400d" og "Nikon d80". Er klar over at nikon er ca 1.000 kr dyrere. Det er ikke viktig. Kamerahuset skal vare lenge. Hvilket hus (med den samme linsa) Gir best bilde? Kriterier: Skarphet, fokus, støy, stabilisator, inne og utebilder, selvrensende, fysisk kvalitet/slitestyrke. Takk! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) I steden for kan du velge Pentax K100D, og få praktisk antishake når du bruker den lange enden av zoomen, men det er greit med de to andre også. Edit: Mente selvfølgelig i kombinasjon med Sigma 18-200mm. Endret 15. juli 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) I steden for kan du velge Pentax K100D, og få praktisk antishake når du bruker den lange enden av zoomen, men det er greit med de to andre også. Edit: Mente selvfølgelig i kombinasjon med Sigma 18-200mm. 9078962[/snapback] For å være litt motvekt, så bør det nevnes noen ulemper med K100D da... Treg autofokus, ulidelig treg bufring av Raw-filer.. Men den er ganske god på høy ISO(bedre enn K10D) og ålreit bildekvalitet. Antishake fungerer også fint. Bra søker også, en god del større enn 400D`s søker. Men jeg må si jeg foretrekker filene fra 400D... På den annen side, når kamerahuset skal knebles med et eller annet 18-200mm skrammel, er det vel ikke så nøye hva som kjøpes... Endret 15. juli 2007 av Amund_Blix Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 He he, det siste er jeg jo egentlig enig i. Skal man kjøpe noe slik, så bør man vel holde seg til den nye Tamron'en til 4000, eller gå helt opp i Nikons variant med VR, selv om jeg ikke synes at bildekvaliteten på sistnevnte ligner på noe til over 6000, for å si det slik. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 (endret) Er K10D dårlig på høy ISO? "18-200mm skrammel" hehe, må nok si meg enig i det :-) Endret 15. juli 2007 av Snakenor Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Takk for meg, så får dere sitte alene i mørket å irritere dere over at jeg annbefaler det jeg vil annbefale. 9078435[/snapback] Det er ikke poenget. Poenget er at du (og han andre) ønsker å få en GOD anbefaling, slik at du får riktig produkt for dine behov. Siden alle systemene er gode på bildekvalitet og tilgjengelig optikk, så gjelder det å dytte friluftsfolka mot Pentax K10D, de med behov for noe kompakt mot Olympus E-410, de som vil ha noe semiproft mot Nikon D80 eller D200 eller Canon EOS 5D etc etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå