HattyBusk Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Jeg har tenkt litt på å lage meg et vannkjølingssystem for kjøling av alle komponenter til PCen og har i det siste lurt litt på å dele det inn i en ekstern og en intern krets som er koblet sammen med en varmeveksler. Grunnen til at jeg har lyst på dette er blant annet for å ha mer kontroll på de interne komponentene, lettere med tanke på pumper, ha større frihet med tanke kjølinga og betydelig mye lettere å flytte på pcen (mer mobilt en vanlig hjemmelaga ekstern vannkjøling kjøling ihvertfall) Eneste grunnen som jeg kan se for å ikke ha varmeveksler i systemet er pris og et lite varmetap i forhold til kjølekretsen. Er det noen som har noen tanker rundt dette? Eller kanskje vet hvordan jeg få tak i en billig varmeveksler eller eventuelt lage meg en selv lett (har desverre ikke tilgang til så veldig mye verktøy ...) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) Vel... jeg må si jeg ikke helt forstår hvorfor du vil ha en varmeveksler i loopen din. Det vil jo kreve 2 stk pumper, flere slanger osv. Kanskje du kan forklare litt beddre hva du har planer om å ha på den ene og andre sidne av varmeveksleren, så forstår jeg bedre. Men ja, om målet er å flytte varme fra vann til vann, uten av vannet blandes, så er en varmeveksler det ideelle valget. En plate-varmeveksler er det du vil ha. Jeg bruker selv en varmeveksler osm del av både fasekjøleren min, og det mer generelle vannkjølings-systemet mitt, mne min grunn for å bruke en er fordi jeg kjøler ned vannet i min interne lopp med vann fra vann-nettet (springen med andre ord) som er konstant kald og derfor veldig effektivt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal ha en, for du nevner ikke noe sted at du skal bruke mer enn èn veskeblanding her, og i så tilfelle har det jo ingenting å si om de mikser direkte sammen. I mitt tilfelle er akkurat det kritisk, for springvann har jo all-slags dritt i seg som vil forårsake alt fra alger til avleiringer og korrosjon... Hvor kan du få fatt i varmeveksler? du må kjøpe fra industrien eller en kjøleekspert. her i norge er det ikke så vanskeigå finne noen som selger de svenskproduserte SWEP-type plate-vermevekslerene. kvasir-søker du etter "kjøing" så skal du nok finne noen som kan hjelpe deg eller si hvem du skal kontakte ihvertfall. minste modellen av slike du får er omtrentlig 2000NOK i pris, og er omtrent i størrelsen 25 til 30 x 10cm. ikke noe du vil ha inne kabinettet akkurat, mer enn liten nok til å ha den utenfor, gjemt vekk et sted liksom. Du kan dog få så og si identiske typer enheter mye mye billigere fra utlandet. En "kollega" innenfor amatør-ekstremkjøling sendte meg en fra polen som kostet rett under 700NOK. Med adnre ord kan det kanskje værelurt å rett og slett spørre på xtremesystems.org eller andre passende forum om det er noen som kan selge deg en og sende den til norge. selv med frakt kan det fort bli flere ganger billigere enn å kjøpe herfra. Just a tip Skal du kjøpe fra norge, så kan disse folka garantert hjelpe deg: http://www.renkulde.no/ModkjolFrame.jsp hvis du lurer på hva du skal kjøpe, så kan jeg med en gang si at selv de minste modellene er i grunn latterlig overdimensjonerte for den slags bruk vi amatører har for dem, så det er absolutt ingen grunn til å kjøpe noe dyrere -Stigma Endret 14. juli 2007 av Stigma Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Takk for langt og godt svar Vel... jeg må si jeg ikke helt forstår hvorfor du vil ha en varmeveksler i loopen din. Det vil jo kreve 2 stk pumper, flere slanger osv. Kanskje du kan forklare litt beddre hva du har planer om å ha på den ene og andre sidne av varmeveksleren, så forstår jeg bedre. Er ikke et must for meg å ha varmeveksler i sløyfa, men ser på det som et seriøst alternativ siden jeg ser mange fordeler med det. Kan hende jeg ikke har helt rett syn på ting siden jeg ikke akuratt er noen vannkjølingsguru. Men tenkte blant annet på at det er begrensa hvor mye en stakkars pumpe klarer å drive, og at jeg kommer til å ha mye hjemmesnekra greier der og ville vert leit om ett eller annet lurte seg inn og satt seg fast i en kjøleblokk. Korrosjon var jeg også litt redd for, men korrosjonsmiddlene er vel såpass bra at jeg slipper å vere redd for det. Det ender vel opp med at jeg synest en varmeveksler ga meg betydelig større muligheter med tanke på hva jeg kunne gjøre med kjølekretsen og sikkerhet med tanke på den interne kretsen. Det jeg tenkte meg var noe slikt som dette: =>=Tank=>=Pumpe=>=GPU=>=CPU=>=PSU=>=RAMx2/4*1=>=HDDx2==>=NB= |...............................................................................................................................| ===<=====<-===============<=====<====-<=====<===========<= ...........................|...Varmeveksler ...|............................................. ==>======>==============>==Tank+kjøler*2==>==== |..................................................|......................................|.......| |...................................................'====Liten tank*3===='......| |................................................................................................| ==<=============<==Utendørs radiator===<=Pumpe=<= .......................................|......................................|................... .......................................'=Bypass for radiator==='.................. *1 Er ikke sikker på om jeg skal bruke vannkjøling på RAM. Vurderer andre viftefri metoder. Kommer ann på hvor klokkevennlig PC jeg bestemmer meg for Tenkte heatsinks, noen som vet om andre bra viftefri måter å kjøle på? *2 Ombyggd oljeovn eller lignende som både fungerer som tank og vifteløst kjøleelement *3 Ventiler som gir mulighet for å gå rundt kjøletanken (i tilfelle temperaturer under romtemperatur eller arbeid på den) Men det jeg faller mer og mer over på er å montere en form for viftekjøling på den ombyggde varmeovnen jeg har lyst å mekke meg eller en annen radiator i kretsen som blir styrt av cool'n'quiet eller noe slikt. Slik at den er helt stille til vanlig, men gir på litt når det skulle bli nødvendig. Isåfall blir varmeveksleren unødvendig siden det blir en betydeligt mindre krets. Etter å ha tenkt litt over det blir det mer og mer unødveldig for meg å presse temperaturen under romteperatur også så om jeg kan få dette til på en tilfredsstillende måte blir det nok det jeg går for. minste modellen av slike du får er omtrentlig 2000NOK i pris, og er omtrent i størrelsen 25 til 30 x 10cm. ikke noe du vil ha inne kabinettet akkurat, mer enn liten nok til å ha den utenfor, gjemt vekk et sted liksom. Du kan dog få så og si identiske typer enheter mye mye billigere fra utlandet. En "kollega" innenfor amatør-ekstremkjøling sendte meg en fra polen som kostet rett under 700NOK. Med adnre ord kan det kanskje værelurt å rett og slett spørre på xtremesystems.org eller andre passende forum om det er noen som kan selge deg en og sende den til norge. selv med frakt kan det fort bli flere ganger billigere enn å kjøpe herfra. Just a tip Takk for tipset, kommer nok til å være til stor hjelp om jeg bestemmer meg for å bruke varmeveksler. Isåfall frister det jo også bestille flere ting via utlandet og muligens spare en betydelig sum Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) Hmmm... jeg kan ikke si at jeg liker designet du har tegnet med tanke på effektivitet. Det er både overkomplisert, og vil ha lav ytelse fordi varmen må gå gjennom så mange ledd. Den eneste grunnen jeg kan se til at du vil ha varmeveksler er evt. om du ikke stoler på det modifiserte griene du bygger, og du er redd for at den skal på en eller annen måte pumpe noe dritt inn i kjøleblokkene dine... svaret mitt på det er det er mye lurere å endten droppe hjemmemekken og kjøpe en snadder radiator for det du sparer på varmeveksleren, så unngår du hele problemet, eller evt. bruke den tiden det tar for å gjhøre hjemmemekken trygg. Jeg vet ikke om dette var din grunn for å ville ha varmeveksler også, eller om det var noe annet... det kom ikke så klart fram i innlegget. I uansett tilfelle synes jeg ikke det er god ide med varmeveksler her. Å ha radiator/kjøletank i samme loop vil være drastisk bedre enn å ha det i separate looper, dessuten blir det halvparten så komplisert å bygge... anngående kjøling for RAM, ikke gidd... har selv vannkjøling på min RAM, men det er som regel noe jeg ikke annbefaler, rett og slett fordi det er veldig lite å tjene på det i ytelse. Du merker kun en ørliten forskjell i ekstrem overklokking. Sett i forhold til den tid ytelse og evt. penge rdu bruker på å sette opp vannkjøling på RAM brikker, så er det på ingen måte verdt det egentlig... helt vanlig passiv kjøling er mer enn godt nok for RAM. -Stigma Endret 16. juli 2007 av Stigma Lenke til kommentar
HattyBusk Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Det er nok langt i fra den beste løsninga med tanke på kjøling. Men den vi være helt stille på idle og lage minimalt med lyd på load og jeg synest det er viktigere en at temperaturene holder seg under 30°C uansett hva jeg måtte tvinge pcen til å gjøre. Mye fordi jeg kommer til å bruke den som stuepc/mediesenter noe som går dårligt sammen med diseldrevne vifter og overklokking. Så håpet var å mekke noe slik at den sitter stille og koser seg på egen hånd på idle og lav belastning og at jeg finner en eller annen hjemmesnekkra vifteløsning som kan hjelpe litt på når jeg skal være litt slem med den Har vurdert å kjøpe en vifteløs radiator, men de jeg har sett på har stort sett vert dyre, upraktiske og selges nesten bare som sett. Dessuten har jeg lyst på utfordringa i å lage noe slikt selv Varmeveksleren var vel mest for at jeg ville skille de to systemene. Var ikke noe praktiske grunner til det bortsett ifra at pumpa kanskje ikke var så glad i å drive alt alene. Men har ihvertfall tatt hintet om at det var litt overdrevet ^_^ Var litt redd for ram'en siden det ikke blir den helt store luftgjennomstrømninga i boksen. Men siden jeg skal prøve å holde meg unna overklokking burden den klare seg fint. Ihvertfall om den får på seg noen heatsinks. Takk for lange og svært hjelpsomme svar stigma. Tror nok du har spart meg for mye stress ^_^ Eneste jeg lurer litt på nå er egentlig hvordan jeg skal gjøre det med PSU. Har lyst til å modde selv. Men stabil spenning er ganske så kritiskt egentlig og det kan fort bli litt tricky å modde en PSU slik at den bli totalt vannavkjølt. Men har ikke sett så mange vannavkjølte strømforsyninger til nå heller. Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 16. juli 2007 Del Skrevet 16. juli 2007 Memo to self: Lage skisse i paint. Ellers med på tankegangen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 I stedet for å koble alle vannblokkene i serie som du skisserte, går det også an å koble dem parallelt. Dette er imidlertid mer komplisert; forskjellig mottrykk i de forskjellige blokkene kan/vil gjøre at vannstrømmen fordeler seg mer eller mindre skjevt -da må man kanskje sette inn strupeventil(er) i de(n) kretsen(e) vannet sirkulerer raskest, for å sikre at det fortsatt blir væskestrøm i alle blokkene. Det finnes jo slike billige "propell" strømningsmålere man kan montere i slangen for å sjekke sirkulasjonen. CPU og GPU kan gjerne ha større vanngjennomstrømning enn de andre, i forhold til varmeproduksjonen og kjøle-behovet.. Paralelle kretser og innjustering med strupeventiler er forøvrig samme metode som brukes i vannbårne golvvarmesystemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå