Gå til innhold

Gaming-PC til rundt 10 000 - ser dette greit ut?

Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke? Jo raskere, desto bedre, eller? Hvorfor skulle jeg ikke gå for det høyeste hovedkortet kan støtte?

Fordi det har veldig lite å si på ytelsen; det er rett og slett ikke verdt det, IMHO. Det er forresten ikke det raskeste minnet du kan parre hovedkortet med, du kan fint skaffe deg minne med 3-3-3-9-timinger (+ at jeg tror den grensen er bare hva hovedkortet offisielt støtter, uten at jeg er for sikker på det :p).

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på anandtechs test og refleksjoner rundt Intel/Amd-prosessorer i lys av Intels kommende priskutt: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...doc.aspx?i=3038

Slik det fremkommer av testen, er det ingen nåværende spill som gjør nytte av firekjerner. Hva som er tilfelle når Unreal 3, Alan Wake etc, kommer, er en åpen problemstilling. Min anbefaling er at du kjøper Intels 6750-prosessor etter 22. juli, altså etter prisfallet 22. juli. Og du sier at du kjøper systemet for broren din, som bare er 14 og ikke håndterer overklokking (og jeg registrerer at enkelte mener det er tåpelig av meg å anbefale deg å overklokke når du sier til å begynne med at du ikke har tenkt til å overklokke...det er bare en anfaling, og det er godt ment), la meg allikevel tilføye: Kjøp utstyr slik at det i prinsippet lar seg overklokke, så kan du klokke det opp for ham når systemet ikke duger lenger :-). Jeg har allerede kommet med forslag i den sammenheng.

Lykke til!

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Dette skal være en ok brenner med SATA: https://prisguiden.no/product.php?productId=58368

Jeg mente ellers ikke at det var noe galt i å anbefale overklokking. Men hvis man ikke skal klokke er det bedre å gå for komponenter med god standard ytelse (men som ikke klokker så bra), fremfor å gå for "klokkbare" komponenter med lavere stock-ytelse eller som koster mer. Og derfor synes jeg det var litt tåpelig å anbefale komponenter med det argument at de klokker bra når trådstarter skriver at han (eller broren hans da) ikke skal klokke. Å anbefale han å klokke synes jeg derimot det ikke er noe i veien med :thumbup:

Ellers tyder jo ting (bla. Bureaucrators link) sterkt på at det nok er mest fornuftig å gå for Intel etter den 22. Anandtech.com's test av E6750 tyder også på at denne prosessoren gir en betydelig ytelsesforbedring i nettopp Oblivion, så det kan nok være grei å se på en prosessor med 1333FSB: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...doc.aspx?i=3012 Da blir det også nødvendig med P35 chipset som støtter dette, og her er nok ASUS P5K et godt valg.

Med tanke på minne så er 800mHz overkill fordi en prosessor med 1333FSB kun utnytter 667mHz minne (uklokket selvfølgelig) og en prosessor med 1066FSB kun utnytter 533mHz. Men bevares, med prisen på de Geil-brikkene kan man likegodt kjøpe de (også har man rom for klokking senere, hehe :tease: )

Lenke til kommentar

Så da går jeg får de GeIL-brikkene jeg har sett meg ut, og allerede nevnte ASUS P5K ser ut til å være et godt hovedkortvalg. 6750-prosessoren høres ut til å være et godt valg etter prisfallet, vi får se hva det blir til (blir sikkert denne). Da stusser jeg bare på PSU - noen konkrete anbefalinger der?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Så da går jeg får de GeIL-brikkene jeg har sett meg ut, og allerede nevnte ASUS P5K ser ut til å være et godt hovedkortvalg. 6750-prosessoren høres ut til å være et godt valg etter prisfallet, vi får se hva det blir til (blir sikkert denne). Da stusser jeg bare på PSU - noen konkrete anbefalinger der?

9097454[/snapback]

Tja, Corsair får bra omtaler av mange. 520W'ern deres skal fint klare å dra systemet ditt.

Lenke til kommentar
Tja, Corsair får bra omtaler av mange. 520W'ern deres skal fint klare å dra systemet ditt.

9097823[/snapback]

Er det denne du snakker om? Har andre noen innspill her?

Hvordan er det med stock-kjølerne til PSU (6750) og GPU (8800GTS), bråker de fælt? Jeg kan jo i så fall slenge på et par gode stillegående kjølere, men dette kan jeg lite om. Tips her mottas med takk. :)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

9097823[/snapback]

Er det denne du snakker om? Har andre noen innspill her?

Hvordan er det med stock-kjølerne til PSU (6750) og GPU (8800GTS), bråker de fælt? Jeg kan jo i så fall slenge på et par gode stillegående kjølere, men dette kan jeg lite om. Tips her mottas med takk. :)

9098269[/snapback]

Var den jeg tenkte på ja. Tror ikke du får noen bedre PSU i tilsvarende prisklasse. Stock-kjøleren på 8800-serien skal være meget bra og stillegående (kommer bla bra ut i HW.no's egen test), så den ville jeg latt være. Og her er det jo samme kjøleren også hos alle produsentene. Tilbakemeldingene på stock-kjøleren til Core2Duo varierer veldig. Noen sier den er helt grei på stock-hastigheter, mens andre sier den bråker. Ville kanskje testet stocken først, og hvis den ikke duger er det bare å bytte senere.

Lenke til kommentar

Da takker og bukker jeg hjertelig for alle svar, her er det nye oppsettet, omtrentlige priser.

CPU: Intel Core 2 Duo E6750

Pris: 1 550,-

GPU: Gainward GeForce 8800 GTS

Pris: 3 000,-

PSU: Corsair HX520W

Pris: 1 000,-

Hovedkort: Asus P5K

Pris: 1 100,-

RAM: GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB

Pris: 800,-

HDD (stæsjdisk): Samsung SpinPoint T133S 400 GB

Pris: 800,-

Optisk drev: Samsung SH-S183A

Pris: 300,-

Kabinett: Lian Li PC7BSCAND

Pris: 900,-

Sum: ca. 9 500,-

Ser dette bedre ut?

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele her ca. bare 5-6 første postene :p

Det du burdte gå for er den samme PSU du har i første posten (chieftec)

Ellers her er listen .....

-E6600/E6750 ~1600,- (billigere etter 22juli)

-Gigabyte GA-P35-DS3 ~850,-

-Crucial BallistiX PC6400c4 eller PC5300c3 om du ennå for tak i dem ~1100,-

-Samsung Spinpoint T166 (ikke gå for T133s) 320gb 2stk i raid ~1200,-

-S-ata DVD brenner ~300,-

-Et "billig" cooler master kabinett ~600,-

-Enten 8800GTS 640mb eller HD 2900XT ~3000,-

Total ~9250,-

Edit: venter på at pepper'n kommer fykene nå :D

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Har ikke lest hele her ca. bare 5-6 første postene :p

Det du burdte gå for er den samme PSU du har i første posten (chieftec)

-E6600/E6750 ~1600,- (billigere etter 22juli)

-Gigabyte GA-P35-DS3 ~850,-

-Crucial BallistiX PC6400c4 eller PC5300c3 om du ennå for tak i dem ~1100,-

-Samsung Spinpoint T166 (ikke gå for T133s) 320gb 2stk i raid ~1200,-

-S-ata DVD brenner ~300,-

-Et "billig" cooler master kabinett ~600,-

-Enten 8800GTS 640mb eller HD 2900XT ~3000,-

Total ~9250,-

Edit: venter på at pepper'n kommer fykene nå :D

9105395[/snapback]

Kommer du med noen grunner til hvorfor han burde gå for andre komponenter kommer kanskje pepper'n ikke, hehe ;)

Lenke til kommentar

<klipp>

9105395[/snapback]

Med mindre du har en meget god begrunnelse, så kommer jeg ikke til å gå for et helt annet oppsett nå. :) Leste du i det hele tatt innlegget to over ditt, hvor jeg postet det nye oppsettet?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Ja leste det derfor jeg sa at du ikke burdte gå for T133S serien til samsung da T166 bruker en ny teknik som som gjør at den kan lagre mer pr. 1kvm enn T133S serien som betyr færre plater og mindre støy og at de kjører kaldere :thumbup:

Raid 0 er alltids å like da det bedrer ytelsen uten å gå utover lagringskapasitet og du for faktisk dobbel ytelse med 2stk disker i raid 0 og 3 ganger ytelsen med 3stk disker i raid 0 osv. men det har bare med lese og skrive hastigheten til diskene å gjøre ikke FPS i Oblivion :p

Gigabyte GA-P35-DS3 går under Gigabyte sin Ultra Durable 2 gruppe og er kaldere mer stabil og selve HK er billigere .....

Klokker langt gjør det og om man skulle prøve, emn det skulle vist ikke din bror :thumbdown:

RAM'n je gkom med har D9GMH brikker som klokker langt, emn gå like godt for billig ram du da han ikke skla klokke noe ....

Som sagt koster Lian-Li mer enn smaker og du fr like fint kabinett fra cooler master om ikke bedre til en enda billigere penge ;)

Men det er jo helt opp deg selv og din "mage" følelse

Edit: Bare så det er sagt så når det kommer til HW så kan jeg mitt felt :thumbup:

Er ikke bare masse tull jeg kommer med ;)

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar
Gigabyte GA-P35-DS3 går under Gigabyte sin Ultra Durable 2 gruppe og er kaldere mer stabil og selve HK er billigere .....

Klokker langt gjør det og om man skulle prøve, emn det skulle vist ikke din bror :thumbdown:

Sitter og vurderer hovedkort og ram til en e6750 selv, så jeg kom innom denne tråden etterhvert.

En forskjell jeg la merke til med en gang mellom gigabyte DS3 og P5k er at p5k har kjøling over cpu'en (cmos?). Samtidig har gigabyte bedre kondensatorer, men likevel...

Leste et par review'er og oppdaget ikke store forskjellene. Gigabyte marginalt bedre på klokking og asus bedre på utstyr/tilbehør.

Forresten, ghost, er alle brikkene av typen "Crucial BallistiX PC6400c4" spesielt gode eller må man passe på å få av en spesiell sortering?

Lenke til kommentar
Som sagt koster Lian-Li mer enn smaker og du fr like fint kabinett fra cooler master om ikke bedre til en enda billigere penge ;)

9111031[/snapback]

Jeg har dette kabinettet selv, og mener det er vel verdt pengene. Kvalitetsfølelsen er enorm, og det er et av de mest stillegående jeg (ikke) har hørt. Den har to 120 mm-vifter som gir god luftflyt, og støvfilter ved inntrekksviften. Har aldri hatt et så rent og stille kabinett. :)

Lenke til kommentar

Jeg skal selv gå til innkjøp av pc straks. Vurderer å bruke omtrent samme deler.

Jeg kommer til å gå for 4BG minne. Vil det ha noen hensikt å kjøpe dyrere minne ? Vurderer å kjøpe den fra Netshop og vil uansett ikke bygge selv, men velger jeg den butikken er ikke ballistix et alternativ da de fases ut nå.

Vil e6750 være å foretrekke foran q6600 ?

Lenke til kommentar

Jeg bygger PCen selv. Det blir lettest med tanke på senere oppgraderinger (og det faktum at vedkommende har noen deler fra før av), og det blir tilsynelatende billigere også. Med mindre det finnes et ekstremt godt tilbud på en ferdig-PC, så blir det bygge selv.

Lenke til kommentar
*Snip*

Når det gjelder BallistiX så har alle D9GMH så same hvilke sett du velger, emn noen D9GMH er bedre enn andre da :hrm:

Bare vær opps på ikke å kjøpe BallistiX PC5300c4 da det er noen gamle brikker som ikke bruker D9GMH .....

Gigabyte sitt klokker godt er nesten 400,- billigere og grunnen til at det ikke er kjøer på annet enn NB er fordi det ikke trengs ellers kan du sette på selv :thumbup:

Har hørt at mange som har hatt et kort i P5K serien har sliti med varme ...

Kafan: En Q6600 overgår en E6750 !!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...