Gå til innhold

Gaming-PC til rundt 10 000 - ser dette greit ut?

Anbefalte innlegg

Brutter'n skal kjøpe seg ny PC rundt disse tider, og jeg skal velge ut og sette sammen deler. Her er hva jeg har kommet fra til. Først generell informasjon:

Bruksområde: Spilling

Prisantydning: ca. 10 000,-

Overklokking: Nei

Deler han har fra før av: Mus, tastatur, systemdisk (120 GB S-ATA), skjerm

Jeg vil for øvrig ha fokus på å få en balansert PC - den jeg har for øyeblikket har CPU-en (AMD Athlon 64 X2 4200+) som en relativt stor flaskehals i en del spill (skjermkortet er X1900 XTX).

Her er altså delelisten jeg har satt sammen. Alle priser er omtrentlige.

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+

Pris: 1 400,-

Med priskuttene til AMD i det siste er dette intet mindre en en ganske vill pris på en slik prosessor.

GPU: Gainward GeForce 8800 GTS

Pris: 3 000,-

GeForce 8800-serien virker som et godt valg i dag, de fleste tester viser at de er bedre enn ATis sammenlignbare kort. Eller tar jeg feil? Hvorvidt det er Gainward har ikke noe særlig å si; så lenge kjøleren ikke ryker etter et par måneder kan det egentlig være det samme hvilken produsent det er.

PSU: Chieftec CFT-560A-12S 560 W

Pris: 700,-

eXtreme Power Supply Calculator Lite v2.5 fortalte oss at vi trenger minimum 450 W, så denne bør gå greit med tanke på watt. Hva amperen 12 V-linjen angår, så oppgir Chieftec 14 på 12V1 og 23 på 12V2. Blir disse kombinert under bruk? Jeg kan ikke så mye om dette, men hvis jeg har forstått det rett, så kan 23 V i verste fall bli litt knepent på en slik prosessor. Har jeg rett? Er denne komponenten OK?

Hovedkort: MSI K9N SLI Platinum

Pris: 900,-

Vi skal riktignok ikke ha SLI, men kortet ellers så ganske bra ut, og vi har gode erfaringer med MSI fra før av.

RAM: GeIL DDR2 PC6400 Ultra 2 GB

Pris: 800,-

Dette kjører på makshastigheten til hovedkortet, og timingene så ikke så gale ut.

HDD (stæsjdisk): Samsung SpinPoint T133S 400 GB

Pris: 800,-

En nogenlunde tilfeldig valgt stor disk som er omtalt som stillegående. Ettersom det ikke er en systemdisk, er det ikke særlige krav til hastighet, bare størrelse og støy.

Optisk drev: Nec ND-3550

Pris: 300,-

Ganske tilfeldig valgt, men det hadde fått grei omtale, og vi har gode erfaringer med NEC fra før av. De har den dog tydeligvis kun på én nettbutikk, så et alternativ her hadde vært å foretrekke (eller en annen nettbutikk som har den inne).

Kabinett: Lian Li PC7BSCAND

Pris: 900,-

Dette er kabinettet som jeg sitter på nå, og det er jeg storfornøyd med - to 120 mm-vifter som gir god gjennomstrømning, og støvfilter foran, gjør susen. Og ikke minst god kvalitet, så klart.

Sum: ca. 8 800,-

Med frakt og diverse annet vil nok dette komme opp mot grensen på ti høvdinger, men det kan gjerne slenges på en kraftigere og mer stillegående CPU- eller GPU-vifte (det er vel denne som blir den store synderen).

Hvordan ser oppsettet ut? Gode råd mottas med stor takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:hmm:

Ville ikke satset på AMD baser PC, dette er min klare anbefaling.

Hovedkort: ASUS P5K Deluxe

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334979

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322633

RAM (minne): Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324986

Harddisker: Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320709

Skjermkort: HIS Radeon HD 2600 XT 512MB GDDR3, Zalman Fan, PCI-Express, 2xDVI/HDCP

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337068

DVD Brenner: NEC DVD-brenner AD-7170S Black OEM SATA

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331635

Strømforsyning: Fortron/Source Epsilon 600W, Blå Vifte, Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315688

Dette er mit klare valg, resterende utstyr som skjerm, tastatus, mus, kabinett osv er basert på smak og har kanskje ikke den store innvirkning på kapasitet. Denne PC'n er ikke en "RÅ" PC, men en generell god og stabil PC i øvre skikt.

:thumbup:

Lenke til kommentar

1. Ville satset på Intel isteden. Dvs. hvis du skal overklokke. Men det bør du uansett. Jeg anbefaler intels Dual 2 4300+ eller 6600+, kombinert med en bra vifte, feks. Thermaltakes Big Typhon, eller (hvis du vil ha det beste) Thermalrights ULTRA 120 Extreme.

2. Hovedkortet John Kr anbefaler eller Asus P5K Premium/WiFi-AP, når det kommer.

3. Jeg ville si det lønner seg å kjøpe 500GB harddisker for tiden. Prisforskjellen er for liten til at det er noe vits i å gå ned til 400GB.

4. Jeg ville kjøpt Crucials Ballistix 6400 isteden.

Ellers ser det bra ut.

PS. Jeg vbille uansett vente til 22. juli, for å se om det er realitet i ryktene om Intel-prosessorenes prisfall :-). Selv vurderer jeg å kjøpe en Q6600 hvis fallet er stort nok.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

toretors: Takk for begrunnet tilbakemelding. Har du en spesifikk modell å anbefale? Er det noe galt med den jeg har valgt? Det går jo ikke bare på watt.

Arne: AMD pleier jo å gi mer for pengene, spesielt når det kommer til spilling. Og spesielt spesielt ettersom de har kuttet prisene så ekstremt som de har.

John Kr: Det holder ikke med 2600 XT - PCen skal være litt mer rå enn det. Og å bruke 2 000,- på et hovedkort virker som å kaste bort penger, når man får gode (i alle fall helt kurante) hovedkort til litt over tusenlappen.

bureaucrator: Det blir ingen overklokking. Hvorfor ville du valgt Crucials Ballistix 6400? Hvor mye koster den her til lands?

----------

Angående harddisker: De fleste 500 GB-modellene jeg så hadde støyproblemer, mens en del 400 GB-modeller ble klassifisert som stillegående. Hvis dere kan hoste opp noen rimelige 500 GB-modeller som er stillegående, så for all del, da slenger jeg heller den på.

John Kr og bureaucrator: Fint om dere kan begrunne meningene deres.

Takk for svar hittil. :)

Lenke til kommentar

Crucial ballistix-brikkene koster i overkant av 1000 kr. Jeg anbefalte deg dem på bakgrunn av svært gode resultat i tester. (Søk på google.) Herunder svært gode overklokkingsegenskaper. Men siden du ikke skal overklokke, ser jeg ingen spesiell grunn til å anbefale dem framfor Geil-brikkene. Nå vet jeg ikek hvorfor du ikke skal overklokke, men hvis du allikevel ikke skal det, ville jeg anbefale deg å kjøpe en raskere prosessor, for å bøte på det du taper på å ikke overlokke...

Det du sier om at AMD "pleier å gi mest, spesielt når det kommer til spilling" er en dårlig begrunnelse for å kjøpe AMD om dagen. Enten man liker det eller ikke (jeg har selv AMD-system) er Intels Core 2-prosessorer kaldere og mer effektive enn AMDs X2-prosessorer.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det nye ATI baserte 2600 skjermkortet er kanskje et "billig" kort, men jeg trur de er rimelig bra ift pris. De har også DX10 støtte. Du kan jo satse på 2900 kortene, men min mening er å bruke 3000,- på et skjermkort er for dyrt. Nå kommer det jo en del nye kort på markedet som støtter DX 10, jeg vil nok kanskje vente 1-2 måneder før jeg har investert. Jeg ser pr dd så er det lite kort mellom 2600 og 2900 kortene.

Når det gjelde hovedkort så er utvalget stort, men jeg synes også at layout på hovedkortene er viktig når man velger. Dersom du ribber et hovedkort så får du egentlig mange bra kort for eb billig penge.

Lenke til kommentar

Ganske dumt å bruke klokking som argument for valg av komponenter når fyren skriver helt øverst at han ikke skal klokke. Det er ikke alle som absolutt skal klokke og jeg synes man skal respektere det.

Allikevel er nok Intel bedre i pris vs. ytelse fra ca. 1000 kr og oppover på prosessorer, så jeg ville nok også gått for en Core 2 Duo, feks. E6600. Du får også helt greie HK til denne prosessoren fra 7-800 kr og oppover. Asus P5K er et bra valg her. Ellers dropper Intel prisene sine 22.juli (hvis det ikke er blitt sagt tidligere), så det kan være en idé å vente og se da.

Tror også helt klart 8800GTS er et langt bedre valg for gaming enn 2600XT. Men et spørsmål er hvor høye oppløsninger kortet skal brukes i? 640MB er nemlig ikke vits dersom det ikke er snakk om høye oppløsninger. 320MB skal holde til det meste og man sparer en del penger.

PSUen ble jeg litt usikker på også. Merkelig fordeling av amperene der. Den får riktignok skryt i HW.no's egen test, meeeeen hadde kanskje gått for en Corsair 520W eller noe liknende i stedet.

Ville også gått for en DVD-brenner med SATA istedet for PATA. Slipper de stygge, tykke PATA-kablene som hindrer luftgjennomstrømning.

Er ikke vist med noen bedre RAM enn den du har valgt når du nå ikke skal klokke. Rent faktisk er den litt overkill, og du klarer deg fint med 667mHz på denne. Men nå er jo ikke akkurat RAMen dyr så...

Edit: Boxed vifta til AMD skal ikke være noe særlig nei, så velger du X2 er det nok greit med en ny. Den som følger med til Core2Duo skal være helt grei når man ikke klokker.

Edit2: Kjøleren på så og si alle 8800-kortene (og da hvertfall de på stock hastighet) er identiske, så her er det bare å gå for billigste produsent :thumbup: Eneste forskjell er stort sett bundle og klistremerke på kjøleren.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
Nå kommer det jo en del nye kort på markedet som støtter DX 10, jeg vil nok kanskje vente 1-2 måneder før jeg har investert.

9077181[/snapback]

Dette blir nok ikke aktuelt, han vil ha PC nå. :)

Ganske dumt å bruke klokking som argument for valg av komponenter når fyren skriver helt øverst at han ikke skal klokke. Det er ikke alle som absolutt skal klokke og jeg synes man skal respektere det.

9077304[/snapback]

Takk. :) Hadde det vært min PC, så kunne jeg nok klokket litt, men fyren er ikke mer enn 14 år gammel, og han er ikke så mye inne på dette med hardware og overklokking og slikt.

Tror også helt klart 8800GTS er et langt bedre valg for gaming enn 2600XT. Men et spørsmål er hvor høye oppløsninger kortet skal brukes i? 640MB er nemlig ikke vits dersom det ikke er snakk om høye oppløsninger. 320MB skal holde til det meste og man sparer en del penger.

9077304[/snapback]

Her snakker vi om Oblivion med stooore teksturmodifikasjoner (4096x4096) og middels oppløsning. Dessuten må man tenke framtidsrettet - det går sikkert i hvert fall to år før han kjøper ny PC.

Ville også gått for en DVD-brenner med SATA istedet for PATA. Slipper de stygge, tykke PATA-kablene som hindrer luftgjennomstrømning.

9077304[/snapback]

Har du et konkret forslag?

==========

Angående Intel: Jeg kjøper gjerne et Intel-system dersom dette er det som gir best ytelse for pengene. Hvis noen har et konkret forslag til prosessor (E6600 er foreslått mange ganger) og hovedkort (Asus P5K er foreslått), så kom med det. Angående E6600 - Hardware.no har den i en artikkel med tittelen "prosessorer i mellomklassen". Klarer denne prosessoren å holde følge med skjermkortet (8800GT*)? Testresultatene ser gode ut, men de sier ingenting om flaskehalser. Eller, for å snu om på det, vil kanskje noe bedre enn E6600 bli overkill?

Kommentarer på dette ønskes.

Lenke til kommentar
e6600 blir ikke noe flaskehals selv ikke med 2x8800gtx..

9084646[/snapback]

Er du sikker på dette, selv i CPU-intensive spill som Supreme Commander og Oblivion?

Jeg ville ha byttet CPU. Ta heller E6600 eller kjøp en Quad core. Prisen på Quad core går ned med 40-60% om ikke så lenge.

9084863[/snapback]

Quad Core blir vel litt overkill, og blir det ikke dyrt selv med det priskuttet?

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Ville ikke gått for GeiL-minnet, det har en altfor høy standardspenning. Ville sett på Crucial Ballistix, eller rett og slett noe billigere minne. Dyrt minne har som regel ikke så mye for seg.

Den eneste gode grunnen jeg ser til å gå for et Intel-oppsett i samme prisklasse, er at CPUen du har valgt nå har et ganske høyt effektforbruk. Ville faktisk vurdert å nedgradere til 5600+ som bare bruker 89 watt.

Ellers er det ingenting jeg kan sette finger'n på. Ser at trådstarter har lagt en god del tanke inn i førsteinnlegget.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Trur quad core skal ligge på rundt 2k når prisen er satt ned, det er i alle fall det ryktene seier.

9085252[/snapback]

Jeg tror framdeles det blir litt overkill, med tanke på det freddy85 sa over.

Ville ikke gått for GeiL-minnet, det har en altfor høy standardspenning. Ville sett på Crucial Ballistix, eller rett og slett noe billigere minne. Dyrt minne har som regel ikke så mye for seg.

9085326[/snapback]

GeiL-minnet jeg har valgt er da ikke dyrt...? Og det har lavere standardspenning enn et par andre minnemoduler jeg fant.

Ellers er det ingenting jeg kan sette finger'n på. Ser at trådstarter har lagt en god del tanke inn i førsteinnlegget.

9085326[/snapback]

Ironisk nok satte jeg sammen oppsettet på en times tid. :roll: (Men ja, jeg tenkte meg om før jeg valgte delene.)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
GeiL-minnet jeg har valgt er da ikke dyrt...? Og det har lavere standardspenning enn et par andre minnemoduler jeg fant.

Standardspenningen er 2,3 volt, noe jeg mener er ganske høy, i og med at det som står er DDR2-spesifikasjonene er 1,8 :p. De er ikke noe særlig dyre, faktisk det billigste settet med 800 MHz-moduler du får tak i, men en god del sett som er klokket lavere (billigere), har også lavere standardspenning. Det er ikke noe særlig poeng med 800 MHz-minne med mindre du skal overklokke.

Ironisk nok satte jeg sammen oppsettet på en times tid. :roll: (Men ja, jeg tenkte meg om før jeg valgte delene.)

De fleste som spør om hjelp i denne kategorien gjør null forhåndsarbeid.

Men vurder å bytte til 5600+, vil påstå at 200 MHz ekstra ikke er verdt 36 watt mer varme og 200 kroner.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Det er ikke noe særlig poeng med 800 MHz-minne med mindre du skal overklokke.

9085424[/snapback]

Hvorfor ikke? Jo raskere, desto bedre, eller? Hvorfor skulle jeg ikke gå for det høyeste hovedkortet kan støtte?

Men vurder å bytte til 5600+, vil påstå at 200 MHz ekstra ikke er verdt 36 watt mer varme og 200 kroner.

9085424[/snapback]

Nå er det jo mye snakk om å gå for Intel og E6600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...