Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

sliten 90% av tiden


Gjest Gjest_slappfisk_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_slappfisk_*

hey

 

er en gutt på 24 år, og meste parten av dagen er jeg sliten, har liksom ikke noe ekstra energi til å gjøre noe spess.

noen som har noen tips`? noe jeg skal spise, tabeletter? ett eller annet?

 

takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hey

 

er en gutt på 24 år, og meste parten av dagen er jeg sliten, har liksom ikke noe ekstra energi til å gjøre noe spess.

noen som har noen tips`?  noe jeg skal spise, tabeletter? ett eller annet?

 

takker

9071632[/snapback]

 

Dette blir et kjedelig svar.

Det avhenger av grunnen, er du ellers frisk er det livsstilsendring som gjelder, sorry, kjedelig kanskje , men sant. Trener du? Hva spiser du, variert, ensidig?

 

Du kan gå til legen å få tatt standard undersøkelse og blodprøver for å sjekke bl.a. blodprosent etc. De kan enten gi et svar eller utelukke visse ting.

 

For min egen del kan jeg si at jo mindre jeg gjør og jo mindre jeg rører meg, jo mindre orker jeg. Jeg har en veldig psykisk og fysisk krevende jobb, og en ganske utfordrende fritid og har flere ganger vært på grensen til utbrenthet.

Min måte å unngå det på er trening minimum 2 ganger i uka, jeg løper og trener styrke(mest core-trening) og tar Omega 3, ganske kraftig dose og div.vitaminer. Jeg er ingen helsefrik i matveien, og både drikker , røyker, spiser godterier og inntar masse kaffe, men forsøker å få i meg variert mat. Mye kjøtt og grönnsaker og ikke så mye ting som er laget av hvetemel, siden magen min reagerer på det.

 

Tabletter er ikke noe førstevalg akkurat, uten en spesifikk diagnose å gå etter.

Lenke til kommentar
Gjest slapfisk

var hos bedrift lege for 6 månder siden, alt er bra med meg, prøver osv.

har egentlig hat det lenge, jeg tror nå jeg spiser variert. har en fysisk jobb, jobber som regel 8-12timer, 4-5 dager i uka,

 

men er oxo trøtt i helga, men når jeg nærmer meg 2200kl, blir jeg litt mer våken, kan lette holde med 6 timer søvn.

 

jeg har begynt å trene, men det er ikke så lett når jeg føler meg så slapp før jeg skal begynne.

er 24år, har eget hus, med hun jeg er sammen med og vi har en datter som er 1år.

 

 

prøvd forskjellige multi vitaminer men uten resultat. :cry:

Lenke til kommentar
var hos bedrift lege for 6 månder siden, alt er bra med meg, prøver osv.

har egentlig hat det lenge, jeg tror nå jeg spiser variert. har en fysisk jobb, jobber som regel 8-12timer, 4-5 dager i uka,

 

men er oxo trøtt i helga, men når jeg nærmer meg 2200kl, blir jeg litt mer våken, kan lette holde med 6 timer søvn.

 

jeg har begynt å trene, men det er ikke så lett når jeg føler meg så slapp før jeg skal begynne.

er 24år, har eget hus, med hun jeg er sammen med og vi har en datter som er 1år.

 

 

prøvd forskjellige multi vitaminer men uten resultat.  :cry:

9072277[/snapback]

 

Åh men det er jo ikke så rart at du blir sliten og slapp da, du har jo både det ene og andre å følge opp jo. Får du konstant for lite søvn da?

Lenke til kommentar
Kan høres ut som om du får i deg for lite jern eller vitaminer.

 

Gå til legen og finn ut om du har lave verdier av et eller annet.

9071909[/snapback]

 

 

Kan du huske noe spesielt om når denne slitenheten begynte? Var det etter en infeksjon som hjernehinnebetennelse, kyssesyken, lungebetennelse, f.eks? Og hvordan føler du deg etter fysiske anstrengelser/trening? Har du andre plager? F.eks. influensafølelse etter fysiske anstrengelser el.?

 

Det finnes nemlig en nevrologisk sykdom som ikke så mange kjenner til - ME = myalgisk encefalopati også kalt Postviralt utmattelsessyndrom og Kronisk utmattelsessyndrom. Mer info finner du her: http://www.menin.no

 

ellers er det helt klart en mulighet for at du er demprimert eller utbrent... Men da er det vanlig at man reagerer positivt på trening, i motsetning til ved ME...

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_slappfisk_*

kan ikke huske når det begynte, men det er lenge siden, noen år vil jeg si.

har tatt blodprøver viste at alt var normalt...

 

har ikke hatt noen sykdommer heller, er vel frisk som en fisk uten om dette problemet.

om jeg sover nok, tja vil da si det.

for 1 år siden besvimte jeg faktisk, dro på legevakta og tok forskjellige tester, men der viste at alt var bra.

Lenke til kommentar
kan ikke huske når det begynte, men det er lenge siden, noen år vil jeg si.

har tatt blodprøver viste at alt var normalt...

 

har ikke hatt noen sykdommer heller, er vel frisk som en fisk uten om dette problemet.

om jeg sover nok, tja vil da si det.

for 1 år siden besvimte jeg faktisk, dro på legevakta og tok forskjellige tester, men der viste at alt var bra.

9072508[/snapback]

 

Ok - ved ME er det svært sjelden at man finner noe på blodprøver... Derfor er det en utelukkelsesdiagnose - altså man må ta masse prøver og undersøkelser for å utelukke annen sykdom før man får en ME-diagnose.

 

Men det er likevel et tydelig sykdomsbilde til stede, så dersom du ikke har ulike smertetilstander, matintoleranser, søvnforstyrrelser, unormale reaksjoner på trening og fysiske/psykiske anstrengelser osv. er det nok ikke ME, i hvertfall. :thumbup:

 

Men - det kan absolutt være en depresjon. Hvordan er det med tiltakslysten og initiativ til å gjøre ting?

Lenke til kommentar
Men - det kan absolutt være en depresjon. Hvordan er det med tiltakslysten og initiativ til å gjøre ting?

 

 

den er vel lik 0

9072886[/snapback]

 

Ok. Ellers er trøtthet og slitenhet svært vanlige symptomer ved veldig mange lidelser - f.eks. ved stoffskifteubalanse og depresjon.

 

Har du selv lest litt om depresjon? Om hvordan det kan være, mener jeg?

 

Her kan du lese litt om hvordan depresjon kan manifestere seg (det er ikke nødvendigvis slik som mange tror at man må være trist for å ha en depresjon):

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321339

 

Kjenner du deg igjen i noe av det som står her?

Lenke til kommentar
Sjekk diabetes. Er det andre i familien som har det?

9072964[/snapback]

 

ingen i familien har det nei.

kan dem ikke se det på blodprøver da`?

9072988[/snapback]

 

Ja det kan en se på blodprøver, man kommer fastende(uten å ha spist eller drukket) til legekontoret om morgenen og får målt blodsukkeret.

Lenke til kommentar
Sjekk diabetes. Er det andre i familien som har det?

9072964[/snapback]

 

ingen i familien har det nei.

kan dem ikke se det på blodprøver da`?

9072988[/snapback]

 

Ja det kan en se på blodprøver, man kommer fastende(uten å ha spist eller drukket) til legekontoret om morgenen og får målt blodsukkeret.

9079419[/snapback]

 

ME klinger i mine ører, dessverre...

Lenke til kommentar
for 1 år siden besvimte jeg faktisk, dro på legevakta og tok forskjellige tester, men der viste at alt var bra.

9072508[/snapback]

 

Det gjorde jeg for et år siden også. Før det så har jeg fått beskjed fra legen om at blodtrykket er perfekt o.l

 

Tok en haug med tester for å finne ut hvorfor jeg besvimte, men fant ikke ut noe.

Etter at det skjedde så la jeg om kostholdet. Er visst medfødt hjertefeil på farssiden i familien min, så jeg vil være litt forberedt.

 

Er i bedre form nå enn jeg har vært på 10 år, og jeg har bare lagt om kostholdet. Trening starter jeg med til høsten.

Lenke til kommentar
for 1 år siden besvimte jeg faktisk, dro på legevakta og tok forskjellige tester, men der viste at alt var bra.

9072508[/snapback]

 

Det gjorde jeg for et år siden også. Før det så har jeg fått beskjed fra legen om at blodtrykket er perfekt o.l

 

Tok en haug med tester for å finne ut hvorfor jeg besvimte, men fant ikke ut noe.

Etter at det skjedde så la jeg om kostholdet. Er visst medfødt hjertefeil på farssiden i familien min, så jeg vil være litt forberedt.

 

Er i bedre form nå enn jeg har vært på 10 år, og jeg har bare lagt om kostholdet. Trening starter jeg med til høsten.

9079495[/snapback]

 

Kjempebra da!Jeg har lagt om kostholdet til en viss grad selv og er i mye bedre form enn før, og jeg har det siste halvåret også tatt Omega3 og fått finere hud av det, men jeg trener litt også i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...