Gå til innhold

Vanligste Feil Nybegynnere Gjør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å tro han klarer noe, så må han bare ha hjelp av noen kyndige på et senere tidspunkt... En liten oppfordring:

- Ikke slett filer du ikke vet hva er

- Ikke tro du klarer å sette sammen pc'en selv om du tror du kan noe

- :evil:

Just kidding..

Skal du sette den sammen selv, så sørg for å følge bruksanvisninger, etc.

Sørg også for å få med absolutt alle komponenter, velg helst komponenter som har kommet bra ut av tester så slipper du unødvendig trøbbel senere..

Lenke til kommentar

eg bygget min pc sjøl på ca 3 timer, det var uten erfaring.. eller.. erfaringen min var at eg hadde prøvd å stjele ram fra en annen pc, og endt opp med å kortslutte den eg tok ram'en fra:P og det ble ikkje mer ram på meg heller..

hvertfall, med mitt asus-hk fulgte det med en ganske så enkel veileder, som hjalp meg godt..

har alltid sett på pc-bygging som skummelt, men sannheten e at software e mye vanskeligere.. :/

Lenke til kommentar

En ganske vanlig feil jeg har hørt om er at folk glemmer å fjerne lappen som sitter over kjølepastaen som følger med diverse kjølere, med det uungåelige resultat at alt ble litt vel varmt. Eller at kjølerne er satt litt feil på slik at den står litt skeivt på prosessor kjerna slik at den brenner opp, ellers seff at man r uforsiktig å griller komponenter med statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte da jeg så topic- teksten var: Ikke lese manualene.

Nå kom Rayline TWB meg i forkjøpet men men.

Tror det er _usannsynlig_ mange feil og problemer som kunne vært unngått dersom folk tok seg tid til å lese manualer og bruksannvisninger først. Ja, datakomponenter ville faktisk ha vært billigere dersom folk hadde gjort dette først.

Lenke til kommentar

les hw.no sin guide om hvordan bygge pc.. søk litt rundt på nettet, så finner du sikkert flere guider... les igjennom manualene dine og guidene.. de fleste guider jeg har lest har alle hatt noen hull, men har du et par å forholde deg til så kommer dette til å gå veldig fint.. og du er i en veldig mye bedre posisjon den dagen du skal bytte et komponent eller om det senere skjer noe galt...

lykke til

Lenke til kommentar

Har jobbet på teknisk avdeling i en datasjappe før.

Typiske nybegynner feil:

- Kjøler monter feil eller glemt pasta/fjerne lapp'n

- Montere floppy-kabel feil vei.

- Surre med Master/slave settings.

- Sette ledninger og jumpere der hvor "det ser ut som de skal være"

- Rote med jumpersettings. (Mindre hyppig på nyere maskiner)

- Montere hovedkort i kabinett uten å bruke de mellomstykkene som holder HK et lite stykke opp fra metallplata.

Men den aller hyppigste feilen: Å ikke lese manualen!

Har sett hovedkort som har tatt fyr, ledninger som har smelta, Printerporter montert på skjermkort, og masse andre feil.

Lenke til kommentar

hehe. hadde en kompis som ikke hadde satt sammen en PC før, og på en eller annen måte hadde han satt CPU kjølern feil vei på, dvs prøvd. Aner ikke hvorfor, men han hadde hørt at de kunne være vrien å få på, og med det resultatet at han knakk feste pinnene på HK'et og ødela kjernen på processoren. Jeg holdt på å flire meg ihjel når han fortalte det.

Han hadde også ikke fjernet lappen under kjølern, snakk om å få alt i ett.

trenger vel ikke å si engang at han ikke leste manualen...

Det er mye gøy folk gjør når de ikke har peil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...