asdfasd Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hei! Har tenkt å bygge pc, og lurer på hvilkene feil som er mest vanlig for en nybegynner å gjøre. Takk. mvh. Whoops! Lenke til kommentar
xeon Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Å tro han klarer noe, så må han bare ha hjelp av noen kyndige på et senere tidspunkt... En liten oppfordring: - Ikke slett filer du ikke vet hva er - Ikke tro du klarer å sette sammen pc'en selv om du tror du kan noe - Just kidding.. Skal du sette den sammen selv, så sørg for å følge bruksanvisninger, etc. Sørg også for å få med absolutt alle komponenter, velg helst komponenter som har kommet bra ut av tester så slipper du unødvendig trøbbel senere.. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Den vanligste feilen jeg kan komme på er å tenke på pris føre kvalitet. Neste feil som er vanlig er vel å ikke sette seg godt nok inn i hvordan maskinen fungerer. Lykke til med ny maskin Lenke til kommentar
Laka Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Nja, kortsluttet hovedkortet kanskje? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Tja, det er vel å kjøpe mye dildall som man egentlig ikke trenger. Sett deg inn i hva du skal bruke pc'en til og kjøp utifra det. Og få av deg ullsokkene Lenke til kommentar
synfault Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Tja, vanligste feil...sette floppyledningen feil på et vis, kanskje? Har ikke tall på de ganger jeg har sett floppylampa lyse konstant på nybygde PCer.... Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 9. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2003 Nei, jeg mener mer avanserte feil Som f.eks. å sette strømkontaktene til et AT hovedkort feil vei, slik at kortet blir grilla (jordledningene fra hverandre istedenfor mot hverandre). takk. mvh. Whoops! Lenke til kommentar
knetrom Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 eg bygget min pc sjøl på ca 3 timer, det var uten erfaring.. eller.. erfaringen min var at eg hadde prøvd å stjele ram fra en annen pc, og endt opp med å kortslutte den eg tok ram'en fra:P og det ble ikkje mer ram på meg heller.. hvertfall, med mitt asus-hk fulgte det med en ganske så enkel veileder, som hjalp meg godt.. har alltid sett på pc-bygging som skummelt, men sannheten e at software e mye vanskeligere.. :/ Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 En ganske vanlig feil jeg har hørt om er at folk glemmer å fjerne lappen som sitter over kjølepastaen som følger med diverse kjølere, med det uungåelige resultat at alt ble litt vel varmt. Eller at kjølerne er satt litt feil på slik at den står litt skeivt på prosessor kjerna slik at den brenner opp, ellers seff at man r uforsiktig å griller komponenter med statisk elektrisitet. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Niks, største feilen en nybegynner som skal sette sammen en PC gjør, er at han ikke leser MANUALEN(E)!!! Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hva med feil montering av cpu vifte... Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Det første jeg tenkte da jeg så topic- teksten var: Ikke lese manualene. Nå kom Rayline TWB meg i forkjøpet men men. Tror det er _usannsynlig_ mange feil og problemer som kunne vært unngått dersom folk tok seg tid til å lese manualer og bruksannvisninger først. Ja, datakomponenter ville faktisk ha vært billigere dersom folk hadde gjort dette først. Lenke til kommentar
555 Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Er ikke uvanlig med 100FSB på 133FSB CPUer Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Er ikke uvanlig med 100FSB på 133FSB CPUer dumt å underklokke med 25% gitt... maskina blir liksom litt tregere.... lurer på hvorfor? Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 tror vel å sette på kølern er et stort problem for alle nybegynner overklokkere... Hadde selv problemet første gang, fikk prosessoren opp i 96 grader før hele datan slo seg av, flaks den ikke røyk... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Monter ram + cpu før du setter hovedkort inn i maskinen. Ikke sett rammen feil vei. Husk å sett skruene på bakplaten i de rette hullene. Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 les hw.no sin guide om hvordan bygge pc.. søk litt rundt på nettet, så finner du sikkert flere guider... les igjennom manualene dine og guidene.. de fleste guider jeg har lest har alle hatt noen hull, men har du et par å forholde deg til så kommer dette til å gå veldig fint.. og du er i en veldig mye bedre posisjon den dagen du skal bytte et komponent eller om det senere skjer noe galt... lykke til Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Har jobbet på teknisk avdeling i en datasjappe før. Typiske nybegynner feil: - Kjøler monter feil eller glemt pasta/fjerne lapp'n - Montere floppy-kabel feil vei. - Surre med Master/slave settings. - Sette ledninger og jumpere der hvor "det ser ut som de skal være" - Rote med jumpersettings. (Mindre hyppig på nyere maskiner) - Montere hovedkort i kabinett uten å bruke de mellomstykkene som holder HK et lite stykke opp fra metallplata. Men den aller hyppigste feilen: Å ikke lese manualen! Har sett hovedkort som har tatt fyr, ledninger som har smelta, Printerporter montert på skjermkort, og masse andre feil. Lenke til kommentar
Term Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 hehe. hadde en kompis som ikke hadde satt sammen en PC før, og på en eller annen måte hadde han satt CPU kjølern feil vei på, dvs prøvd. Aner ikke hvorfor, men han hadde hørt at de kunne være vrien å få på, og med det resultatet at han knakk feste pinnene på HK'et og ødela kjernen på processoren. Jeg holdt på å flire meg ihjel når han fortalte det. Han hadde også ikke fjernet lappen under kjølern, snakk om å få alt i ett. trenger vel ikke å si engang at han ikke leste manualen... Det er mye gøy folk gjør når de ikke har peil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå